Start Europejska Polityka Społeczna, Międzynarodowa polityka społeczna Europejski Kodeks Dobrej Administracji, Administracja UŁ, Administracja I rok, Nauka administracji, Nauka administracji, inne Europejska strategia bezp. - R. Kuźniar [streszczenie], Bezpieczeństwo narodowe, strategia bezpieczeństwa narodowego Europejskie systemy opieki, Resocjalizacja, Współczesne systemy resocjalizacji europejski kodeks dobrej administracji, Prawo, Prawo administracyjne Europejska Broń Biała, Szukacze skarbów, Noże i broń biała Europejski Kodeks Dobrej Administracji, ▬ Studia Administracja Publiczna, Kodeksy EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA w pytaniach i odpowiedzach, Prawo, Prawo człowieka European transnational ecological deprivation index and index and participation in beast cancer screening programmes in france, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia Ewaluacja w administracji publicznej, Socjologia, Socjologia Literatura 5 |
Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego, Archeologia, Archeologia(1)[ Pobierz całość w formacie PDF ]Europejska konwencja o ochronie dzi zictwa archeologicznego (poprawiona) 1 La Valetta, 16 stycznia 1992 roku European Treaty Series (ETS) / Série des traités européens (STE) Nr 143 Preambuła Państwa członkowskie Rady Europy i inne Państwa Strony Europejskiej konwencji kulturalnej, sygnatariusze niniejszej konwencji, zważywszy, iż celem Rady Europy jest osiągnięcie większej jedności pomiędzy jej członkami, w szczeglności w celu ochrony i realizacji idei oraz zasad, ktre są ich wsplnym dziedzictwem; mając na względzie Europejską konwencję kulturalną, podpisaną w Paryżu dnia 19 grudnia 1954 r., a w szczeglności jej artykuły 1 i 5; mając na względzie Konwencję o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy, podpisaną w Granadzie dnia 3 października 1985 r.; mając na względzie Europejską konwencję o przestępstwach przeciwko własności kulturalnej, podpisaną w Delfach dnia 23 czerwca 1985 r.; mając na względzie Zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego dotyczące archeologii, a w szczeglności Zalecenia 848(1978), 921(1981) i 1072(1988); mając na względzie Zalecenie nr R(89)5 dotyczące ochrony i podkreślenia wartości dziedzictwa archeologicznego w związku z planami zagospodarowania przestrzennego miast i wsi; przypominając, że dziedzictwo archeologiczne ma zasadnicze znaczenie dla wiedzy o historii ludzkości; potwierdzając, że europejskie dziedzictwo archeologiczne, stanowiące dowd pradawnej historii, jest poważnie zagrożone zniszczeniem z powodu wzrastającej liczby projektw zagospodarowania przestrzennego, zagrożeń naturalnych, nielegalnych lub nienaukowych wykopalisk i niewystarczającej świadomości publicznej; uznając, że jest istotne ustanowienie, tam gdzie jeszcze nie istnieją, odpowiednich kontrolnych procedur administracyjnych i naukowych oraz że potrzeba ochrony dziedzictwa 1 Tłumaczenie ma charakter nieoficjalny. Konwencja ratyfikowana przez RP, opublikowana w Dzienniku Ustaw z 1996 r. Nr 120, poz. 564. archeologicznego powinna znaleźć odzwierciedlenie w planach zagospodarowania przestrzennego oraz w kierunkach rozwoju kultury; podkreślając, że odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa archeologicznego należy nie tylko do bezpośrednio zainteresowanego państwa, ale rwnież do wszystkich państw w Europie w celu zmniejszenia ryzyka zniszczenia oraz promowania zachowania dziedzictwa poprzez zachęcanie do wymiany ekspertw i doświadczeń; biorąc pod uwagę konieczność uzupełnienia zasad ustalonych w Europejskiej konwencji o ochronie dziedzictwa archeologicznego, podpisanej w Londynie dnia 6 maja 1969 r., w wyniku rozwoju polityki planowania w państwach europejskich, uzgodniły, co następuje: Definicja dziedzictwa archeologicznego Artykuł 1 1. Celem niniejszej (poprawionej) konwencji jest ochrona dziedzictwa archeologicznego jako źrdła zbiorowej pamięci europejskiej i jako instrumentu dla badań historycznych i naukowych. 