![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start estymacja zadania II stacjonarne, Ekonomia, Wnioskowanie statystyczne, Wnioskowanie statystyczne Etapy tworzenia informacji radiowej - M. Świętosławski, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna - I rok, Gatunki Dziennikarskie Radiowe Etnografia lokalnych znaczeń. Monografia społeczności lokalnej okolic Dziewieniszek na Wileńszczyźni, !!! ART (Sztuka) Newest, Kultura i sztuka etyka biznesu- Materiały z wykładu (Wrocław), STUDIA, Studia ekonomiczne, etyka gospodarcza Europejska Karta Spoleczna - zrewidowana, BHP, Regulacje prawne w zakresie bhp i ochrony pracy Etyczny wymiar globalnego rozprzestrzeniania się epidemii AIDS, Epidemie, pandemie, choroby społeczne Even Finanse Zdrowe I Skuteczne, nauka, polityka społeczna, polityka (Dyziocha) Europejski Fundusz Społeczny w Polsce - poradnik dla projektodawców (2004), Unia Europejska ESzCz VAR VEqCM2, Ekonometria szeregów czasowych, Welfe, eszcz Etapy procesu negocjacjacji, Ekonomia UEK, rok2, semestr4, Negocjacje |
ESJakoKategoria, Politologia, Ekonomia społeczna[ Pobierz całość w formacie PDF ]Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie Jerzy Hausner EKONOMIA SPOŁECZNA JAKO KATEGORIA ROZWOJU Wersja robocza Kraków, styczeń 2007 Partnerstwo na Rzecz Rozwoju „W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej” Partner: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie 31-009 Kraków, ul. Szewska 20/3 | T/F: (+ 48 12) 422 69 19, T. (+ 48 12) 292 68 99 e-mail: msap@ae.krakow.pl | http: www.msap.ae.krakow.pl | www.ekonomiaspoleczna.pl a. Systemowe usytuowanie ekonomii społecznej Posługiwanie się pojęciem „ekonomii społecznej” jest dyskusyjne. Nie próbuję jednak rewidować tej kwestii. Tak się utarło i tak pewnie juŜ zostanie, Ŝe w Polsce uŜywamy tego bezrefleksyjnego tłumaczenia. Trzeba jednak stale pamiętać, Ŝe w przypadku „ekonomii społecznej” nie tyle idzie o jakieś nowe podejście do ekonomii, czy jej odrębną gałąź, ile o określony segment działalności gospodarczej ulokowany w trójkącie, którego boki wyznaczają – gospodarka rynkowa, społeczeństwo obywatelskie i państwo demokratyczne. Wpisując „ekonomię społeczną” w ten trójkąt, sygnalizujemy, Ŝe z załoŜenia ma ona – jak to ujmuje W. Kwaśnicki [2005: 12] - sprzyjać godzeniu odmiennych racjonalności przypisywanych - rynkowi (racjonalność alokacyjna), państwu (racjonalność dystrybucyjna) i społeczeństwu (racjonalność solidarności). Za takim podejściem zdaje się teŜ opowiadać K. Wygnański [ 2006: 39-41] w „Raporcie otwarcia” sztandarowego projektu „W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej”. MoŜna tam przeczytać, Ŝe z punktu widzenia relacji do państwa i rynku ekonomię społeczną moŜemy pozycjonować na kilka sposobów: Po pierwsze, jako alternatywę zarówno w stosunku do rozwiązań czysto rynkowych, jak i nadmiernej etatyzacji gospodarki. W tym nurcie mieszczą się teŜ specyficznie rozumiane zasady wymiany, które mają być radykalną alternatywą dla rynku. Po drugie, ekonomię społeczną moŜna widzieć jako specyficzną metodę uczestnictwa w rynku. W tym przypadku chodzi raczej o ewolucyjne niŜ rewolucyjne zmiany, które mają pojawić się tam, gdzie ujawniają się słabe strony rynku i nieskuteczność działań administracyjnych. Przy czym autor tego kluczowego raportu dodaje, Ŝe prezentowane w nim rozwaŜania poświęcone będą praktycznie tylko temu drugiemu spojrzeniu. Segment gospodarki nazywany „ekonomią społeczną” próbowano wielokrotnie charakteryzować i definiować. Czyni się to zazwyczaj przez odwołanie do: wartości, które stanowią punkt odniesienia dla działania podmiotów tego sektora, ich specyficznych celów oraz właściwych im form prawnych. Takie podejście przedstawił między innymi B. Roelants [2002], syntetyzując zresztą propozycje innych autorów. W wymiarze wartości - jego zdaniem – „ekonomię społeczną” charakteryzują: · solidarność