Start Europejska Konwencja o Ochronie Praw Czlowieka, ROLA ONA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA MASOWYM NARUSZENIOM PRAW CZŁOWIEKA, OCHRONA PRAW CZŁOWIEKA, MIS Europejska Polityka Społeczna, Międzynarodowa polityka społeczna Europejska strategia bezp. - R. Kuźniar [streszczenie], Bezpieczeństwo narodowe, strategia bezpieczeństwa narodowego Europejskie systemy opieki, Resocjalizacja, Współczesne systemy resocjalizacji Europejska Broń Biała, Szukacze skarbów, Noże i broń biała EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA w pytaniach i odpowiedzach, Prawo, Prawo człowieka European transnational ecological deprivation index and index and participation in beast cancer screening programmes in france, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego, Archeologia, Archeologia(1) European.Landscape.Architecture.Best.Practice.Detailing, Architektura, Albumy z dysku, Albumy, Krajobraz Europe for Dummies 3rd, for dummies |
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, ▬ Studia Administracja Publiczna, Kodeksy[ Pobierz całość w formacie PDF ]________________________________________________ EUROPEJSKI KODEKS DOBREJ ADMINISTRACJI (tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych) Jerzy Świątkiewicz _________________________________________________ Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich Warszawa, październik 2002 r. - 1 - Spis treści: Prawo do dobrej administracji – Andrzej Zoll .......................................................... Znaczenie Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji w warunkach polskich........................................................................ Europejski Kodeks Dobrej Administracji Przepisy ogólne – Art. 1 ........................................................................................... Podmiotowy zakres obowiązywania – Art. 2............................................................ Rzeczowy zakres obowiązywania – Art. 3 ............................................................... Zasada praworządności – Art. 4 ............................................................................... Zasada nadużywania uprawnień – Art. 5 .................................................................. Zasada współmierności – Art. 6 ............................................................................... Zakaz nadużywania uprawnień – Art. 7.................................................................... Zasada bezstronności i niezależności – Art. 8 .......................................................... Zasada obiektywności – Art. 9 ................................................................................. Zgodne z prawem oczekiwania oraz konsekwentne działanie i doradztwo – Art. 10 ................................................................................ Zasada uczciwości – Art. 11..................................................................................... Zasada uprzejmości – Art. 12 ................................................................................... Zasada odpowiadania na pisma w języku obywatela –Art. 13 .................................................................................... Potwierdzenie odbioru i posiadanie nazwiska właściwego urzędnika – Art. 14 ............................................................................... Zobowiązanie do przekazania sprawy do właściwej jednostki organizacyjnej instytucji – Art. 15 ............................................................ Prawo wysłuchania i złożenia oświadczeń – Art. 16 ................................................................................................ Stosowny termin podjęcia decyzji – Art. 17 ............................................................. Obowiązek uzasadnienia decyzji – Art. 18 ............................................................... Informacja o możliwościach odwołania – Art. 19 .................................................... Przekazanie podjętej decyzji – Art. 20 ..................................................................... Ochrona danych – Art. 21 ........................................................................................ Prośba o udzielenie informacji – Art. 22 .................................................................. Wnioski o umożliwienie dostępu do publicznych dokumentów – Art. 23 ..................................................................... Prowadzenie rejestrów – Art. 24 .............................................................................. - 2 - Informacja o Kodeksie – Art. 25 .............................................................................. Prawo złożenia skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich – Art. 26................................................................. Kontrola stosowania – Art. 27 .................................................................................. Posłowie................................................................................................................... Wykaz ustaw, do których odwoływano się w tekście Komentarza .............................................................................................. Objaśnianie skrótów ................................................................................................. Trzecie