Start Essential Mix - Riva Starr [02.05.2010], MUZYKA, !! ESSENTIAL MIX !! Eternal Flakefall (Naughty or Nice) - K. R. Foster, 2010 Advent Calendar - Naughty or Nice EverMetal Zine 10 (24.05.2010), ZINY O MUZYCE, EverMetal Zine Essential Mix - Simian Mobile Disco [09.01.2010], MUZYKA, !! ESSENTIAL MIX !! Essentials - Autodesk 3ds Max Design 2010 - Official Training Guide, 3ds max Evil Empire & Dame Grease - Strip Club Music 2010, [ Evil Empire & Dame Grease ], Evil Empire & Dame Grease - Strip Club Music 2010 European Red List of Butterflies - Europejska Czerwona Lista Motyli - 2010, wszystko, motyle i inne ergonomia pracy z laptopem(1), BHP Ula, Vademecum BHP 2008 i 2010, Ryczkowski 2011 etap pisemny czerwiec 2010 florysta, egzamin zawodowy florystyka Eros Ramazzotti - The Collection (2010), [ Eros Ramazzotti ], Eros Ramazzotti - The Collection (2010) |
Estrada i Studio 07.2010, [◙◙◙◙◙ஜ۩۞۩ஜ◙◙◙◙◙ ☆E☆, Estrada I Studio[ Pobierz całość w formacie PDF ]DVD wewntrz magazynu MIKS ANALOGOWY i CYFROWY: SPRAWDŹ, CZY USŁYSZYSZ RÓŻNICĘ! Magazyn muzyków i realizatorów Eric Valentine i solowa płyta Slasha MIDI cena 14,70 z (w tym 0% VAT) Wykorzystaj wszystkie moliwoci Twojego sekwencera i stwórz jeszcze lepsz muzyk woj muzy analogowe Porównanie 4 modeli mikserów sumujcych Roland Lucina AX-09 Wakacje z syntezatorem na ramieniu Poyteczne harmoniczne masteringu Magia T EST Y INDEX 345369 * ISSN 1427-0404 ADAM A3X | Echo AudioFire 4 | Presonus FireStudio Mobile Korg SR-1 | Pioneer CDJ-2000 | Focusrite Liquid Saffire 56 Sony Vegas MS 10 | Arturia Brass 2 | SPL Vitalizer MK2-T Nakład 12.000 egz. Nr 07/2010 (166) Sumowanie znieksztacenia Roland Lucina AX-09 ADAM Classic II najwyszy model lampowy, ciepe brzmienie, podwójna kapsua 1” K2 lampowy mikrofon pojemnociowy, zmienne charakterystyki, podwójna kapsua 1” NT2000 pierwszy na wiecie mikrofon z pynnie zmienian charakterystyk, podwójna kapsua 1” NT1-A mikrofon pojemnociowy, najniszy poziom szumów wasnych na wiecie NT2-A wielkomembranowy mikrofon pojemnociowy, przeczane charakterystyki kierunkowoci BLIMP uniwersalna osona na mikrofony kierunkowe typu shotgun NT4 stereofoniczny mikrofon pojemnociowy w kon guracji X/Y, kapsuy 1/2” NTG-3 ultra-precyzyjny, wytrzymay shotgun do zastosowa typu broadcast WSTĘP ANALOGU M ogłoby się wydawać, że byłoby ideałem w pracy w studiu nagrań, gdyby fala dźwiękowa uchwycona za pomocą C YFRA Z DOMIESZK mikrofonu i fala wytworzona za pomocą urządzeń elektroakustycznych były identyczne, bez zniekształceń i zakłóceń, które powstają przy ich przetwarzaniu na sygnał elektryczny, wzmocnieniu itd. Gdyby jednak tak było, nie korzystalibyśmy z lampowych przedwzmacniaczy i nie przesterowywalibyśmy dźwięku gitary elektrycznej. Subiektywne odczucie zniekształceń jest przedmiotem fascynacji wielu realizatorów dźwięku, którzy chętnie gromadzą najwyższej klasy sprzęt lampowy i magnetofony taśmowe w swoich pracowniach. Dostrzegamy piękno w dźwięku wzbo- gaconym o parzyste i nieparzyste harmoniczne. Dlatego w tym miesiącu wypływamy na szeroki ocean analogowych zniekształceń. Tworząc muzykę w domenie wirtualnej mamy do czynienia ze wspólnym mianownikiem, jakim jest cyfrowe prze- twarzanie sygnałów i szyna sumująca programu DAW. Choć w ostatnich dekadach istotnie poprawiła się ogólna jakość sprzętu muzycznego, a co za tym idzie strona harmoniczna nagrań, na znaczeniu straciły excitery odtwarzające utracone w procesie rejestracji częstotliwości, to jednak wiele osób odbiera brzmienie instrumentów wirtualnych i samplerów jako zbyt „sterylne” bądź pozbawione przyjemnych dla ucha niedoskonałości. A przecież to właśnie owa nieliniowość stanowi o popularności klasycznego sprzętu. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera sposób, w jaki miksowane są nasze nagrania. Niewiele osób może sobie pozwolić na zakup wielkoformatowej konsolety analo- gowej. Tym, którzy nie są usatysfakcjonowani brzmieniem swoich nagrań i chcieliby wpro- wadzić do nich analogowy pierwiastek, nie wydając przy tym fortuny, polecamy artykuł o sumowaniu na stronie 104. Jako że miksowanie w oparciu o zgrania grup śladów staje się coraz popularniejsze, wiele firm wprowadziło do swojej oferty niewielkie, acz wyspe- cjalizowane konsolety, które idealnie integrują się z wielokanałowymi interfejsami audio w domowych i projektowych studiach nagrań. To interesująca propozycja dla tych, którzy chcą przenieść część prac nad miksem do domeny analogowej i wykorzystać w pełni poten- cjał posiadanych urządzeń. Skoro w procesie postprodukcji filmów oddzielnie miksuje się i edytuje dialogi, muzykę oraz efekty synchroniczne (ich zgranie to ostatni etap udźwięko- wienia filmu), dlaczego nie przenieść tej samej metodyki pracy do studia nagrań muzycz- nych? Dzięki temu łatwiej będzie zapanować nad brzmieniem całości. Praca na konsolecie o ograniczonej liczbie kanałów wejściowych oznacza, że będziemy korygować brzmienie grup śladów, np. wokalu, zamiast dokonywać podobnych ustawień dla każdej ścieżki osobno, a bębny „kleić” za pomocą kompresora na szynie sumującej miksera (takie właśnie zastosowanie znalazł słynny SSL buss compressor). W ten sposób możemy nie tylko zaoszczędzić moc obliczeniową komputera/karty DSP, ale także zminimalizować ilość niekorzystnie wpływającej na dźwięk konwersji C/A i A/C, np. przy instertowaniu zewnętrznych procesorów efektów. Poza tym grupy śladów łatwiej jest archiwizować i przenosić celem ostatecznego miksu w innym studiu. Nie bez znaczenia jest także fakt, że coraz więcej specjalistów zajmujących się masteringiem zachęca swoich klientów do przesyłania nagrań w takim właśnie formacie. Dzięki temu mogą oni w razie potrzeby dokonać niewielkich korekt w odniesieniu do poszczególnych partii, bez potrzeby sięgania po narzędzia „ciężkiego kalibru”, np. kompresor wielopasmowy. A jaki wpływ mają miksery sumujące na brzmienie? Przekonajcie się sami, słuchając przykładów audio umieszczonych na naszej płycie DVD. Z naszych doświadczeń wynika, że każde urządzenie, analogowe czy też nie, w mniejszym lub większym stopniu odciska na muzyce swoją sygnaturę brzmieniową. Czasem jest to kwestia przetworników, innym razem budowy filtrów bądź innego elementu toru audio. Dlatego doświadczeni producenci hip-hopu potrafią wskazać, na jakiej bit maszynie powstał dany podkład, a miłośnicy syntezatorów natychmiast rozpoznają charakterystyczne brzmienie Minimooga. Im więcej urządzeń czy choćby procesorów wtyczkowych różnych marek zgromadzimy, tym szerszą paletą kolorów i barw będziemy dysponować. I choć nagrania, które tworzymy, zostaną skompresowane do formatu MP3 przez nas samych na etapie publikacji w Internecie lub przez naszych słuchaczy, charakter ich brzmienia pozostanie w dużej mierze zachowa- ny. Cóż, dobrze zrealizowane nagrania będą zawsze, i w zasadzie w każdych warunkach odsłuchowych, brzmiały lepiej niż te niedopracowane. E i S Maciej Polaski redaktor prowadzcy Nasza okładka MIDI, mimo upływu lat (niedawno obchodziliśmy 25-lecie tego formatu!) wciąż jest jednym z najważniejszych aspektów muzyki komputerowej. Praca z MIDI nie jest tak intuicyjna jak praca z audio, ale nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zapraszamy do lektury! M m Z Estrada i Studio • lipiec 2010 3 WNUMERZE TECHNOLOGIA Poradnik dla pocztkujcych MIDI mimo upywu lat wci jest jednym z naj- waniejszych aspektów muzyki komputero- wej. Praca z MIDI nie jest tak intuicyjna jak praca z audio, ale nie taki diabe straszny, jak go maluj MUZYKA Mao znana historia polskich dyskotek Kontynuujemy rozpoczt w ubiegym mie- sicu opowie o nieatwych pocztkach ruchu didejskiego w Polsce ROZMOWY Eric Valentine - By The Sword , Slash Bez wikszej przesady mona powiedzie, e pierwsza solowa pyta jednego z najlepszych gitarzystów wiata zostaa nagrana i zmikso- wana analogowo. Nie obyo si jednak bez nie- wielkiej pomocy komputerów, o czym opowie sam producent tego albumu Znieksztacenia Producenci zawsze zwracaj nasz uwag na niski poziom znieksztace w produkowanych przez siebie urzdzeniach, jednak w muzyce znieksztacenia odgrywaj bardzo istotn rol Kwestia sumowania w domenie analogowej wci wywouje kontrowersje. Przekonaj si, dlaczego Ke , oda - meble studyjne Jak to si stao, e waciciel kilku dobrze pro- sperujcych studiów nagra, dziaajcych we Francji, zdecydowa si przyjecha do Polski i zaj si dziaalnoci o zupenie innym profilu, cho bardzo blisko brany nagraniowej? RELACJE systemu Adamson Systemy nagonieniowe firmy Adamson miay ju swoj prezentacj w Polsce, ale ich oficjalna premiera w warunkach koncertowych miaa miejsce w jednym z najmodszych polskich miast - Stalowej Woli TEMATY Z OKADKI: W drugiej czci artykuu powiconego maste- ringowi opiszemy szereg technik, których znajo- mo pozwoli Wam wykona prosty mastering we wasnym zakresie 7 78 Syntezatory budowane z myl o sprzeday powstaj take w Polsce. S to raczej wyroby rzemielnicze, ale charakteryzujce si wyso- kim poziomem wykonania i z pewnoci godne uwagi PREZENTACJA Hiszpaska Master Audio jest jedn z tych firm, które wykorzystay okres sprzyjajcej koniunktury po wejciu Hiszpanii do Wspólnoty Europejskiej. To wida i sycha, zwasz- cza w przypadku najnowszej serii produktów o nazwie Xcellence Relacja z trzeciej edycji Majówki LFX - minitar- gów sprztu muzycznego i owietleniowego, poczonych z wystpami didejów i prezenta- cjami najnowszych technologii Po trzech latach przerwy DJShop.pl ponownie zorganizowa Workshop Day. W dawnej pralni przemysowej spotkali si wszyscy, których interesuje nowoczesna produkcja muzyczna 3 30 104 3 34 4 Estrada i Studio • lipiec 2010 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||