Start
Europejska Polityka Społeczna, Międzynarodowa polityka społeczna
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, Administracja UŁ, Administracja I rok, Nauka administracji, Nauka administracji, inne
Europejska strategia bezp. - R. Kuźniar [streszczenie], Bezpieczeństwo narodowe, strategia bezpieczeństwa narodowego
Europejskie systemy opieki, Resocjalizacja, Współczesne systemy resocjalizacji
europejski kodeks dobrej administracji, Prawo, Prawo administracyjne
Europejska Broń Biała, Szukacze skarbów, Noże i broń biała
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, ▬ Studia Administracja Publiczna, Kodeksy
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA w pytaniach i odpowiedzach, Prawo, Prawo człowieka
European transnational ecological deprivation index and index and participation in beast cancer screening programmes in france, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia
Ewaluacja w administracji publicznej, Socjologia, Socjologia Literatura 5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aprzybyt.xlx.pl

  • Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego, Archeologia, Archeologia(1)

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Europejska konwencja o ochronie dzi
    zictwa archeologicznego
    (poprawiona)
    1
    La Valetta, 16 stycznia 1992 roku
    European Treaty Series (ETS) / Série des traités européens (STE)
    Nr 143
    Preambuła
    Państwa członkowskie Rady Europy i inne Państwa Strony Europejskiej konwencji
    kulturalnej, sygnatariusze niniejszej konwencji,
    zważywszy, iż celem Rady Europy jest osiągnięcie większej jedności pomiędzy jej
    członkami, w szczeglności w celu ochrony i realizacji idei oraz zasad, ktre są ich wsplnym
    dziedzictwem;
    mając na względzie Europejską konwencję kulturalną, podpisaną w Paryżu dnia 19 grudnia
    1954 r., a w szczeglności jej artykuły 1 i 5;
    mając na względzie Konwencję o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy,
    podpisaną w Granadzie dnia 3 października 1985 r.;
    mając na względzie Europejską konwencję o przestępstwach przeciwko własności
    kulturalnej, podpisaną w Delfach dnia 23 czerwca 1985 r.;
    mając na względzie Zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego dotyczące archeologii, a w
    szczeglności Zalecenia 848(1978), 921(1981) i 1072(1988);
    mając na względzie Zalecenie nr R(89)5 dotyczące ochrony i podkreślenia wartości
    dziedzictwa archeologicznego w związku z planami zagospodarowania przestrzennego miast i
    wsi;
    przypominając, że dziedzictwo archeologiczne ma zasadnicze znaczenie dla wiedzy o
    historii ludzkości;
    potwierdzając, że europejskie dziedzictwo archeologiczne, stanowiące dowd pradawnej
    historii, jest poważnie zagrożone zniszczeniem z powodu wzrastającej liczby projektw
    zagospodarowania przestrzennego, zagrożeń naturalnych, nielegalnych lub nienaukowych
    wykopalisk i niewystarczającej świadomości publicznej;
    uznając, że jest istotne ustanowienie, tam gdzie jeszcze nie istnieją, odpowiednich
    kontrolnych procedur administracyjnych i naukowych oraz że potrzeba ochrony dziedzictwa
    1
    Tłumaczenie ma charakter nieoficjalny. Konwencja ratyfikowana przez RP, opublikowana w
    Dzienniku Ustaw
    z
    1996 r. Nr 120, poz. 564.
      archeologicznego powinna znaleźć odzwierciedlenie w planach zagospodarowania
    przestrzennego oraz w kierunkach rozwoju kultury;
    podkreślając, że odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa archeologicznego należy nie
    tylko do bezpośrednio zainteresowanego państwa, ale rwnież do wszystkich państw w Europie
    w celu zmniejszenia ryzyka zniszczenia oraz promowania zachowania dziedzictwa poprzez
    zachęcanie do wymiany ekspertw i doświadczeń;
    biorąc pod uwagę konieczność uzupełnienia zasad ustalonych w Europejskiej konwencji o
    ochronie dziedzictwa archeologicznego, podpisanej w Londynie dnia 6 maja 1969 r., w wyniku
    rozwoju polityki planowania w państwach europejskich,
    uzgodniły, co następuje:
    Definicja dziedzictwa archeologicznego
    Artykuł 1
    1. Celem niniejszej (poprawionej) konwencji jest ochrona dziedzictwa archeologicznego
    jako źrdła zbiorowej pamięci europejskiej i jako instrumentu dla badań historycznych i
    naukowych.