wydanie Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji uwzględnia uściślenia tłumaczenia jego tekstu dokonane między innymi przez porównanie wersji językowej niemieckiej i angielskiej. Zaktualizowano również oznaczenia numerów Dzienników Ustaw, w których w międzyczasie ogłoszono teksty jednolite niektórych polskich ustaw, powoływanych w komentarzu. Tekst komentarza uzupełniono również tezami najnowszych wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przeredagowanie niektórych zdań we wprowadzeniu powinno przyczynić się do większej komunikatywności opracowania. - 3 - Prawo do dobrej administracji Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej przyjęta w grudniu 2000 r. w Nicei umieściła w katalogu zawartych w niej praw prawo do dobrej administracji (art. 41). Oznacza to, że prawem i to podstawowym obywatela Unii Europejskiej jest domaganie się od organów i instytucji Unii bezstronnego, zgodnego z prawem rozpatrzenia, bez zbędnej zwłoki, sprawy wniesionej do danego organu lub instytucji. Prawu temu towarzyszy obowiązek organów i instytucji, a także wszystkich zatrudnionych w nich funkcjonariuszy, właściwego, zgodnego z prawem obywatela załatwienia sprawy. Jeżeli w wyniku działań administracji wnoszący sprawę poniósł szkodę, to przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie. Można byłoby powiedzieć, że jest to zupełnie oczywiste. Tak, to powinno być oczywiste, ale dopóki pomiędzy powinnością i rzeczywistością zachodzi znaczna różnica to jest konieczne stałe przypominanie administracji jej obowiązków i uświadamianie obywatelom ich praw. Inicjatorem opracowania Kodeksu Dobrej Administracji był Roy Perry, deputowany do Parlamentu Europejskiego. Kodeks został opracowany przez Jacoba S ö dermanna ombudsmana Unii Europejskiej. Parlament Europejski zalecił we wrześniu 2001 r. stosowanie Kodeksu w organach i instytucjach Unii. Można więc traktować Kodeks Dobrej Administracji jako zbiór standardów przydatnych także poza granicami Unii do oceny funkcjonowania administracji. Nie ma żadnych powodów przemawiających przeciwko uznaniu standardów zawartych w Kodeksie za przydatne do wyznaczania obowiązków polskiej administracji, za przydatne do interpretacji zarówno prawa materialnego, jak i procesowego. Ma to znaczenie dla przystosowania codziennych kontaktów obywatela z urzędem do wymogów stawianych w Unii Europejskiej. Trudno zaprzeczyć, że na tym polu mamy nieco do zrobienia. Mając to na uwadze, po porozumieniu się z Jacobem S ödermannem, dokonaliśmy w Biurze RPO tłumaczenia tekstu Kodeksu i komentarzem opatrzył go dr hab. Jerzy Świątkiewicz – Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich. Mam nadzieję, że Kodeks Dobrej Administracji z komentarzem przyda się polskiemu obywatelowi, że pozwoli na lepszą ochronę i realizację podstawowego prawa do dobrej administracji. Pomoże także, mam taką nadzieję, że znaczne podniesienie poziomu pracy administracji, szczególnie w kontaktach z obywatelem i jego sprawami. Rzecznik Praw Obywatelskich Prof. Andrzej Zoll - 4 - ZNACZENIE EUROPEJSKIEGO KODEKSU DOBREJ ADMINISTRACJI W WARUNKACH POLSKICH Uchwalony 6 września 2001 r. przez Parlament Europejski „Europejski Kodeks Dobrej Administracji” (KDA) został opracowany przez Ombudsmana Unii Europejskiej Jacoba Södermana, byłego ombudsmana Finlandii. Podjął on też starania rozpowszechnienia i wdrażania postanowień Kodeksu także w innych państwach, niezależnie od ich przynależności do Unii Europejskiej. Europejski Kodeks Dobrej Administracji jest niewątpliwie interesującym aktem zasługującym na uznanie, mogącym przyczynić się do lepszego działania organów administracji oraz stanowić gwarancję skuteczniejszej ochrony praw obywateli i innych podmiotów w relacjach z organami Wspólnoty Państw. Znaczenie stosowania tego aktu także w stosunkach wewnątrzpaństwowych byłoby tym większe, że szereg państw europejskich nie ma w ogóle ogólnego postępowania administracyjnego, a przepisy normujące procedurę są zamieszczane w poszczególnych aktach ustawowych prawa materialnego (np. Francja, Litwa, Federacja Rosyjska). Może się jednak nasuwać zasadnicze pytanie o celowość zalecenia jego stosowania w sferze regulowanej prawem wewnętrznym, skoro państwo takie jak Polska ma od 1928 r. skodyfikowaną procedurę administracyjną, której postanowienia mają, w przeciwieństwie do KDA, charakter bezwzględnie obowiązujący i są wsparte sądową kontrolą oraz doktryną i bogatym piśmiennictwem prawniczym. Polska wprawdzie szczyci się tym, że była drugim po Austrii – obok Czechosłowacji – państwem w świecie, które już w 1928 r. 1 wprowadziło ogólne postępowanie administracyjne, jednakże nie umniejsza to w niczym korzyści, jakie dałoby stosowanie EKDA również w polskim krajowym porządku prawnym. Należy bowiem mieć na uwadze, że: Po pierwsze – już w roku 1997 doprowadziliśmy do dekodefikacji obowiązującego Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa) z 1960 r., wyłączając jego stosowanie w sprawach podatkowych oraz w tych, w których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej 2 . Także przepisy innych ustaw szczególnych wyłączają stosowanie Kpa, lub przewidują jego stosowanie „o ile 1 Rozporządzenie Prezydenta RP z 22 marca 1928 r. o postępowaniu administracyjnym (Dz.U. Nr 36, poz. 341). 2 ustawą z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||