Start
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Czlowieka, ROLA ONA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA MASOWYM NARUSZENIOM PRAW CZŁOWIEKA, OCHRONA PRAW CZŁOWIEKA, MIS
Europejska Polityka Społeczna, Międzynarodowa polityka społeczna
Europejska strategia bezp. - R. Kuźniar [streszczenie], Bezpieczeństwo narodowe, strategia bezpieczeństwa narodowego
Europejskie systemy opieki, Resocjalizacja, Współczesne systemy resocjalizacji
Europejska Broń Biała, Szukacze skarbów, Noże i broń biała
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA w pytaniach i odpowiedzach, Prawo, Prawo człowieka
European transnational ecological deprivation index and index and participation in beast cancer screening programmes in france, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia
Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego, Archeologia, Archeologia(1)
European.Landscape.Architecture.Best.Practice.Detailing, Architektura, Albumy z dysku, Albumy, Krajobraz
Europe for Dummies 3rd, for dummies
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lurixomt2.keep.pl

  • Europejski Kodeks Dobrej Administracji, ▬ Studia Administracja Publiczna, Kodeksy

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ________________________________________________
    EUROPEJSKI KODEKS DOBREJ ADMINISTRACJI
    (tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich
    procedur administracyjnych)
    Jerzy Świątkiewicz
    _________________________________________________
    Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
    Warszawa, październik 2002 r.
    - 1 -
    Spis treści:
    Prawo do dobrej administracji – Andrzej Zoll ..........................................................
    Znaczenie Europejskiego Kodeksu Dobrej
    Administracji w warunkach polskich........................................................................
    Europejski Kodeks Dobrej Administracji
    Przepisy ogólne – Art. 1 ...........................................................................................
    Podmiotowy zakres obowiązywania – Art. 2............................................................
    Rzeczowy zakres obowiązywania – Art. 3 ...............................................................
    Zasada praworządności – Art. 4 ...............................................................................
    Zasada nadużywania uprawnień – Art. 5 ..................................................................
    Zasada współmierności – Art. 6 ...............................................................................
    Zakaz nadużywania uprawnień – Art. 7....................................................................
    Zasada bezstronności i niezależności – Art. 8 ..........................................................
    Zasada obiektywności – Art. 9 .................................................................................
    Zgodne z prawem oczekiwania oraz konsekwentne
    działanie i doradztwo – Art. 10 ................................................................................
    Zasada uczciwości – Art. 11.....................................................................................
    Zasada uprzejmości – Art. 12 ...................................................................................
    Zasada odpowiadania na pisma
    w języku obywatela –Art. 13 ....................................................................................
    Potwierdzenie odbioru i posiadanie nazwiska
    właściwego urzędnika – Art. 14 ...............................................................................
    Zobowiązanie do przekazania sprawy do właściwej
    jednostki organizacyjnej instytucji – Art. 15 ............................................................
    Prawo wysłuchania i złożenia
    oświadczeń – Art. 16 ................................................................................................
    Stosowny termin podjęcia decyzji – Art. 17 .............................................................
    Obowiązek uzasadnienia decyzji – Art. 18 ...............................................................
    Informacja o możliwościach odwołania – Art. 19 ....................................................
    Przekazanie podjętej decyzji – Art. 20 .....................................................................
    Ochrona danych – Art. 21 ........................................................................................
    Prośba o udzielenie informacji – Art. 22 ..................................................................
    Wnioski o umożliwienie dostępu
    do publicznych dokumentów – Art. 23 .....................................................................
    Prowadzenie rejestrów – Art. 24 ..............................................................................
    - 2 -
    Informacja o Kodeksie – Art. 25 ..............................................................................
    Prawo złożenia skargi do Europejskiego
    Rzecznika Praw Obywatelskich – Art. 26.................................................................
    Kontrola stosowania – Art. 27 ..................................................................................
    Posłowie...................................................................................................................
    Wykaz ustaw, do których odwoływano się
    w tekście Komentarza ..............................................................................................
    Objaśnianie skrótów .................................................................................................
    Trzecie wydanie Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji uwzględnia
    uściślenia tłumaczenia jego tekstu dokonane między innymi przez porównanie
    wersji językowej niemieckiej i angielskiej.
    Zaktualizowano również oznaczenia numerów Dzienników Ustaw,
    w których w międzyczasie ogłoszono teksty jednolite niektórych polskich ustaw,
    powoływanych w komentarzu. Tekst komentarza uzupełniono również tezami
    najnowszych wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego.
    Przeredagowanie niektórych zdań we wprowadzeniu powinno przyczynić
    się do większej komunikatywności opracowania.
    - 3 -
    Prawo do dobrej administracji
    Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej przyjęta w grudniu 2000 r.
    w Nicei umieściła w katalogu zawartych w niej praw prawo do dobrej
    administracji (art. 41). Oznacza to, że prawem i to podstawowym obywatela Unii
    Europejskiej jest domaganie się od organów i instytucji Unii bezstronnego,
    zgodnego z prawem rozpatrzenia, bez zbędnej zwłoki, sprawy wniesionej do
    danego organu lub instytucji. Prawu temu towarzyszy obowiązek organów
    i instytucji, a także wszystkich zatrudnionych w nich funkcjonariuszy,
    właściwego, zgodnego z prawem obywatela załatwienia sprawy. Jeżeli w wyniku
    działań administracji wnoszący sprawę poniósł szkodę, to przysługuje mu
    roszczenie o odszkodowanie.