i spójność społeczna, · odpowiedzialność społeczna i zaangaŜowanie, · demokracja i uczestnictwo, · autonomia i niezaleŜność. W odniesieniu do celów B. Roelants podkreśla, Ŝe podmioty ekonomii społecznej są nastawione na zaspokajanie potrzeb, których nie mogą wypełnić inne sektory. Są to: spójność społeczna i równowaga oraz konstrukcje społeczeństwa pluralistycznego, uczestniczącego, demokratycznego i opartego na solidarności. Natomiast za typowe formy ekonomii społecznej autor ten uznaje – spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych oraz prowadzące działalność gospodarczą stowarzyszenia. 2 Wydaje się, Ŝe tego typu ujęcia niezbyt precyzyjnie określają specyfikę ekonomii społecznej i odróŜniają ją od gospodarki prywatnej oraz gospodarki publicznej. Pod wieloma określeniami mającymi charakteryzować ekonomię społeczną kryje się mało treści. Takie nieprecyzyjne i rozszerzające podejście cofa nas wstecz do XIX-wiecznego rozumienia ekonomii społecznej jako pojęcia obejmującego wszystko, co będąc zjawiskiem ekonomicznym ma społeczny wymiar oraz będąc zjawiskiem społecznym ma ekonomiczny wymiar, a więc rozumienia ekonomii społecznej jako specyficznego podejścia do ekonomii politycznej [Defourny, Develtere 2006]. Od gospodarki prywatnej odróŜnia ekonomię społeczną przede wszystkim to, Ŝe jej podmioty nie są nastawione na zysk, lecz na realizację celów społecznych, z których najwaŜniejszym jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Natomiast od gospodarki publicznej ekonomię społeczną odróŜnia to, Ŝe jej podmioty nie są kontrolowane przez administrację publiczną, lecz przez obywateli i/lub organizacje obywatelskie oraz Ŝe zasadniczo nie oferują dóbr i usług publicznych, dostępnych dla wszystkich obywateli, lecz dobra i usługi, które bezpośrednio lub pośrednio (dochody przeznaczane na cele społeczne) przynoszą korzyści określonej grupie beneficjentów, którymi z zasady są osoby defaworyzowane. Specyfika ekonomii społecznej tkwi w tym, Ŝe społeczne są cele działania jej podmiotów i mechanizmy kontrolowania działalności. JeŜeli – jak czyni to R. Towalski [xxxx: 5] - przyjmuje się, Ŝe ekonomia społeczna: · generuje miejsca pracy o wysokiej jakości i ulepsza poziom Ŝycia, · oferuje ramy dla nowych form przedsiębiorczości i pracy, · odgrywa bardzo waŜną rolę w rozwoju lokalnym i spójności społecznej, · bierze udział w tworzeniu stabilności i pluralizmu ekonomii rynkowej, odpowiada wartościom i strategicznym celom Unii Europejskiej: spójność społeczna, pełne zatrudnienie i walka przeciwko biedzie i wykluczeniom społecznym, demokracja uczestnicząca, lepsze rządy i stały rozwój - to powstaje pytanie, czy tego wszystkiego nie da się podłoŜyć pod „małą i średnią przedsiębiorczość”, a moŜe i nowoczesną gospodarkę opartą na wiedzy w ogóle. · O obrazie i znaczeniu ekonomii społecznej decyduje nie tyle wzniosłość, ile przyziemność. To nie jest gospodarka wielkich gabarytów i ambicji. To najczęściej działalność w skali mikro, lokalnie zakorzeniona i podejmowana z myślą o bezradnych i wykluczonych, to działalność gospodarcza dla tych i z tymi, którzy o równości szans - nawet jeśli słyszeli - mogą jedynie pomarzyć. Tym bardziej zdumiewa frazeologia, która przypisuje ekonomii społecznej konkurencyjność [Ekonomia 2005]. Gdyby rzeczywiście jej podmioty miały uczestniczyć w rynkowej konkurencji i być konkurencyjne, to z pewnością nie byłyby społeczne w Ŝadnym z wyróŜnionych sensów. To nie oznacza, Ŝe ekonomia społeczna nie moŜe być przedsiębiorcza, innowacyjna i wykazywać przewagę efektywności wobec innych form gospodarowania, ale to wszystko odnosi się tylko do tych obszarów społecznych, z którymi sektor publiczny sobie nie radzi a sektor prywatny nie jest zainteresowany, bo nie generują trwałego zysku. Relatywna przewaga ekonomii społecznej wynika między innymi ze specyficznych dla jej organizacji form zatrudnienia (w