![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Ewa Foley - Sposoby relaksacji, relaks Ewa Pałaczyńska - Winek - Oskar i reszta. Świat widziany oczami dziecka.DZIECKO, Ksiazki, Podręczniki Ewa Dąbrowska - Przywracając zdrowie żywieniem, ➡ ZDROWIE Ewa Jagiełło - Etnograf w cybermedynie. Próba zastosowania etnograficznej analizy zawartości, Ewa Pałczyńska Winek - Oskar i reszta, aaaaaaaaaaaaaaaaaa, Kolekcja Złotych Myśli do zachomikowania +2000p Ewa Nowińska - Nauka szczęścia, aaaaaaaaaaaaaaaaaa, Kolekcja Złotych Myśli do zachomikowania +2000p Ewa Dybowska - Teoria systemowej pracy z rodziną, PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE I ARTYKUŁY NAUKOWE Ewa Gorlecka-Łabiak - Specyfika działania banków hipotecznych w Polsce, Inne publikacje Ewa wzywa 07 - 120 - Bordowicz Zenon Maciej - Jeździec na ogniu, Ewa Zbonikowska - Chomik (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera |
Ewa Domańska - Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce, Teksty różnorodne - kultura, film, ...[ Pobierz całość w formacie PDF ]Szkice Domañska Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce Ewa DOMAÑSKA na krytycznej analizie performanceów i performatywnoci, traktuj¹c te pojêcia jako przedmiot badañ, lecz tak¿e oferuj¹ je jako metodê badawcz¹. Obecne badania nad performanceami i performatywnoci¹ mo¿na ogólnie wi¹zaæ z dwoma zagadnieniami: po pierwsze, z dzia³aniem czy odgrywaniem ( per- formance ), co kieruje nasze zainteresowania w stronê studiów nad teatrem 2 , a tak- ¿e wykorzystuj¹cej je antropologii i socjologii, oraz po drugie, z teori¹ aktów mowy, co z kolei wiedzie ku dekonstrukcji i studiom genderowym i queerowym . Samo po- jêcie performatywnoci ma w humanistyce d³ug¹ tradycjê, która wiedzie od kla- sycznej teorii aktów mowy Johna Austina, który wskazywa³ na zwi¹zek pomiêdzy mówieniem i dzia³aniem (na przyk³ad sprawcza si³a przysi¹g, przekleñstw, nada- wania nazw), poprzez krytykê tej teorii dokonan¹ przez Jacquesa Derridê, wska- zuj¹cego na performatywn¹ moc nie tylko mowy, lecz tak¿e pisma, do podejcia Judith Butler, która zaproponowa³a rozumienie p³ci kulturowej ( gender ) nie jako stabilnego wskanika kulturowego, lecz w kategoriach stawania siê i powtarzania okrelonych dzia³añ ( gender as performance i performative gender ) 3 . W kontekcie zwrotu performatywnego performance w sensie w¹skim to wykonanie na ¿ywo w obecnoci widowni pewnego dzia³ania maj¹cego charakter teatralnego aktu, a w sensie szerokim codzienna praktyka ¿ycia spo³ecznego przejawiaj¹ca siê w ry- tua³ach, demonstracjach, paradach, festiwalach itp.; performatywnoæ natomiast rozumiana jest jako przewiadczenie, ¿e jêzyk nie tylko przedstawia rzeczywistoæ, lecz tak¿e powoduje w niej zmiany, a ponadto, ¿e pewne zjawiska istniej¹ tylko w akcie ich wykonywania i ¿e musz¹ byæ powtarzane, by zaistnieæ. Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce W ci¹gu ostatnich lat we wspó³czesnej humanistyce angloamerykañskiej mo¿- na zaobserwowaæ szczególne zainteresowanie performanceami i performatywno- ci¹, które okrelane jest mianem zwrotu perfomatywnego 1 . Performance sta³ siê s³owem w humanistyce tak popularnym, jak niegdy tekst. Czasami odnosi siê wra¿enie, ¿e s³owo performance sta³o siê wytrychem i w³aciwie wszystkie dzia³a- nia mo¿na okreliæ mianem performanceów. Kiedy bylimy sk³onni wszystko widzieæ jako tekst, dzisiaj jako performance. Performance jako przedmiot zainteresowañ badañ humanistycznych nie jest oczywicie niczym nowym. Wystarczy przytoczyæ tutaj klasyczne prace Johana Huizingi o zabawie ( Homo ludens ), Michai³a Bachtina o karnawale ( Twórczoæ Franciszka Rabelaisgo a kultura ludowa redniowiecza i Renesansu ), Victora Turnera o rytua³ach ( Od rytua³u do teatru: powaga zabawy ) czy Guya Deborda o teatralnoci ¿ycia publicznego ( Spo³eczeñstwo spektaklu ). Jednak dzisiejsze zainteresowania per- formanceami s¹ znacznie szersze od tych, wyznaczonych przez wy¿ej wymienio- nych badaczy i oscyluj¹ od performanceów artystycznych, poprzez ceremonie re- ligijne, akty terrorystyczne, zabawy ludowe, widowiska sportowe, do operacji me- dycznych. Nale¿y ponadto podkreliæ, ¿e performance studies skupiaj¹ siê nie tylko Performance Studies Pojêcie performanceu sta³o siê kategori¹ za³o¿ycielsk¹ dla rozwijaj¹cej siê prê¿nie interdyscyplinarnej dziedziny badañ akademickich okrelanej mianem 2 Trzeba jednak w tym miejscu podkreliæ, ¿e w performance studies performance czêsto stawiany jest w opozycji do skonwencjonalizowanych struktur teatru (prócz oczywicie teatrów awangardowych, które zrodzi³y nowe rozumienie performanceu) jako ucieczka w kierunku niedramatycznych, nieopieraj¹cych siê na tekstach dzia³aniach ¿ycia codziennego. Niektórzy badacze przewiduj¹ nawet, ¿e w XXI wieku teatr (rozumiany jako odgrywanie zapisanych dramatów) bêdzie jedynie subdyscyplin¹ performanceu. Pisze o tym, cytuj¹c Richarda Schechnera, W.B. Worthen ( Drama, Performativity, and Performance , PMLA October 1998 vol. 113, nr 5, s. 1094. 3 J. Austin Performatywy i wypowiedzi konstatuj¹ce i Jak dzia³aæ s³owami , w: tego¿ Mówienie i poznawanie , prze³. B. Chwedoñczuk, PWN, Warszawa 1993; J. Derrida Sygnatura, zdarzenie, kontekst , w: tego¿ Pismo filozofii , prze³. B. Banasiuk, Inter Esse, Kraków 1992; J. Butler Krytycznie Queer , prze³. A. Rzepa oraz tej¿e Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie , prze³. K. K³osiñska, K. K³osiñski, w: A. Burzyñska, M.P. Markowski Teorie Literatury XX wieku. Antologia , Znak, Kraków 2007; E. Kosofsky Sedwick, A. Parker Introduction: Performativity and Performance , w: Performativity and Performance , ed. by E. Kosofsky Sedwick, A. Parker, Routledge, New York 1995. 1 Mo¿na oczywicie powiedzieæ, ¿e te ten nurt zawsze istnia³ w humanistyce, siêgaj¹c korzeniami i inspiracjami do modernistycznej awangardy literacko-artystycznej, ale teraz jako podejcie opozycyjne wobec zainteresowañ jêzykiem i tekstualnoci¹, wraz ze spadkiem zainteresowania tymi tematami w ci¹gu ostatnich lat paradygmat performanceowy jak go siê czasami okrela staje siê coraz bardziej wyrany. Szkice Domañska Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce performance studies 4 . Od lat osiemdziesi¹tych na ca³ym wiecie zaczê³y powstawaæ orodki badawcze i instytuty oferuj¹ce studia magisterskie i doktoranckie w tej dziedzinie. Uznano, ¿e performance jest centralnym aspektem ludzkiej kondycji; konstytutywnym elementem procesów budowania spo³ecznoci; locum spo³ecznej transgresji. Mo¿na w tym miejscu zadaæ pytanie: czy performance studies s¹ we