    2. W tym celu należy uznać za przedmiot dziedzictwa archeologicznego wszelkie
    pozostałości, obiekty i jakiekolwiek inne ślady ludzkości z minionych epok:
    i.
    ktrych zachowanie i analiza pomogą prześledzić historię ludzkości i jej stosunek do
    środowiska naturalnego;
    ii.
    dla ktrych wykopaliska i odkrycia oraz inne metody badań nad dziejami ludzkości i jej
    środowiskiem są podstawowym źrdłem informacji i
    iii.
    ktre są usytuowane w jakimkolwiek miejscu podlegającym jurysdykcji Stron.
    3. Dziedzictwo archeologiczne obejmuje struktury, konstrukcje, zespoły budowlane,
    eksploatowane tereny, przedmioty, zabytki innego rodzaju, jak też ich otoczenie znajdujące się
    na ziemi lub pod wodą.
    Identyfikacja dziedzictwa oraz środkw ochrony
    Artykuł 2
    Każda Strona zobowiązuje się do utworzenia, za pomocą środkw właściwych dla danego
    państwa, systemu prawnego dla ochrony dziedzictwa archeologicznego, przewidując:
    i.
    utrzymanie inwentarza jej dziedzictwa archeologicznego oraz klasyfikację chronionych
    zabytkw i stref,
    ii.
    utworzenie archeologicznych rezerwatw; nawet gdy nie ma tam widocznych pozostałości
    na powierzchni lub pod wodą, dla zachowania materialnego dowodu do analizy przez
    następne pokolenia,
    2
    iii.
    obowiązek zgłaszania przez znalazcę uprawnionym organom przypadkowego odkrycia
    przedmiotw należących do dziedzictwa archeologicznego i udostępnianie ich do
    przeprowadzenia badań.
    Artykuł 3
    W celu zachowania dziedzictwa archeologicznego oraz zagwarantowania naukowej
    rzetelności archeologicznych prac badawczych, każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    stosować procedury upoważniające do przeprowadzenia oraz nadzoru wykopalisk i innych
    prac archeologicznych w taki sposb, aby:
    a)
    zapobiec wszelkim nielegalnym wykopaliskom oraz przemieszczeniu przedmiotw
    dziedzictwa archeologicznego,
    b)
    zapewnić, aby archeologiczne wykopaliska i poszukiwania były przeprowadzane w
    sposb naukowy i pod warunkiem, że:
    - w miarę możliwości będą stosowane nieszkodliwe metody badania,
    - przedmioty dziedzictwa archeologicznego nie pozostaną odkryte lub pozostawione
    podczas wykopalisk lub po ich zakończeniu bez zapewnienia odpowiedniego ich
    zabezpieczenia, konserwacji i ich zagospodarowania,
    ii.
    zapewnić, aby wykopaliska i inne potencjalnie szkodliwe techniki były wykonywane
    jedynie przez wykwalifikowane, specjalnie upoważnione osoby,
    iii.
    uzależnić od specjalnego wcześniejszego upoważnienia, jeżeli jest ono przewidziane przez
    prawo wewnętrzne danego państwa, użycie wykrywaczy metalu oraz jakichkolwiek innych
    środkw i metod wykrywania w poszukiwawczych pracach archeologicznych.
    Artykuł 4
    Każda Strona zobowiązuje się do stosowania środkw fizycznej ochrony dziedzictwa
    archeologicznego zapewniając, stosownie do okoliczności:
    i.
    nabycie lub ochronę przez organy państwowe, za pomocą innych odpowiednich środkw,
    terenw mających stanowić rezerwat archeologiczny,
    ii.
    konserwację i zachowanie dziedzictwa archeologicznego, jeżeli jest to możliwe na miejscu,
    iii.
    zorganizowanie odpowiednich miejsc przechowywania pozostałości archeologicznych, ktre
    zostały przeniesione z ich pierwotnego miejsca.
    Zintegrowana konserwacja dziedzictwa archeologicznego
    Artykuł 5
    Każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    do podejmowania prby pogodzenia i połączenia odpowiednich potrzeb archeologicznych
    oraz planw zagospodarowania przestrzennego poprzez zapewnienie archeologom
    uczestnictwa:
    3
    a)
    w tworzeniu założeń planowania, ukierunkowanych na zapewnienie wyważonej strategii
    mającej na celu ochronę, konserwację i podniesienie wartości terenw o wartości
    archeologicznej,
    b)
    na rżnych etapach planw zagospodarowania przestrzennego,
    ii.
    do zapewnienia, by archeolodzy, twrcy planw miejskich oraz regionalnych
    systematycznie konsultowali się w celu umożliwienia:
    a)
    zmiany planw zagospodarowania, ktre mogą mieć niekorzystny wpływ na dziedzictwo
    archeologiczne,
    b)
    zapewnienia właściwego czasu i środkw na odpowiednie naukowe badania stanowisk w
    terenie i do publikacji wynikw badań,
    iii.
