Start
Ewolucja polityki zagranicznej II RP - notatka (UW), HISTORIA, 11. Czasy najnowsze, Polityka zagraniczna II RP
Evolution Of Computer Viruses History Of Viruses(1), Tutoriale, 1000 Tutoriali na każdy temat
Etyka medyczna - historia kodeksy, ETYKA
Europa, PDF, nauka, PREZENTACJE, Prezentacje historyczne
Erazm - pochwala glupoty, Filozofia, Historia filozofii, Nowożytna
Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500 - 1000. Nowe ujęcie Julia M.H.Smith PEŁNA WERSJA, N jak Nauka
Eryk Zdobywca - Erik the Conqueror.(Gli Invasori)1 961.AC3. napisy polskie, przygodowe i historyczne II
Europa swiat spr 1B INSTRUKCJA, Szkoła, Liceum, His - Historia i Społeczetwo, Sprawdziany
Europa swiat spr 1B TEST, Szkoła, Liceum, His - Historia i Społeczetwo, Sprawdziany
Erin Yorke - Wrota Niebios, ● Harlequin Super Romance Historical
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lurixomt2.keep.pl

  • Eucharystia w luteranizmie i innych Kościołach protestanckich, historia kosciola

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    2010-11-09
    Dla pojednania - ekumenizm.wiara.pl -…
    Eucharystia w luteranizmie i innych Kościołach
    protestanckich
    KS. JAN GROSS
    DODANE
    2008-04-10 22:59
    Kiedyś wielki polski papież Jan Paweł II mówił o dwóch płucach
    chrześcijaństwa: wschodnie – prawosławie i zachodnie –
    katolicyzm. Pomiędzy płucami jest zawsze serce – protestantyzm,
    który od 490 lat jest obecny zarówno na Zachodzie, jak i na
    Wschodzie.
    Człowiek nie może żyć tylko o
    dwóch płucach, bez serca, ale
    serce, które jest motorem życia,
    nie może istnieć bez płuc.
    Podczas, gdy katolicyzm i
    prawosławie są stosunkowo dość
    jednolite teologicznie,
    protestantyzm dzieli się
    teologicznie na kilka wyznań. Najbardziej teologicznie podzielony jest
    protestantyzm, jeśli chodzi o naukę o sakramentach: Sakrament Chrztu
    Świętego i Sakrament Ołtarza.
    Protestantów dzieli nauka o Sakramencie Chrztu św. tak daleko, że np.
    chrześcijańskie wyznania o kierunku baptystycznym, zielonoświątkowym i
    adwentystycznym nie uznają chrztu świętego niemowląt dokonanego w
    Kościołach luterańskich, reformowanych, metodystycznych i
    anglikańskich. Jeszcze bardziej dzieli protestantów nauka o Sakramencie
    Ołtarza na: luteranizm, kalwinizm, zwinglianizm, oraz metodyzm i
    anglikanizm.
    Jeśli chodzi o Sakrament Eucharystii najbardziej zbliżony do prawosławia i
    katolicyzmu jest luteranizm, pośrodku jest anglikanizm, kalwinizm i
    metodyzm, a na przeciwległym krańcu zwinglianizm z tzw. Kościołami
    ewangelikalnymi. Sakrament Eucharystii w wymienionych Kościołach
    posiada różne nazwy, takie jak:Sakrament Ołtarza, Wieczerza Pańska,
    Wieczerza Święta, Komunia Święta, czy Eucharystia.
    …wiara.pl/…/477929.Eucharystia-w-lut…
    1/12
    2010-11-09
    Dla pojednania - ekumenizm.wiara.pl -…
    Luterańska nauka o Eucharystii
    W teologii luterańskiej „Sakrament to obrzęd święty ustanowiony przez
    samego Jezusa Chrystusa, w którym pod widzialnymi znakami udzielana
    jest niewidzialna łaska Boża.” Na pytanie: „Co to jest Sakrament
    Ołtarza?”, ks. dr Marcin Luter w swoim Małym Katechizmie odpowiada:
    „Jest to prawdziwe ciało i prawdziwa krew Pana naszego Jezusa
    Chrystusa, pod chlebem i winem nam chrześcijanom do spożywania i picia
    przez samego Chrystusa ustanowione.” Luter ani na chwilę nie wątpił, że
    w tym Sakramencie jesteśmy uczestnikami prawdziwego ciała i krwi
    Chrystusa, że w nim realnie, substancjalnie i rzeczywiście obecny jest
    ukrzyżowany i zmartwychwstały Jezus Chrystus.