2. W tym celu należy uznać za przedmiot dziedzictwa archeologicznego wszelkie pozostałości, obiekty i jakiekolwiek inne ślady ludzkości z minionych epok: i. ktrych zachowanie i analiza pomogą prześledzić historię ludzkości i jej stosunek do środowiska naturalnego; ii. dla ktrych wykopaliska i odkrycia oraz inne metody badań nad dziejami ludzkości i jej środowiskiem są podstawowym źrdłem informacji i iii. ktre są usytuowane w jakimkolwiek miejscu podlegającym jurysdykcji Stron. 3. Dziedzictwo archeologiczne obejmuje struktury, konstrukcje, zespoły budowlane, eksploatowane tereny, przedmioty, zabytki innego rodzaju, jak też ich otoczenie znajdujące się na ziemi lub pod wodą. Identyfikacja dziedzictwa oraz środkw ochrony Artykuł 2 Każda Strona zobowiązuje się do utworzenia, za pomocą środkw właściwych dla danego państwa, systemu prawnego dla ochrony dziedzictwa archeologicznego, przewidując: i. utrzymanie inwentarza jej dziedzictwa archeologicznego oraz klasyfikację chronionych zabytkw i stref, ii. utworzenie archeologicznych rezerwatw; nawet gdy nie ma tam widocznych pozostałości na powierzchni lub pod wodą, dla zachowania materialnego dowodu do analizy przez następne pokolenia, 2 iii. obowiązek zgłaszania przez znalazcę uprawnionym organom przypadkowego odkrycia przedmiotw należących do dziedzictwa archeologicznego i udostępnianie ich do przeprowadzenia badań. Artykuł 3 W celu zachowania dziedzictwa archeologicznego oraz zagwarantowania naukowej rzetelności archeologicznych prac badawczych, każda Strona zobowiązuje się: i. stosować procedury upoważniające do przeprowadzenia oraz nadzoru wykopalisk i innych prac archeologicznych w taki sposb, aby: a) zapobiec wszelkim nielegalnym wykopaliskom oraz przemieszczeniu przedmiotw dziedzictwa archeologicznego, b) zapewnić, aby archeologiczne wykopaliska i poszukiwania były przeprowadzane w sposb naukowy i pod warunkiem, że: - w miarę możliwości będą stosowane nieszkodliwe metody badania, - przedmioty dziedzictwa archeologicznego nie pozostaną odkryte lub pozostawione podczas wykopalisk lub po ich zakończeniu bez zapewnienia odpowiedniego ich zabezpieczenia, konserwacji i ich zagospodarowania, ii. zapewnić, aby wykopaliska i inne potencjalnie szkodliwe techniki były wykonywane jedynie przez wykwalifikowane, specjalnie upoważnione osoby, iii. uzależnić od specjalnego wcześniejszego upoważnienia, jeżeli jest ono przewidziane przez prawo wewnętrzne danego państwa, użycie wykrywaczy metalu oraz jakichkolwiek innych środkw i metod wykrywania w poszukiwawczych pracach archeologicznych. Artykuł 4 Każda Strona zobowiązuje się do stosowania środkw fizycznej ochrony dziedzictwa archeologicznego zapewniając, stosownie do okoliczności: i. nabycie lub ochronę przez organy państwowe, za pomocą innych odpowiednich środkw, terenw mających stanowić rezerwat archeologiczny, ii. konserwację i zachowanie dziedzictwa archeologicznego, jeżeli jest to możliwe na miejscu, iii. zorganizowanie odpowiednich miejsc przechowywania pozostałości archeologicznych, ktre zostały przeniesione z ich pierwotnego miejsca. Zintegrowana konserwacja dziedzictwa archeologicznego Artykuł 5 Każda Strona zobowiązuje się: i. do podejmowania prby pogodzenia i połączenia odpowiednich potrzeb archeologicznych oraz planw zagospodarowania przestrzennego poprzez zapewnienie archeologom uczestnictwa: 3 a) w tworzeniu założeń planowania, ukierunkowanych na zapewnienie wyważonej strategii mającej na celu ochronę, konserwację i podniesienie wartości terenw o wartości archeologicznej, b) na rżnych etapach planw zagospodarowania przestrzennego, ii. do zapewnienia, by archeolodzy, twrcy planw miejskich oraz regionalnych systematycznie konsultowali się w celu umożliwienia: a) zmiany planw zagospodarowania, ktre mogą mieć niekorzystny wpływ na dziedzictwo archeologiczne, b) zapewnienia właściwego