Start Evangeline Anderson - Seks z nieznajomymi, !!! 2. Do czytania, Evangeline Anderson Ergo Proxy - 05 [Ani-Jiyuu] SG (v.1.0), Anime, Ergo Proxy, Napisy Essential Mix - MSTRKRFT [24.05.2008], MUZYKA, !! ESSENTIAL MIX !! Essential Mix - MSTRKRFT [24.05.2008](1), MUZYKA, !! ESSENTIAL MIX !! EverMetal Zine 05 (10.08.2008), ZINY O MUZYCE, EverMetal Zine EverMetal Zine 08 (30.05.2009), ZINY O MUZYCE, EverMetal Zine Erich.von.Daniken-Czy.sie.mylilem.(osloskop.net)(1), do czytania Eucken Rudolf - Wielcy myśliciele i ich poglądy na życie cz. I, Do czytania(4) Eugene Ionesco - Lysa spiewaczka, !!! 2. Do czytania, ELITARNE KSIĄŻKI Ew. dzieciństwa[arabska], Pisma chrześcijańskie i pokrewne, Apokryfy |
Estrada i Studio 05 2010, Do czytania, Estrada i Studio, 2010[ Pobierz całość w formacie PDF ]DVD wewntrz magazynu PONAD 1,6 GB WYJĄTKOWYCH SAMPLI, PĘTLI I BARW Magazyn muzyków i realizatorów Nr 05/2010 (164) cena 14,70 z (w tym 0% VAT) o nowej płycie Contra R E S A M P L I N G AMPLING SEKRETY Gorące targowe nowości JDK Audio Comp-R22 Klasyczny kompresor Sleepwalk Event Electronics Opal | iZotope Alloy | RCF Mytho 6 KORG SV-1 | ALTO Pro Audio ACL4 | PMC Ltd. TB2S-AII JDK Audio Comp-R22 | Solid State Logic X-Patch TES T Y INDEX 345369 * ISSN 1427-0404 Eet Nakład 12.000 egz. Vampire Weekend Tworzymy własne, profesjonalnie brzmiące biblioteki próbek najlepszych instrumentów MASTERINGU w nowoczesnej cenie Kucz Kulka Najnowszy 14-kanaowy interfejs audio 24-bit/192 kHz na FireWire z ADAT oraz z wbudowanymiefektami DSP Elegancki kontroler gonoci Potny komputerowy system DSP. Zawiera pluginy Sonnox lub TC z Systemu 6000 P t k t t DSP Z i D P l i S S l b TC S t b C S t 6000 Alternatywny multiefekt z bankiem 400 niepowtarzalnych, “wykrconych” efektów 4 e c c Cyfrowa krosownica, konwerter sygnaów cyfrowych i interfejs audio FireWire w jednym Profesjonalny, kompletny system masteringowy bardzo intuicyjny w obsudze Pf j l k l i bd i ij i j bd 6 0 Alte rn at n m ltiefekt ba nkie m 400 ni epo ta r al n ch “ rcon ch” efektó A e a e kt b n WSTĘP P RODUKCJA MUZYCZNA OD KUCHNI Z tworzeniem muzyki jest jak z gotowaniem. Natchnienie często przychodzi nagle, a te najbardziej interesujące potra- wy powstają z połączenia składników, które akurat mamy pod ręką. Dlatego, pracując nad muzyką, powinniśmy zadbać o jakość źródeł dźwięku i próbek, tak samo jak szef kuchni powinien dbać o jakość składników używanych do przygotowywania potraw. Zacznijmy od instrumentów. Wiele z nich zapisało się na trwałe w historii muzyki, a ich brzmienie jest natychmiast rozpoznawalne przez przeciętnego słuchacza. Z tego powodu, nawiązując np. do muzyki z lat 70., warto sięgnąć po moż- liwie najlepsze i najbliższe oryginałom repliki organów Hammonda czy klawinetu. Czy to oznacza, że każda tłusta syn- tetyczna linia basu powinna pochodzić z Minimooga czy ARP-a, a ciepły pad na pianie elektrycznym ma być zagrany na oryginalnym Rhodes? A czy szampan musi zawsze być z Szampanii? Ten jedyny, prawdziwy oczywiście tak, ale podanie niedrogiego wina musującego podczas niezobowiązującego spotkania ze znajomymi zapewne ich nie urazi, tak jak uszu słuchacza nie zrani mało znacząca partia zagrana na przeciętnej brzmieniowo stacji roboczej. Sporo zależy też od kontek- stu i oczekiwań odbiorcy. Niewielu, nawet tych wymagających, miłośników spaghetti odgadnie, czy garść startego sera w ich potrawie to Parmigiano Reggiano, czy Grana Padano. Ale już dodawanie tartego sera z torebki do potraw serwowa- nych we włoskiej restauracji to po prostu „obciach”. Smakosze od razu wyczują oszustwo. Im bardziej minimalistyczna lub tradycyjna forma, tym większe znaczenie mają niuanse. Nie bójmy się jednak wrzucać do garnka różnych składników. Na drodze eksperymentów rozwija się modna ostatni- mi czasy, czerpiąca inspiracje z tradycji kulinarnych wielu różnych regionów, kuchnia fusion. Dlaczego nie mielibyśmy przenieść tej swobody i nonszalancji królów podniebienia na grunt produkcji muzycznej? Przepastne biblioteki sampli obejmują zasoby nietuzinkowych barw etnicznych, a niemal nieograniczone możliwości przetwarzania dźwięku w domenie cyfrowej pozwalają nam uzyskać całkowicie nowe kok- tajle brzmieniowe. Nie wszystkim musi przecież smakować. Trzeba jedynie uważać, żeby nie przesadzić z ilością składników. Nie każdy duży zespół instrumentalny, złożony głównie z instrumentów smyczkowych czy dętych, można nazwać orkiestrą, tak jak nie każdą gęstą zupę można nazwać gulaszem. A nasz muzyczny