    Dla Lutra i dla jego współwyznawców „w”, „z”, „pod” postaciami chleba i
    wina jest obecny prawdziwie, realnie i substancjalnie Jezus Chrystus
    ukrzyżowany i zmartwychwstały. On w Wieczerzy Świętej jest obecny nie
    tylko subiektywnie we wierze, ale także obiektywnie w chlebie i winie. Z
    istniejących w starożytnym Kościele dwóch nauk o Eucharystii –
    „transsubstancjacji” i „konsubstancjacji”, Kościół katolicki na soborze
    laterańskim w roku 1215 przyjął naukę o transsubstancjacji, a luteranizm
    przyjął naukę o konsubstancjacji.
    Na tej podstawie Kościół luterański naucza w Dużym Katechizmie: „W
    sprawie transsubstancjacji (przemiany substancji elementów) w ogóle nie
    bierzemy pod uwagę sofistycznego, chytrego wymysłu, dzięki któremu
    zmyślają, że chleb i wino zatracają swoją naturalną substancję i że
    zachowuje się tylko kształt i barwa chleba, a nie pozostaje on chlebem
    prawdziwym. Bardzo dobrze, bowiem zgadza się z Pismem św. to, że
    chleb jest obecny i nim pozostaje, jak sam Paweł to określa: "Chleb, który
    łamiemy" (I Kor.10,16), i dalej: "Tak niechaj je z chleba" (I Kor. 11,28).”
    Oczywiście księgi wyznaniowe luteranizmu mocno podkreślają konieczność
    udzielania wszystkim Eucharystii pod dwiema postaciami, jak ją ustanowił
    Chrystus i nakazał: „Pijcie z niego wszyscy.” Dogmatyka luterańska,
    zwłaszcza Chrystologia naucza, że na podstawie nauki o „Ubiquitas
    Corporis Christi” – „wszechobecności ciała Chrystusowego”, ciało
    Chrystusa jest wszechobecne, a więc także w chlebie i winie poświęconym
    Słowem Chrystusa wypowiedzianym w Wieczerniku, które wypowiada z
    rozkazu i w miejsce Chrystusa, jako „repesentant Christi personam”
    (Apologia Konfesji Augsburskiej art. VII pkt 28.), a więc ustanowiona
    przez Kościół poprzez modlitwę do ducha Świętego i włożenie rąk biskupa
    …wiara.pl/…/477929.Eucharystia-w-lut…
    2/12
    2010-11-09
    Dla pojednania - ekumenizm.wiara.pl -…
    osoba (powołana „rite vocatus”).
    Słowa konsekracji wzięte z 3 Ewangelii i z I listu św. ap. Pawła do
    Koryntian wypowiada w czasie liturgii każdy ewangelicki biskup lub ksiądz,
    następująco:
    …wiara.pl/…/477929.Eucharystia-w-lut…
    3/12
    2010-11-09
    Dla pojednania - ekumenizm.wiara.pl -…
    „Pan nasz Jezus Chrystus, tej nocy, której był wydany wziął chleb i
    podziękowawszy łamał nim dawał uczniom Swoim, mówiąc: Bierzcie,
    jedzcie, to jest † ciało Moje, które się za was wydaje. To czyńcie na
    pamiątkę Moją. Podobnie, gdy było po Wieczerzy, wziął i kielich, a
    podziękowawszy dał im, mówiąc: Bierzcie i pijcie z niego wszyscy, ten
    kielich jest to nowe przymierze we † krwi Mojej, która się za was i za
    wielu wylewa na odpuszczenie grzechów. To czyńcie, ilekroć pić będziecie
    na pamiątkę Moją.”
    Kościół uważa, że tak ustanowiony i podawany Sakrament Ciała i Krwi
    Pańskiej, w którym obecny jest prawdziwie Chrystus jest udzielany
    zarówno wierzącym jak i niewierzącym, z tym, że wierzącym ku
    zbawieniu, a niewierzącym ku potępieniu (por 1 Kor 11,27-28). Luter
    naucza, że Sakrament ten służy ku zbawieniu tylko tym, którzy mają
    wiarę w te słowa Pana „za was się wydaje – za was się wylewa”. Tylko ci
    dostępują odpuszczenia grzechów, a „gdzie jest grzechów odpuszczenie
    tam jest życie i zbawienie.”