    do zapewnienia, by ocena wpływu na środowisko i wynikające z tego decyzje w pełni
    uwzględniały stanowiska archeologiczne oraz ich otoczenie,
    iv.
    do zapewnienia - jeśli przedmioty dziedzictwa archeologicznego zostały znalezione podczas
    zagospodarowania terenu - ich konserwacji na miejscu, jeśli jest to możliwe,
    v.
    do zapewnienia, by publiczne udostępnienie stanowisk archeologicznych, szczeglnie
    jakiekolwiek ustalenia organizacyjne, niezbędne do przyjmowania większej liczby osb
    zwiedzających, nie miało niekorzystnego wpływu na archeologiczny i naukowy charakter
    takich stanowisk i ich otoczenie.
    Finansowanie badań archeologicznych i konserwacji
    Artykuł 6
    Każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    do zapewnienia publicznego finansowego wsparcia dla badań archeologicznych ze strony
    państwowych, regionalnych i lokalnych władz, stosownie do ich uprawnień,
    ii.
    do zwiększania materialnych środkw dla ratownictwa archeologicznego,
    a)
    przez przedsięwzięcie odpowiednich środkw zapewniających, by w większych
    publicznych i prywatnych pracach zagospodarowania zostało zapewnione pokrycie -
    odpowiednio ze środkw sektora publicznego lub prywatnego - całkowitego kosztu
    każdej niezbędnej związanej z nimi pracy archeologicznej,
    b)
    przez uwzględnienie w budżecie tych prac - podobnie jak w przypadku analizy zagrożeń
    dotyczących ochrony środowiska i zagospodarowania terenu - wstępnych badań i
    poszukiwań archeologicznych, końcowych dokumentw naukowych, jak też pełnej
    publikacji i udokumentowania znalezisk.
    Zbieranie i rozpowszechnianie informacji naukowych
    Artykuł 7
    W celu ułatwienia badań nad odkryciami archeologicznymi i rozpowszechnienia wiedzy na
    ten temat każda Strona zobowiązuje się:
    4
    i.
    do przygotowywania i aktualizowania raportw, inwentarzy i map stanowisk
    archeologicznych na obszarze swej jurysdykcji,
    ii.
    do podejmowania wszelkich praktycznych środkw, po zakończeniu prac archeologicznych,
    umożliwiających sporządzenie przeznaczonego do publikacji naukowego raportu,
    poprzedzającego niezbędne całościowe ogłoszenie specjalistycznych badań.
    Artykuł 8
    Każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    ułatwiać krajową i międzynarodową wymianę przedmiotw dziedzictwa archeologicznego
    dla profesjonalnych celw naukowych, podejmując jednocześnie odpowiednie kroki w celu
    zapewnienia, by taki obieg nie mgł w żaden sposb zagrozić kulturowej ani naukowej
    wartości tych przedmiotw,
    ii.
    promować wymianę informacji o odbywających się archeologicznych badaniach i
    wykopaliskach oraz przyczyniać się do organizowania międzynarodowych programw
    badawczych.
    Kształtowanie świadomości publicznej
    Artykuł 9
    Każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    prowadzić działalność edukacyjną w celu wzbudzania i rozwijania w opinii publicznej
    świadomości o wartości dziedzictwa archeologicznego dla zrozumienia przeszłości i
    niebezpieczeństw, jakie mu zagrażają,
    ii.
    promować publiczny dostęp do znaczących przedmiotw własnego dziedzictwa
    archeologicznego, w szczeglności stanowisk archeologicznych, i zachęcać do publicznej
    ekspozycji wybranych obiektw archeologicznych.
    Zapobieganie niedozwolonemu obiegowi przedmiotw
    dziedzictwa archeologicznego
    Artykuł 10
    Każda Strona zobowiązuje się:
    i.
    organizować wymianę informacji o każdym zidentyfikowanym nielegalnym wykopalisku
    pomiędzy odpowiednimi organami państwowymi i instytucjami naukowymi,
    ii.
    informować odpowiednie organy w państwie pochodzenia, ktre jest Stroną niniejszej
    konwencji, o każdej propozycji, co do ktrej podejrzewa się, iż pochodzi z nielegalnych
    wykopalisk lub z legalnych, ale jest bezprawna, oraz przedstawiać niezbędne szczegły na
    ten temat,
    iii.
    podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia, by muzea i podobne instytucje, ktrych
    polityka nabywania przedmiotw dziedzictwa archeologicznego pozostaje pod kontrolą
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.