czasu i środkw na odpowiednie naukowe badania stanowisk w terenie i do publikacji wynikw badań, iii. do zapewnienia, by ocena wpływu na środowisko i wynikające z tego decyzje w pełni uwzględniały stanowiska archeologiczne oraz ich otoczenie, iv. do zapewnienia - jeśli przedmioty dziedzictwa archeologicznego zostały znalezione podczas zagospodarowania terenu - ich konserwacji na miejscu, jeśli jest to możliwe, v. do zapewnienia, by publiczne udostępnienie stanowisk archeologicznych, szczeglnie jakiekolwiek ustalenia organizacyjne, niezbędne do przyjmowania większej liczby osb zwiedzających, nie miało niekorzystnego wpływu na archeologiczny i naukowy charakter takich stanowisk i ich otoczenie. Finansowanie badań archeologicznych i konserwacji Artykuł 6 Każda Strona zobowiązuje się: i. do zapewnienia publicznego finansowego wsparcia dla badań archeologicznych ze strony państwowych, regionalnych i lokalnych władz, stosownie do ich uprawnień, ii. do zwiększania materialnych środkw dla ratownictwa archeologicznego, a) przez przedsięwzięcie odpowiednich środkw zapewniających, by w większych publicznych i prywatnych pracach zagospodarowania zostało zapewnione pokrycie - odpowiednio ze środkw sektora publicznego lub prywatnego - całkowitego kosztu każdej niezbędnej związanej z nimi pracy archeologicznej, b) przez uwzględnienie w budżecie tych prac - podobnie jak w przypadku analizy zagrożeń dotyczących ochrony środowiska i zagospodarowania terenu - wstępnych badań i poszukiwań archeologicznych, końcowych dokumentw naukowych, jak też pełnej publikacji i udokumentowania znalezisk. Zbieranie i rozpowszechnianie informacji naukowych Artykuł 7 W celu ułatwienia badań nad odkryciami archeologicznymi i rozpowszechnienia wiedzy na ten temat każda Strona zobowiązuje się: 4 i. do przygotowywania i aktualizowania raportw, inwentarzy i map stanowisk archeologicznych na obszarze swej jurysdykcji, ii. do podejmowania wszelkich praktycznych środkw, po zakończeniu prac archeologicznych, umożliwiających sporządzenie przeznaczonego do publikacji naukowego raportu, poprzedzającego niezbędne całościowe ogłoszenie specjalistycznych badań. Artykuł 8 Każda Strona zobowiązuje się: i. ułatwiać krajową i międzynarodową wymianę przedmiotw dziedzictwa archeologicznego dla profesjonalnych celw naukowych, podejmując jednocześnie odpowiednie kroki w celu zapewnienia, by taki obieg nie mgł w żaden sposb zagrozić kulturowej ani naukowej wartości tych przedmiotw, ii. promować wymianę informacji o odbywających się archeologicznych badaniach i wykopaliskach oraz przyczyniać się do organizowania międzynarodowych programw badawczych. Kształtowanie świadomości publicznej Artykuł 9 Każda Strona zobowiązuje się: i. prowadzić działalność edukacyjną w celu wzbudzania i rozwijania w opinii publicznej świadomości o wartości dziedzictwa archeologicznego dla zrozumienia przeszłości i niebezpieczeństw, jakie mu zagrażają, ii. promować publiczny dostęp do znaczących przedmiotw własnego dziedzictwa archeologicznego, w szczeglności stanowisk archeologicznych, i zachęcać do publicznej ekspozycji wybranych obiektw archeologicznych. Zapobieganie niedozwolonemu obiegowi przedmiotw dziedzictwa archeologicznego Artykuł 10 Każda Strona zobowiązuje się: i. organizować wymianę informacji o każdym zidentyfikowanym nielegalnym wykopalisku pomiędzy odpowiednimi organami państwowymi i instytucjami naukowymi, ii. informować odpowiednie organy w państwie pochodzenia, ktre jest Stroną niniejszej konwencji, o każdej propozycji, co do ktrej podejrzewa się, iż pochodzi z nielegalnych wykopalisk lub z legalnych, ale jest bezprawna, oraz przedstawiać niezbędne szczegły na ten temat, iii. podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia, by muzea i podobne instytucje, ktrych polityka nabywania przedmiotw dziedzictwa archeologicznego pozostaje pod kontrolą 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||