    Czym dla luteran jest
    Eucharystia?
    Ona odnawia wspólnotę z
    ukrzyżowanym i zmartwychwstałym
    Chrystusem, jest zapewnieniem
    życia wiecznego, daje odpuszczenie
    grzechów i zbawienie, ale też jest
    sakramentem, który odnawia
    wspólnotę pomiędzy braćmi i
    siostrami Jezusa Chrystusa (Ew J
    6,53-57).
    Eucharystia jest Wieczerzą jedności pomiędzy poszczególnymi wierzącymi,
    a całym Kościołem. Dlatego nigdzie podział Kościoła nie jest tak boleśnie
    odczuwalny jak właśnie podczas wspólnej Komunii Świętej. Dla luteran
    Sakrament ten „daje przedsmak życia wiecznego, a (…) przeszłe i przyszłe
    wydarzenie zbawcze staje się dla nas teraźniejszością.”
    Dlatego w luterańskiej liturgii eucharystycznej często wypowiadane są
    słowa jednej z 15 modlitw eucharystycznych:
    „…Prosimy Cię: Poświęć nas sobie na własność, zachowaj w
    …wiara.pl/…/477929.Eucharystia-w-lut…
    4/12
    2010-11-09
    Dla pojednania - ekumenizm.wiara.pl -…
    jednomyślności i braterstwie, w pokorze i cierpliwości. Buduj Kościół Swój,
    jedyny, święty, powszechny, zgromadź w nim wiernych ze wszystkich
    stron świata i ze wszystkich narodów, i daj nam oglądać jasność oblicza
    Twego na wieki, gdy powtórnie do nas przyjdziesz. Przemija, bowiem
    świat, ale trwa Królestwo Twoje na wieki. Dlatego prosimy: Przyjdź
    rychło, Panie!”
    Podobna myśl wyrażona jest w jednej z modlitw po konsekracji chleba i
    wina (Anamneza):
    „…Prosimy Cię, spraw, aby wszyscy, którzy przyjmują Jego ciało i krew
    stali się jednym ciałem w Chrystusie. * Zgromadź Swój Kościół ze
    wszystkich stron świata i ze wszystkich narodów, * abyśmy wraz ze
    wszystkimi wierzącymi mogli obchodzić wielką ucztę radości w Twoim
    Królestwie…”
    Zbożna cześć, jaką luteranie darzą Eucharystię nie pozwala im jednak na
    adorację i procesje eucharystyczne (nie ma specjalnego Święta Ciała i
    Krwi Pańskiej, oprócz Wielkiego Czwartku), gdyż Chrystus i apostołowie
    jedno tylko nakazali czynić z Eucharystią: „Bierzcie i jedzcie – Bierzcie i
    pijcie”. Tak uzasadniał Marcin Luter odrzucenie zarówno adoracji
    Sakramentu Ołtarza w tabernakulum lub w procesji eucharystycznej. On
    jest adorowany tylko aż do jego przyjęcia.
    Stąd ewangelicy w Polsce i w Czechach przyjmują Komunię Świętą na
    klęcząco, a po spożyciu jej w niektórych diecezjach żegnają się znakiem
    krzyża świętego, albo obecni w kościele stojąc przez cały czas rozdawania
    komunii św. w ten sposób czczą realną obecność Chrystusa wśród nich.
    Luteranie w Ameryce i w różnych regionach świata odchodząc od ołtarza
    po przyjęciu Komunii Świętej czynią niski ukłon przed ołtarzem. Są to
    znaki, którymi pragną uczcić obecnego w Sakramencie Jezusa Chrystusa.
    W Konfesji Augsburskiej jest, bowiem napisane: „Kościoły nasze uczą o
    Wieczerzy Pańskiej, że ciało i krew Chrystusa są prawdziwie obecne i
    rozdzielane spożywającym w Wieczerzy Pańskiej; inaczej nauczających
    odrzucają.” Dopuszczeniem do Eucharystii jest konfirmacja i konwersja
    (przyjęcie do wspólnoty Kościoła), choć teologicznie jest nim niewątpliwie
    Chrzest święty.
    …wiara.pl/…/477929.Eucharystia-w-lut…
    5/12
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.