Start
Eugeniusz Kościesza - Skradziona tozsamość, Od wojny do wojny
Eugeniusz Wojtysiak - wspomniennia zsyłki na Syberię, Gułagi i zsyłki na Sybir
Eugeniusz Bodo. Już taki jestem zimny drań Ryszard Wolański PEŁNA WERSJA, Literatura faktu
Eugeniusz Zak Tanikowski Artur e-book, Kultura i sztuka
Eugeniusz Dębski - Mity Cthulhu Tom 1 - Hell-P,
Eugeniusz Dębski - Mity Cthulhu Tom 2 - Moherfucker,
Eugeniusz Bodo - Największe przeboje (2016), ● Eugeniusz Bodo - Największe przeboje (2016)★★★★® █▬█ █ ▀█▀
Eugeniusz Zamiatin- My, Pisarze rosyjscy
Eugeniusz Paukszta - Srebrna lawica 01 - Srebrna lawica, Paukszta Eugeniusz
Europass - Suplement do Dyplomu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe SK, Europass - Suplement do Dyplomu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aprzybyt.xlx.pl

  • Eugenia z Ginsbergów Blausteinowa - W sprawie pojęć samoistności i niesamoistności, Kazimierz Twardowski i ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    //-->EUGENIA z G IN S B E R G Ó W BLAUSTEINOWAW SPRAWIE POJĘĆSAMOISTNOŚCII NIESAMOISTNOŚCIO D B IT K A Z K S IĘ G I P A M IĄ T K O W E JP O L S K IE G O T O W A R Z Y S T W A F IL O Z O F IC Z N E G O W E12. II. 1904. -12. II. 1929.LWÓW1931.S K Ł A D G Ł Ó W N Y W K S IĘ G A R N I S. A. K S IĄ Ż N IC A - A T L A S .,^90W stęp. — 1. A naliza określeń Stum pfa. — 2. A naliza określeń Hoflera. ■—3. A naliza określeń Twardowskiego. — 4. Określenia Husserla. — 5. AnalizaHusserlowskiejjo określenia niesamoistności w zastosowaniu do przedmiotów. —6.A nalizaHusserlowskiejjoinnegookreślenia niesamoistności wHusserlowskiejjo określeniazastosowaniuokreśleniadosa-części. — 7. A nalizaniesamoistności. —8. A naliza Husserlowskich określeń samoistności. — 9. Próbamoistności i niesamoistności. — 10. Możliwe podziały samoistności i niesamo­istności. — 11. Człony stosunku niesamoistności. — Zakończenie.WSTĘP.Pojęcia samoistności i niesamoistności, którym poświęcimynasze rozważania, należą do rzędu tych pojęć z zakresu filo­zofii, co do których można mieć nadzieję, że dadzą się nie-tylko intuicyjnie uchwycić, lecz także w sposób ścisły określić.W filozofii ostatnich dziesięcioleci znajdujemy cały szereg próbścisłego określenia pojęć samoistności i niesamoistności, przy-czem pojęcia te występują u różnych autorów pod różneminazwami. Próby te, dokonane przez S t u m p f a , H o f l e r a ,T w a r d o w s k i e g o , dostarczają szeregu coraz ściślejszychokreśleń rozważanych tu pojęć, kulminują zaś w badaniachH u s s e r l a , który poświęcił tym zagadnieniom osobną roz­prawę. Niemniej jednak tkwią jeszcze w tych określeniachpewne trudności oraz niejasności. Do krytycznych analiz do­łączymy więc próbę nowego określenia, niewątpliwie nie osta­tecznego jeszcze.Możliwie ściśle zdefiniowane pojęcia samoistności i nie­samoistności można bądź zużytkować w celu stworzenia nauki,poświęconej przedmiotom samoistnym i niesamoistnym, bądźteż zastosować w najrozmaitszych dziedzinach badań filozo­ficznych i innych. Zaczątki ewentualnego systemu dedukcyjnegoznajdujemy u Husserl a, który sformułował szereg twierdzeń,2Eugenia z Ginsbergów Blausteinowatyczących się części i całości samoistnych i niesamoistnych.1)'Twierdzenia te rozpatrzyliśmy w innem miejscu.-) Fakt zaś, iżpojęcie niesamoistności można stosować w najrozmaitszychdziedzinach, a więc np. w dziedzinie treści zmysłowych, faktówpsychicznych, znaczeń, czynności i wytworów, przedmiotówwyższego rzędu i t. d., świadczy o płodności rozróżnienia, bę­dącego tematem niniejszej pracy.1. A N A L IZ A O K R E Ś L E ŃS T U M P F A.St u mp f , zajmując się stosunkiem przedstawienia rozciąg­łości do przedstawienia jakości barwnej8 dzieli wszystkie),kiedykolwiek razem przedstawiane treści z punktu widzeniaich przynależności do siebie na dwie klasy, mianowicie 1) natreści samoistne („selbstandige Inhalte”) i 2) na treści częścio­we („Teilinhalte”), odpowiadające temu, co później nazwano„treściami niesamoistnemi”. Z samoistnemi częściami mamy doczynienia tam, gdzie elementy kompleksu przedstawień mogąbyć z natury oddzielnie przedstawione, z treściami zaś czę-ściowemi tam, gdzie to nie zachodzi. Jako przykłady treściwzględem siebie samoistnych podaje S t u m p f : a) treści sobieprzeciwne, b) jakości różnych zmysłów, jak barwy i tony, c)jakości tego samego zmysłu, jak dźwięki jednego akordu.Treściami częściowemi są np. rozciągłość i barwa4 Charak-).J) E.H u s s e r 1,„LogiseheUntersuchungen", 3. A ufl., H alle,1922.Bd. II. Tl. 1. str. 262 n.“) Por. E. G i n s b e r g : „Zur Husserlschen Lehre von den GanzenTeilen". Archiv fur systematische Philosophie und Soziologie, X X X II .H u s s e r l a i mających posiadać charakter tw ier­sąbądźtow swem sformułowaniuundBerlin 1929, str. 108— 120. W rozprawie tej staraliśmy się wykazać, iż z sześciutwierdzeń, podanych przezdzeń dedukcyjnie udowodnionych, czteryfałszywe, bądźto mylne posiadają dowody.•*) K. S t u m p f , „Ueber den psychologischen U rsprung der Raunwor-stellung”. Leipzig 1873. I. § 5, str 106 nn.J) O dróżnienietreści, dających się oddzielnieodinnychprzedstawić,od treści, niedających się oddzielnie od innych przedstawić, spotykamy ju żu B e r k e l e y ’ a („A bhandlung liber die Prinzipien der menschlichen Erkennt-nis”, iibers. v. U e b e r w e g , IV. Auflage, Einleitung X . str. 7). Zresztą poję­ciem samoistności w podobnym sensie posługują się np. w swoich definicyachsubstancyi jużdawniejszych.DescartesiSpinoza,czerpiąc je z autorówjeszczeO samoistności i niesamoistności3terystyczne dla rozciągłości i barwy jest, według- S t u m p f a ,nietylko to, iż nie może jedna bez drugiej— jak się wyraża —istnieć w przedstawieniu, lecz również to, iż zmiana pierwszejpociąga za sobą zmianę drugiej1 Zasadniczo rzecz ma się).wprawdzie tak, iż obie te treści mogą się niezależnie od sie­bie zmieniać; barwa nie przestaje być czerwoną resp. zieloną,gdy zmienia się rozciągłość, lecz mimo to w pewnem znacze­niu barwa bierze udział w zmianach rozciągłości. Z tej wza­jemnej funkcyonalnej zależności rozciągłości i barwy wynika,iż obie z natury swojej są od siebie nieoddzielne i tworząw pewien sposób jedną całą treść, której są tylko treściamiczęściowemi.Weźmy pod uwagę określenie treści częściowych i za­pytajmy, czy faktycznie nigdy, gdy dwa przedmioty są tre­ściami częściowemi, nie można ich oddzielnie przedstawić,przyczem niemożność ta, jak podkreśla S t u m p f , ma wynikaćz natury tych treści. Otóż jeżelibyśmy „przedstawianie” braliw najszerszem znaczeniu tego słowa, obejmującem wszelkieakty uobecniające przedmiot, to nie istniałyby wogóle treściczęściowe, ponieważ każdą treść można np. sygnitywnie przed­stawić oddzielnie od innych. I tak np. możemy sygnitywnie,t. j. przy pomocy wyrazu, przedstawić sobie czerwoność, nieprzedstawiając sobie zarazem rozciągłości. Jeśli natomiast bę­dziemy brali wyraz „przedstawianie” w znaczeniu wyobrażania,to określenie treści częściowych jako takich, które nie mogąbyć oddzielnie wyobrażone, będzie słuszne tylko w ograniczo­nym zakresie, mianowicie tylko w odniesieniu do tego, co jestwyobrażalne. Określenie to będzie ważne w odniesieniu doniesamoistnych jakości zmysłowych, w zastosowaniu do którychpowstało pierwotnie pojęcie niesamoistności i o które jedyniechodziło może S t u m p f o w i . Ponieważ jednak pojęcie samo-1)C zy S t u m p f przyjąłby również naodwrót, że zmiany barwy pocią­gają za sobą zmiany rozciągłości, jasno z tekstu nie wynika. Za tem, żeS t u m p f tę zależność przyjmuje również w odwrotnym kierunku, zdaje sięprzemawiać następujące miejsce : „Hieraus nun (mianowicie ze scharakteryzo­wanej powyżej w tekście zależności rozciągłości i barwy) folgt, dass beideihrer N atur nach untrennbar sind...” (L. c. str. 113).o b i e są z natury od siebie nieoddzielne,nieoddzielna od rozciągłości.G dyby tylko barwa byłastąd wnosić, żez naturyw swych zmianach od rozciągłości zależna, nie możnaby byłolecz tylko, iż barwa jest [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.