    Można byłoby powiedzieć, że jest to zupełnie oczywiste. Tak, to powinno
    być oczywiste, ale dopóki pomiędzy powinnością i rzeczywistością zachodzi
    znaczna różnica to jest konieczne stałe przypominanie administracji jej
    obowiązków i uświadamianie obywatelom ich praw.
    Inicjatorem opracowania Kodeksu Dobrej Administracji był Roy Perry,
    deputowany do Parlamentu Europejskiego. Kodeks został opracowany przez
    Jacoba S
    ö
    dermanna ombudsmana Unii Europejskiej. Parlament Europejski zalecił
    we wrześniu 2001 r. stosowanie Kodeksu w organach i instytucjach Unii. Można
    więc traktować Kodeks Dobrej Administracji jako zbiór standardów przydatnych
    także poza granicami Unii do oceny funkcjonowania administracji.
    Nie ma żadnych powodów przemawiających przeciwko uznaniu
    standardów zawartych w Kodeksie za przydatne do wyznaczania obowiązków
    polskiej administracji, za przydatne do interpretacji zarówno prawa materialnego,
    jak i procesowego. Ma to znaczenie dla przystosowania codziennych kontaktów
    obywatela z urzędem do wymogów stawianych w Unii Europejskiej. Trudno
    zaprzeczyć, że na tym polu mamy nieco do zrobienia.
    Mając to na uwadze, po porozumieniu się z Jacobem S
    ödermannem,
    dokonaliśmy w Biurze RPO tłumaczenia tekstu Kodeksu i komentarzem opatrzył go
    dr hab. Jerzy Świątkiewicz – Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich. Mam nadzieję, że
    Kodeks Dobrej Administracji z komentarzem przyda się polskiemu obywatelowi, że
    pozwoli na lepszą ochronę i realizację podstawowego prawa do dobrej administracji.
    Pomoże także, mam taką nadzieję, że znaczne podniesienie poziomu pracy administracji,
    szczególnie w kontaktach z obywatelem i jego sprawami.
    Rzecznik Praw Obywatelskich
    Prof. Andrzej Zoll
    - 4 -
    ZNACZENIE EUROPEJSKIEGO KODEKSU DOBREJ ADMINISTRACJI
    W WARUNKACH POLSKICH
    Uchwalony 6 września 2001 r. przez Parlament Europejski „Europejski
    Kodeks Dobrej Administracji” (KDA) został opracowany przez Ombudsmana Unii
    Europejskiej Jacoba Södermana, byłego ombudsmana Finlandii.
    Podjął on też starania rozpowszechnienia i wdrażania postanowień
    Kodeksu także w innych państwach, niezależnie od ich przynależności do Unii
    Europejskiej.
    Europejski Kodeks Dobrej Administracji jest niewątpliwie interesującym
    aktem zasługującym na uznanie, mogącym przyczynić się do lepszego działania
    organów administracji oraz stanowić gwarancję skuteczniejszej ochrony praw
    obywateli i innych podmiotów w relacjach z organami Wspólnoty Państw.
    Znaczenie stosowania tego aktu także w stosunkach wewnątrzpaństwowych
    byłoby tym większe, że szereg państw europejskich nie ma w ogóle ogólnego
    postępowania administracyjnego, a przepisy normujące procedurę są zamieszczane
    w poszczególnych aktach ustawowych prawa materialnego (np. Francja, Litwa,
    Federacja Rosyjska). Może się jednak nasuwać zasadnicze pytanie o celowość
    zalecenia jego stosowania w sferze regulowanej prawem wewnętrznym, skoro
    państwo takie jak Polska ma od 1928 r. skodyfikowaną procedurę administracyjną,
    której postanowienia mają, w przeciwieństwie do KDA, charakter bezwzględnie
    obowiązujący i są wsparte sądową kontrolą oraz doktryną i bogatym
    piśmiennictwem prawniczym.
    Polska wprawdzie szczyci się tym, że była drugim po Austrii – obok
    Czechosłowacji – państwem w świecie, które już w 1928 r.
    1
    wprowadziło ogólne
    postępowanie administracyjne, jednakże nie umniejsza to w niczym korzyści, jakie
    dałoby stosowanie EKDA również w polskim krajowym porządku prawnym.
    Należy bowiem mieć na uwadze, że:
    Po pierwsze – już w roku 1997 doprowadziliśmy do dekodefikacji
    obowiązującego Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa) z 1960 r.,
    wyłączając jego stosowanie w sprawach podatkowych oraz w tych, w których
    stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej
    2
    . Także przepisy innych ustaw
    szczególnych wyłączają stosowanie Kpa, lub przewidują jego stosowanie „o ile
    1
    Rozporządzenie Prezydenta RP z 22 marca 1928 r. o postępowaniu administracyjnym (Dz.U. Nr 36,
    poz. 341).
    2
    ustawą z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.