barszcz nie będzie smaczny, jeśli wrzucimy do niego zbyt dużo grzybów. Trudno jednak o oryginalny przepis na bazie powszechnie dostępnych półproduktów, a takim z pewnością są gotowe pętle. Nie bez powodu najwięksi szefowie kuchni sami upra- wiają warzywa, a nawet hodują bydło. Tak właśnie robi słynny Jamie Oliver, prezentując w programie Jamie w domu dania przyrządzone z najświeższych składników ze swojego ogrodu. O ile jednak większość z nich ma charakter generyczny, a więc stosunkowo łatwo je zastąpić kupionymi w delikatesach czy supermarkecie, o tyle trudno to samo powiedzieć o partii gitary rytmicznej czy próbkach perkusyjnych, innych niż powszechnie dostępne. Posługując się kulinarną analogią: to już nie składniki, ale gotowe mieszanki przypraw, któ- re istotnie – lecz nie zawsze dobrze – wpływają na doznania smakowe. A co z narzędziami? Warto w nie inwestować – ostre noże w kuchni są jak wysokiej klasy procesory efektów w studiu nagrań. W kulinarnych show zazwyczaj widzimy miksery marki Kitchen Aid, a w dużych studiach postprodukcji dźwię- kowej wciąż standardem są systemy Pro Tools. A jeśli nie możemy sobie pozwolić na zakup tych wymarzonych – nie zamartwiajmy się, bo choć wielu profesjonalnych kucharzy preferuje „analogowy” interfejs kuchenki gazowej (ponieważ ich zdaniem pozwala precyzyjnie kontrolować temperaturę), to przecież mając elektryczną płytę kuchenną można przy- rządzić równie smaczne dania. Należy też pamiętać, że mięso po upieczeniu powinno „odpocząć”. Jeśli od razu zabierzemy się do jego krojenia, soki nie rozejdą się równomiernie i pieczeń będzie sucha. To samo dotyczy pracy nad miksem – chwila wytchnienia pozwala spojrzeć na pewne kwestie z dystansu. Mastering natomiast najlepiej zostawić fachowcom. Wrzucenie na szynę sumu- jącą dużej ilości wtyczek programowych to jak wlewanie całych jajek do gotującego się ryżu – ryż się bryli, a kucharz wpada w panikę... Podobnie jak żaden restaurator, stosujący kiepskiej jakości składniki, nie zdobędzie gwiazdki Michelina, tak żaden producent muzyczny, używający w procesie kreacji niskiej klasy narzędzi czy półfabrykatów, nie zostanie doceniony przez środowisko ekspertów i prawdziwych melomanów. A budek z hamburgerami jest całe mnóstwo. Pytanie tylko, czy chcemy produkować muzyczny fast food – łatwy, względnie smaczny, ale z dużą ilością soli i tłuszczu oraz pełen „pustych” kalorii? E i S Maciej Polaski redaktor prowadzcy Nasza okładka Resampling to często niedoceniana, ale bardzo użyteczna technika tworzenia bibliotek brzmień dokładnie dopasowa- nych do naszych oczekiwań. W tym numerze naszego magazynu zamieszczamy obszerny artykuł na ten temat, który pozwoli Wam wykorzystać wszystkie jej zalety. Estrada i Studio • maj 2010 3 WNUMERZE TECHNOLOGIA Tworzenie wasnych sampli instrumentalnych wcale nie musi by zajciem mudnym – wy- starczy, e skorzystasz z naszych wskazówek, a w cigu kilku minut nauczysz si tworzy po- tne brzmienia ROZMOWY Sleepwalk Kucz Kulka to wyjtkowy projekt na polskiej (i nie tylko) scenie muzycznej. Oboje z dystan- sem odnosz si zarówno do technologii cyfro- wych, jak i analogowych, wiadomie czerpic to, co najlepsze z obu tych wiatów Wokó masteringu naroso wiele mitów, które spróbujemy rozwia. Omówimy take sprzt i procedury, z jakich korzystaj realizatorzy masteringu, wykonujc ostateczny szlif naszych nagra Rostam Batmanglij, Justin Gerrish Zespó Vampire Weekend ogromn saw zawdzicza Rostamowi Batmanglij, który nie tylko jest klawiszowcem, programist bbnów, gitarzyst, aranerem oraz realizatorem, ale równie kompozytorem przebojów MUZYKA Ultravox, Vienna Pod koniec lat 70. wszystko wskazywao na to, e losy grupy Ultravox s przesdzone i przej- dzie ona do historii jako mao znany zespó z Londynu. Jednak zmiana skadu, instrumenta- rium i charakteru granej muzyki przyczyniy si do zaegnania kryzysu Handmade Songs O rcznie wykonanych piosenkach i o proce- sie nagrywania albumu, na którym si znalazy, opowiadaj czonkowie zespou Dr Zoydbergh oraz producent ich pyty TEMATY Z OKADKI: 9 94 RELACJE Fakt, e targi Musikmesse/Prolight+Sound odbywaj si raptem dwa miesice po targach NAMM, stawia wiele firm przed dylematem: zaprezentowa wiatu wszystkie nowoci ju w styczniu czy te poczeka z tym do marca? Kiedy przychodzi Ci do gowy jaki muzyczny pomys i zastanawiasz si, co dalej mona z nim zrobi, w tym wanie momencie na scen wkracza pojcie aranacji 2 24 7 72 8 88 4 Estrada i Studio • maj 2010 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||