Start
Ewolucja polityki zagranicznej II RP - notatka (UW), HISTORIA, 11. Czasy najnowsze, Polityka zagraniczna II RP
Evolution Of Computer Viruses History Of Viruses(1), Tutoriale, 1000 Tutoriali na każdy temat
Etyka medyczna - historia kodeksy, ETYKA
Europa, PDF, nauka, PREZENTACJE, Prezentacje historyczne
Eucharystia w luteranizmie i innych Kościołach protestanckich, historia kosciola
Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500 - 1000. Nowe ujęcie Julia M.H.Smith PEŁNA WERSJA, N jak Nauka
Eryk Zdobywca - Erik the Conqueror.(Gli Invasori)1 961.AC3. napisy polskie, przygodowe i historyczne II
Europa swiat spr 1B INSTRUKCJA, Szkoła, Liceum, His - Historia i Społeczetwo, Sprawdziany
Europa swiat spr 1B TEST, Szkoła, Liceum, His - Historia i Społeczetwo, Sprawdziany
Erin Yorke - Wrota Niebios, ● Harlequin Super Romance Historical
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wawa19wwa91.pev.pl

  • Erazm - pochwala glupoty, Filozofia, Historia filozofii, Nowożytna

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    KORESPONDENCJA ERAZMA Z ROTTERDAMU
    Z MARCINEM VAN DORPEM
    W SPRAWIE
    »POCHWAŁY GŁUPOTY«
    (1514—1515)
    PRZEŁOŻYŁ Z ŁACINY
    EDWIN JĘDRKIEWICZ
    PRZYPISAMI OPATRZYŁ
    HENRYK BARYCZ
    ERAZM Z ROTTERDAMU
    POCHWAŁA
    GŁUPOTY
    PRZEŁOŻYŁ 1 OBJAŚNIŁ
    EDWIN JĘDRKIEWICZ
    WSTĘP NAPISAŁ
    HENRYK BARYCZ
    PROF. UNIW. WROCŁAW. IM. BOLESŁAWA BIERUTA
    U) tekście 31 rysunków
    HOLBEINA
    WROCŁAW
    ZAKŁAD IMIENIA OSSOLIŃSKICH
    WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
    WSTĘP
    Erazm z Rotterdamu (1469—1536) stanowi jedną
    z czołowych, reprezentatywnych i wpływowych osobi­
    stości ruchu renesansowego wieku XVI. Jego twórczość
    pisarska objęła olbrzymią, niespotykaną skalę, zazna­
    czyła się w dziedzinie nauki, tj. w filologii klasycznej,
    krytyce i egzegezie tekstu i w literaturze pięknej,
    w dziedzinie publicystyki polityczno-społecznej i filo­
    zofii moralnej, w pedagogice i dydaktyce. Nie znaczy
    to, by nie było w poszczególnych dziedzinach większych
    odeń twórców tego czasu. Mimo że Erazm zdobył w na­
    uce pozycję trwałą wnosząc całą bibliotekę dzieł wła­
    snych i monumentalnych wydawnictw autorów kla­
    sycznych i patrystycznych, dając potężny oręż nauce
    w postaci krytyki tekstu i udoskonalonej metody filo­
    logicznej, przecież polotem i śmiałością myśli przewyż­
    szyli go nie tylko Leonardo da Vinci, Mikołaj Koper­
    nik, ale nawet współcześni filologowie z W. Bude na
    czele. Choć był utalentowanym pisarzem, który potra­
    fił ożywić łacinę, nadać jej wdzięk i niespotykaną lek­
    kość, choć swymi dziełami pisanymi wyłącznie w łaci­
    nie działał pobudzająco na czytelników, czarując ich
    magią swego słowa, prostotą i klarownością stylu,
    umiarem i harmonią kompozycji, polotem, realizmem
    i ostrym konturem satyry i groteski, umiejętnością
    IV
    TAJEMNICA
    WPŁYWU
    ERAZMA
    wreszcie śmiania się z samego siebie, to jednak głębią
    uczucia i siłą patosu, oddania namiętności, żywiołowo­
    ścią talentu zdystansowali go tacy potężni twórcy, jak
    Rabelais czy Szekspir. W dziedzinie teorii politycznej
    nie potrafił dorównać twardemu realizmowi M. Ma-
    chiavella, jego wyostrzonej obserwacji i zdobytemu do­
    świadczeniu, a bezsprzeczne zasługi na polu pisarstwa
    pedagogicznego i dydaktyki dzielić musi z najwybit­
    niejszym pisarzem epoki, Hiszpanem Janem Ludwi­
    kiem Vivesem.
    W czym zatem leży znaczenie, wielkość i długotrwa­
    łość wpływu Erazma? Tkwiła ona w skombinowanym
    działaniu jego różnorakiej twórczości, w rozwinięciu
    niewyczerpanego zasobu nowych pojęć i idei, w otwar­
    ciu i wytyczeniu przed ludzkością nowych dróg,
    w konsekwentnym, można by rzec, programowym dą­
    żeniu do naprawy obyczajów i życia. Bo Erazm był
    przede wszystkim reformatorem prowadzącym walkę
    ze wszystkim co zepsute, złe, zaśniedziałe i wsteczne.
    W tym właśnie leżała potęga i tajemnica zarazem jego
    olbrzymiej żywotności i ta właśnie krytyczna postawa
    wobec dotychczasowych ideałów ludzkości zapewniła
    mu popularność i zjednała we wszystkich krajach cy­
    wilizowanych najgorętszych zwolenników i wielbicieli.
    Rdzeniem programu erazmiańskiego był postulat odno­
    wienia życia, zerwania z przeżytkami i dziedzictwem
    myśli średniowiecznej, wyzwolenie ducha ludzkiego
    z oków scholastyki i teocentrycznego ciążenia, uczynie­
    nie z głęboko pojętego człowieczeństwa centralnej idei.
    Realizację swego programu pragnął osiągnąć przez po-
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.