tym wolontariatu), które znacznie obniŜają koszty pracy. Jednocześnie przedsiębiorcy społeczni generują innowacje związane wykorzystaniem zasobów dotychczas nie spoŜytkowanych lub niedocenionych (szczególnie związanych z kapitałem społecznym) oraz kreowaniem nowych usług społecznych lub nowych sposobów 3 dostarczania tradycyjnych usług. [Leadbeater 1997]. Zwolennicy ekonomii społecznej nie powinni przeciwstawiać jej gospodarce rynkowej i demokratycznemu państwu. Nie powinni odrzucać tych instytucji jako liberalnych w odróŜnieniu do ekonomii społecznej i społeczeństwa obywatelskiego jako instytucji solidarnych. Jeśli ma rację I. Iłowiecka-Tańska [2006], iŜ: „Wolny rynek jest zatem z perspektywy społeczników podobnym zagroŜeniem dla programu społecznej zmiany, jakim w innym wymiarze, jest aparat administracji państwowej. I konkurencja swobodnego kapitalizmu, i styl działania administracji centralnej, w świecie pojęciowym działaczy uznawane są za instytucje niszczące międzyludzkie więzi”, to tak myślący orędownicy ekonomii społecznej schodzą na pozycje doktrynerskie i utopijne. A wówczas jak P. Wolkowinski [2006] lansują pogląd, Ŝe ekonomia społeczna jako „ekonomia solidarnościowa” poprowadzi ludzkość od relacji „pieniądz za pieniądz” w kierunku „prawdziwych relacji wzajemnościowych”. W moim przekonaniu w ekonomii społecznej nie idzie o to, aby gospodarkę prywatną oraz gospodarkę publiczną przenicować na „społeczną modłę” i zmienić kapitalizm właścicieli ( shareholding capitalism ) w kapitalizm interesariuszy ( stakeholding capitalism ), co się marzyło wielu starym i nowym socjalistom (w tym brytyjskim labourzystom u progu rządów Tony Blaira), ale aby umoŜliwić rozwiązywanie, a przynajmniej łagodzenie problemów społecznych, które nieuchronnie generuje rynek i państwo. I jeśli to się udaje, choćby częściowo, to niewątpliwie ekonomia społeczna moŜe przyczyniać się takŜe do jakiejś modyfikacji (ewolucji) gospodarki prywatnej i gospodarki publicznej, a tym samym długotrwałego rozwoju społeczno-gospodarczego. Trafnie podkreśla W. Kwaśnicki [2005: 11], Ŝe ekonomia społeczna jest komplementarna w relacji do rynku i państwa. Nie jest więc odrębnym typem gospodarowania, systemową alternatywą gospodarki prywatnej, lecz jej stosunkowo wąskim uzupełnieniem. I taką musi pozostać, aby być społeczną: nie moŜe ani substytuować, ani wypierać rynku. Co takŜe dotyczy gospodarki publicznej. 4 Schemat 1: Systemowe usytuowanie ekonomii społecznej PA Ń STWO Przedsiębiorstwo społeczne Ekonomia społeczna Trzeci sektor RYNEK SPOŁECZE Ń STWO OBYWATELSKIE komercyjne społeczne Źródło: opracowanie własne, przy wykorzystaniu schematu zaproponowanego przez V. Pestoffa [1996: 9]. PowyŜszy schemat sygnalizuje, Ŝe ekonomia społeczna jest obszarem, w którym przenikają się podstawowe segmenty systemu społecznego. Choć najmocniej związana jest z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego (trzeci sektor), to jednocześnie mieszczą się w niej określone działania sektora publicznego (np. polityka zatrudnienia i polityka integracji społecznej) oraz sektora prywatnego (np. społeczna odpowiedzialność biznesu). [Rymsza 2005: 4]. b. Cechy wyró Ŝ niaj ą ce ekonomii społecznej Stała Europejska Konferencja Spółdzielni, Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych, Stowarzyszeń i Fundacji uznała, Ŝe [Leś 2005: 37]: „Organizacje gospodarki społecznej są podmiotami gospodarczymi i społecznymi aktywnymi we wszystkich sektorach. WyróŜniają się celami i szczególną formą przedsiębiorczości. Gospodarka społeczna obejmuje organizacje takie, jak spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, stowarzyszenia i fundacje. Ich aktywność jest wyraźna zwłaszcza w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, wyŜywienia, bankowości, ubezpieczeń, produkcji rolnej, spraw konsumenckich, aktywności 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |