Start
Euromarketing cwiczenia 2012 2, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, Zarządzanie UE Katowice - 3 rok - materiały
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, Administracja UŁ, Administracja I rok, Nauka administracji, Nauka administracji, inne
Etyka 2012, STOMATOLOGIA GUMed, II rok, prawo i etyka w stomatologii
Ernst Bloch – Oblicze woli (1918 rok), Komunizm - Socjalizm, Ernst Bloch
Etyka w biznesie org 2015 ss, UG WZR Finanse i rachunkowość licencjat, III rok VI semestr, Etyka w biznesie
Etyka resuscytacji oraz problemy konca zycia, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowa
Etapy tworzenia informacji radiowej - M. Świętosławski, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna - I rok, Gatunki Dziennikarskie Radiowe
ETP poczatek, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
Europa Srodkowa atlas 1500 000 Freytag Berndt - Rok wydania 2008 oprawa twarda format 210 x 297, lukaszkozanowski dokumenty
esej0005, Kulturoznawstwo, rok II, performatyka, k więckowska - płeć performatywna
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • przylepto3.keep.pl

  • Ergonomia - wykład 4, 2 rok, Ergonomia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    WYKŁAD 4
    Opracowanie: Milena Dziarmaga, Agnieszka Fiedor
    Wymagania stawiane wyposażeniu stanowiska pracy z komputerem:
    Wyposażenie stanowisk z komputerami dzieli się na dwie grupy:
    - wyposażenie podstawowe, które jest niezbędne na stanowisku pracy z komputerem. Jest to
    monitor, klawiatura, jednostka centralna, stół, krzesło.
    - wyposażenie dodatkowe, które może być zastosowane na stanowisku w zależności od
    potrzeb użytkownika. Są to elementy wyposażenia komputera (drukarka, mysz, skaner,
    ploter) oraz zalecane wyposażenie ergonomiczne (podnóżek, uchwyt na dokumenty i
    wspornik nadgarstkowy).
    Wyposażenie podstawowe:
    1.
    Monitor
    Monitor powinien być wyposażony w następujące regulacje: pochylenie monitora (do tyłu-do
    20
    o
    , do przodu-do 5
    o
    ), obrotu monitora wokół osi pionowej (o 360
    o
    ) oraz wysokości położenia
    monitora (zakres regulacji przynajmniej 150 mm).
    2.
    Klawiatura
    Klawiatura powinna być osobnym elementem zestawu komputerowego (oddzielona od
    monitora) i powinna mieć przynajmniej dwupozycyjną regulację pochylenia, tak aby
    użytkownik mógł znaleźć wygodne położenie rąk, nie powodujące nadmiernego wyprostu
    ręki w stawie nadgarstkowym czy obciążenia mięśni ramion.
    3.
    Stół
    Stół pod komputer różni się od stołu do tradycyjnej pracy biurowej. Z punktu widzenia
    ergonomii o zapewnieniu komfortu pracy decydują następujące parametry stołu:
    - wysokość blatu, która determinuje przyjmowaną pozycję siedzącą
    - szerokość i głębokość blatu stołu zapewniające optymalne rozmieszczenie elementów
    sprzętu komputerowego.
    Spoób wyznaczania wyokoci
    blatu pod klawiatur. Źródło
    „Bezpieczeostwo pracy i
    ergonomia 2” pod red. Danuty
    Kordeckiej, wyd. CIOP
    Spoób wyznaczania wyokoci blatu
    pod monitor.
    Źródło „Bezpieczeostwo
    pracy i ergonomia 2” pod red. Danuty
    Kordeckiej, wyd. CIOP
    Wysokość blatu stołu powinna być ustalana indywidualnie dla każdego operatora za względu
    na konieczność zapewnienia: prawidłowego położenia ramion podczas pracy, prawidłowego
    ustawienia linii obserwacji ekranu oraz odpowiedniej przestrzeni na nogi pod blatem stołu.
    Dobrym rozwiązaniem jest stół składający się z dwóch blatów mających odrębną regulację
    wysokości (na jednym ustawia się monitor, a na drugim klawiaturę).
    Zakres regulacji wysokości blatu pod monitor powinien wynosić od 680 mm-wysokość
    minimalna h
    1min
    określona dla 5. centyla kobiet, do 930 mm-wysokość maksymalna h
    1max
    określona dla 95. centyla mężczyzn. Taki zakres regulacji wysokości stołu zapewnia
    najkorzystniejszy kierunek patrzenia (linia obserwacji ekranu, zawierająca się między 10
    o
    a
    20
    o
    w stosunku do linii poziomej) oraz preferowaną odległość oczu od monitora-500 mm.
    Wartość minimalną i maksymalną wysokości blatu h pod monitor wyznacza się ze wzorów:
    h
    1min
    =B
    1
    -A, h
    1max
    =B
    2
    -A,
    gdzie: A - wysokość monitora, B
    1
    – wartość wysokości płaszczyzny widzenia w pozycji
    siedzącej dla kobiet 5. centyla: 1080 mm, B
    2
    – wartość wysokości płaszczyzny widzenia w
    pozycji siedzącej dla mężczyzn 95.centyla: 1330 mm.
    Spoób wyproilowania krzeła przeznaczonego do wielu
    rodzajów prac, uzykany na podtawie wyników analiz
    ergonomicznych. Źródło
    „Bezpieczeostwo pracy i ergonomia
    2” pod red. Danuty Kordeckiej, wyd. CIOP
    Powyższy zakres regulacji wysokości blatu pod monitor został określony dla sytuacji gdy
    monitor stoi bezpośrednio na blacie stołu. Jeżeli monitor stoi na jednostce centralnej
    komputera, należy wartość wysokości minimalnej i maksymalnej pomniejszyć o wysokość
    poziomej jednostki centralnej, która najczęściej jest mniejsza niż 170 mm.
    Wysokość blatu pod klawiaturę powinna odpowiadać wysokości położenia łokcia, przy
    zgiętej pod kątem prostym kończynie górnej, osoby obsługującej komputer w pozycji
    siedzącej, pomniejszonej o wysokość klawiatury na poziomie drugiego rzędu klawiszy
    (maksymalnie 30 mm). Tak dobrana wysokość blatu zapewnia prawidłowe położenie
    przedramion podczas obsługi komputera, umożliwia korzystanie z podłokietników, zapobiega
    nadmiernemu unoszeniu przedramion i niekorzystnemu nadmiernemu wyprostowi ręki w
    stawie nadgarstkowym.
    Zakres regulacji wysokości blatu pod klawiaturę uwzględniający wysokość minimalną h
    2min

    określona dla 5 centyla kobiet i maksymalną h
    2max
    – określoną dla 95. centyla mężczyzn
    wynosi od 572 do 732 mm. Wartość minimalną i maksymalną wysokość blatu pod klawiaturę
    wyznacza się ze wzorów:
    h
    2min
    =C
    1
    -3cm, h
    2max
    = C
    2
    -3cm
    gdzie: C1 – wartość wysokości łokcia w pozycji siedzącej dla kobiet 5. centyla: 602 mm, C2
    – wartośc wysokości łokcia w pozycji siedzącej dla mężczyzn 95. centyla: 762 mm.
    Powierzchnia blatu stołu
    określona przez jego szerokość i głębokość powinna być
    wystarczająco duża, tak aby zapewnić łatwe rozmieszczenie na nim, w odpowiedniej
    odległości od pracownika, elementów wyposażenia stanowiska. Minimalne wymiary stołu o
    jednym blacie powinny wynosić 800 mm (szerokość) i 750 mm(głębokość). Jeżeli stół ma
    dwa odrębne blaty, minimalne wymiary blatu pod monitor powinny wynosić 600 mm
    (szerokość) i 450 mm (głębokość), zaś pod klawiaturę – odpowiednio 600 mm i 300 mm.
    Jeżeli stanowisko jest wyposażone w dodatkowe elementy, takie jak mysz z podkładką,
    szerokość blatu pod klawiaturę powinna wynosić 750 mm, jeżeli zaś na blacie ma być
    ustawiony skaner, wówczas szerokość blatu powinna wynosić co najmniej 800 mm.
    Krzesło
    Krzesło powinno być stabilne, wsparte na 5 – ramiennej podstawie i powinno umożliwiać
    użytkownikowi przyjmowanie wygodnej pozycji podczas wykonywania różnych zadań.
    Płyta siedziska powinna mieć 380 ÷ 420 mm szerokości i 400 ÷ 450 mm głębokości.
    Natomiast oparcie powinno mieć co najmniej 360 mm szerokości i 300 mm wysokości – w
    przypadku krzesła przeznaczonego do pracy dorywczej oraz 430 mm szerokości i 380 mm
    wysokości – w przypadku krzesła przeznaczonego do pracy ciągłej przy komputerze
    Wysokość położenia płyty siedziska powinna być regulowana. Powinna być możliwa zmiana
    wysokości położenia płyty siedziska co najmniej w zakresie wysokości 400 – 500 mm.
    Oparcie powinno mieć regulację wysokości (0 ÷ 200 mm odległości pomiędzy dolną
    krawędzią oparcia płytą siedziska) i pochylenia (5° do przodu, 24° do tyłu). Oparcie krzesła
    powinno być tak wyprofilowane, aby stanowiło odpowiednie podparcie dla kręgosłupa,
    zwłaszcza jego części lędźwiowej.
    Zaleca się, aby krzesło było wyposażone w podłokietniki, wszędzie tam gdzie zezwala na to
    rodzaj wykonywanych czynności roboczych. Jeżeli operator pracuje przy komputerze w
    sposób ciągły, podłokietniki powinny mieć regulację wysokości i odległości między nimi.
    Przykład prawidłowego wyproilowania
    krzeła, z zatoowaniem oparcia pod
    plecy o zmiennym położeniu, zależnym
    od kąta pochylenia oparcia.
    Źródło
    „Bezpieczeostwo pracy i
    ergonomia 2” pod red. Danuty
    Kordeckiej, wyd. CIOP
    Wyposażenie dodatkowe
    Uchwyt na dokument
    W celu ograniczenia konieczności częstego przenoszenia głowy oraz zmian akomodacjo oka,
    które występują podczas czytania treści dokumentu na zmianę z obserwacją ekranu,
    stanowisko pracy z komputerem należy wzbogacić w uchwyt na dokumenty.
    Powinien on być stabilny i wyposażony w regulator pochylenia oraz wysokości.
    Zaleca się, aby dokument był umieszczony na wprost operatora, pomiędzy ekranem a
    klawiaturą, natomiast, gdy nie jest to możliwe dopuszcza się, aby uchwyt na dokument
    znajdował się obok monitora.
    Podnóżek
    Podnóżek jest istotnym elementem wyposażenia stanowiska, zwłaszcza dla osób niskich. Jest
    on niezbędny na stanowisku ze stołem o nieregulowanej wysokości blatu lub z krzesłem o
    nieregulowanej wysokości płyty siedziska.
    Minimalne wymiary płyty podnóżka wynoszą 450 mm (szerokość) i 350 mm (głębokość).
    Zaleca się stosowanie podnóżka o regulowanym kącie pochylenia w zakresie 0° ÷ 15°. W
    przypadku stosowania podnóżka nieregulowanego, kąt pochylenia powinien wynosić 15°.
    Powierzchnia podnóżka nie może być śliska. Podnóżek powinien być na tyle stabilny, aby
    podczas używania nie przesuwał się po podłodze.
    Wsporniki: nadgarstkowy i pod klawiaturę
    Nieprawidłowością często spotykaną na stanowiskach pracy z komputerami jest zbyt wysoka
    klawiatura, wymuszająca nadmierny wyprost ręki operatora w stawie nadgarstkowym.
    Zastosowany w tej sytuacji wspornik nadgarstkowy wypełnia lukę miedzy blatem stołu a
    krawędzią klawiatury. Zapewnia podparcie dla nadgarstka oraz zmniejsza kąt wyprostu reki w
    stawie nadgarstkowym zapobiegając tym samym nadmiernemu obciążeniu mięśni kończyny
    górnej oraz wystąpieniu zespołu cieśni kanału nadgarstka. Wymiary wspornika powinny być
    dopasowane do wymiarów klawiatury, zwłaszcza jej wysokości. Przednia krawędź wspornika
    powinna mieć łagodne ukształtowanie, a sam wspornik powinien być na tyle stabilny, aby
    podczas pracy nie przesuwał się względem klawiatury czy blatu stołu. Wspornik powinien
    być wykonany z materiałów takich jak drewno lub utwardzona gąbka.
    Inna nieprawidłowością spotykaną na stanowiskach z komputerami jest stawianie klawiatury
    na stołach nie przystosowanych do tego typu pracy i nie posiadających regulacji wysokości
    blatu pod klawiaturę. W takim przypadku proponuje się zastosowanie wspornika pod
    klawiaturę. Wspornik jest zaprojektowany jako nakłada na istniejący blat biurka. Składa się z
    wydzielonej części stabilizowanej przez monitor, pulpitu na dokumenty i właściwego
    wspornika pod klawiaturę usytuowanego poniżej przedniej krawędzi blatu stołu. Obniżenie
    klawiatury jest sytuacją korzystną, gdyż podczas obsługi klawiatury przedramię może
    spoczywać na podłokietniku krzesła, co zmniejsza obciążenie mięśni kończyny górnej i
    obręczy barkowej.
    Wyniki badań obciążenia układu mięśniowo- szkieletowego u operatorek komputerów
    podczas pracy przed zastosowaniem wspornika pod klawiaturę i po jego zastosowaniu
    wskazują, że po zastosowaniu wspornika pod klawiaturę i obciążenie mięśnia
    czworobocznego prawego operatorek jest mniejsze, również mniejsze są i rzadziej występują
    subiektywne odczucia dolegliwości bólowych ze strony układu mięśniowo- szkieletowego.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.