wspó³- czesnej humanistyce jedynie pewn¹ tendencj¹, czy te¿ mo¿na je okreliæ jako pa- radygmat? Je¿eli przyjmiemy socjologiczne wyznaczniki paradygmatu, na które zwraca uwagê Jan Pomorski, pisz¹c, ¿e z paradygmatem mamy do czynienia, kie- dy nurt badawczy zostaje zinstytucjonalizowany, tzn. kiedy powstaj¹ orodki ba- dawcze i organizacje miêdzynarodowe zajmuj¹ce siê dan¹ problematyk¹, zak³ada- ne s¹ pisma naukowe, organizowane konferencje, sylabusy zajêæ odwo³uj¹ siê do tych samych podrêczników i klasycznych lektur, badacze reprezentuj¹ podobn¹ wizjê poznania naukowego i pos³uguj¹ siê podobnym jêzykiem 5 , to mo¿na powie- dzieæ, ¿e performance studies s¹ czym wiêcej ni¿ tendencj¹. Zreszt¹ wielu badaczy wprost okrela je jako nowy paradygmat. Na przyk³ad Raoul Eshelman w swoich rozwa¿aniach na temat architektury wspó³czesnej stosuje okrelenie performa- tyzm ( performatism ) i nazywa go znakiem, wiadcz¹cym, ¿e wchodzimy w now¹ epokê, w której podmiot, znak i rzecz stykaj¹ siê ze sob¹ w sposób, który tworzy estetyczne dowiadczenie transcendencji 6 . Jednak z drugiej strony, we wspó³czes- nej humanistyce istnieje wiele nurtów i tendencji, które wpasowuj¹ siê w charak- terystykê paradygmatu zaproponowan¹ przez Pomorskiego (m.in. studia postko- lonialne, studia etniczne, studia regionalne, studia nad rzeczami). Zatem mo¿na powiedzieæ, ¿e pojêcie paradygmatu nie pe³ni funkcji przypisywanej mu przez Kuhna, tzn. nie wskazuje na rewolucje, bo takich moim zdaniem w humanistyce nie by³o, a jedynie na rekonfiguracje i akumulacje ró¿nych nurtów i tendencji, z których w danym czasie jedne staj¹ siê bardziej popularne od innych. Dlatego te¿ uwa¿am, ¿e ze wzglêdu na inter-, cross czy czêsto wrêcz antydyscyplinarnoæ nurtów, które czasami okrela siê mianem paradygmatów, okrelenie to jest dla nich zbyt sztywne. Dla badaczy z performance studies istnieje integralny zwi¹zek pomiêdzy bada- niem performanceów i ich odgrywaniem, dlatego te¿ wielu z nich jest nie tylko teoretykami, lecz tak¿e praktykami, tj. artystami, aktorami, tancerzami itd. Naj- ciekawszym jednak zjawiskiem jest wyrany zwrot wielu przedstawicieli humani- styki ku sztuce jako alternatywnej wobec nauki formie przedstawiania, analizo- wania, rozumienia i zmieniania wiata. Sztuka coraz czêciej dla nieartystów staje siê wa¿niejszym od nauki jako takiej sposobem osi¹gania, prezentowania i prze- kazywania wiedzy. Czêsto te¿ identyfikowani dotychczas z konkretnymi dyscypli- nami humanistycznymi badacze zaczynaj¹ byæ afiliowani z instytutami i centra- mi badawczymi zajmuj¹cymi siê sztuk¹, architektur¹ czy te¿ wzornictwem. Nie tylko przy tym zajmuj¹ siê oni sztuk¹ jako przedmiotem badañ, ale czêsto staj¹ siê artystami. Spektakularnymi przyk³adami s¹ w USA na przyk³ad Svetlana Boym (Harvard University), z wykszta³cenia historyk i literaturoznawca, autorka zna- nej ksi¹¿ki The Future of Nostalgia (2001), która prócz pisania ksi¹¿ek naukowych zajê³a siê sztuk¹ mediów, oraz archeolog Michael Shanks (Stanford University), który zaczynaj¹c od badañ greckich naczyñ na perfumy i zainteresowañ teori¹ ar- cheologii, obecnie zajmuje siê teatrem, fotografi¹ i sztuk¹ mediów. Shanks wraz z performerem Mikiem Pearsonem napisa³ ksi¹¿ê Theatre/Archaeology (2001), od kilku lat zajmuje siê archeologi¹ cyfrow¹ ( digital archaeology ), nie mówi¹c ju¿ o tym, ¿e jego wyk³ady s¹ klasycznymi performanceami 7 . Mo¿na powiedzieæ, ¿e w hu- manistyce pojawiaj¹ siê coraz to bardziej interesuj¹ce hybrydy ³¹cz¹ce profesjo- naln¹ wiedzê dyscyplinarn¹ ze sztuk¹ traktowan¹ jako medium przekazu tej wie- dzy. Prezentacja zdjêæ (Power Point) to nie tylko ilustracja wyst¹pieñ, lecz treæ sama w sobie. Svetlana Boym jest literaturoznawc¹, historykiem i artystk¹, a Mi- chael Shanks archeologiem-performerem zajmuj¹cym siê archeologi¹ jako per- 4 R. Schechner Performance Theory , Routledge, New York 1988 oraz tego¿ Performance Studies. An Introduction , Routledge, London 2002. Performance studies wiele zawdziêczaj¹ Schechnerowi, który w 1980 roku za³o¿y³ na New York University pierwszy Department of Performace Studies. Wydawnictwa naukowe umieszczaj¹ w swoich katalogach odrêbne kolumny kwalifikuj¹ce ksi¹¿ki do dziedziny Performance Studies . W 1997 roku powsta³a organizacja Performance Studies International, która ³¹czy badaczy zajmuj¹cych siê ró¿nymi aspektami perfromanceu i performatywnoci. 5 J. Pomorski Paradygmatyczna struktura historiografii wspó³czesnej , Przegl¹d Humanistyczny 1987 nr 10, s. 84-85. Por. tak¿e: T.S. Kuhn Postscriptum , w: tego¿ Struktura rewolucji naukowych , prze³. H. Ostromêcka, Aletheia, Warszawa 2001, s. 303 i nast. 6 R. Eshelman Performatism in Architecture. On Framing and the Spatial Realization of Ostensivity , Anthropoetics Fall 2001/Winter 2002 vol. 7 nr 2. Do charakterystycznych cech performistycznej architektury zalicza on: budynki wygl¹daj¹ce jakby mia³y pododawane do siebie kolejne warstwy; przezroczystoæ budynków, co ma sugerowaæ dematerializacjê (ró¿nica wobec budynków postmodernistycznych, które odbija³y przestrzeñ); trójk¹tnoæ jako podstawowa figura przestrzenna (ostrze, szczyt trójk¹ta wskazuje na konkretn¹ obecnoæ, a rozwidlaj¹ce siê ramiê na niedefiniowaln¹ nieobecnoæ); kinetyka budynku z³udzenie, ¿e budynek robi co, czego nie mo¿e zrobiæ, tzn. przesuwa siê. Ostrze trójk¹ta wskazuje kierunek ruchu, ca³ociowoæ i domkniêcie. Wed³ug Eshelmana klasycznym przyk³adem performatyzmu jest Estrel Hotel w Berlinie. 7 Na uwagê zas³uguje wietna strona internetowa Boym zawieraj¹ca informacjê o jej Zobacz te¿ niezwykle rozbudowan¹ i interaktywn¹ stronê Michaela Shanksa: eksperymentalny tekst Three Rooms. Archaeology and Performance Journal of Social Archaeology 2004 vol. 42, nr 2. Ksi¹¿ka Shanksa Theatre/Archaeology podejmuje podobn¹ problematykê jak subdyscyplina antropologii okrelana jako antropologia teatralna ( theatre anthropology ). Zob.: The Dictionary of Theatre Anthropology: the Secret Art of the Performer , ed. by E. Barba, N. Savarese, trans. by R. Fowler et al., Routledge, London and New York 2006. Szkice Domañska Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce formancem. W tym sensie mo¿na powiedzieæ, ¿e mamy w tym przypadku do czy- nienia nie tyle z interdyscyplinarnoci¹, ile z antydyscyplinarnoci¹, gdzie per- formance stanowi formê oporu wobec ograniczeñ wyp³ywaj¹cych z dyscyplinar- noci narzucaj¹cej badaczom konwencje zwi¹zane zarówno z rygorem prowadze- nia badañ, jak i prezentacji ich wyników. czaj¹cej rzeczywistoci, zw³aszcza poprzez wydarzenia, happeningi, perfor- mance. 3. Zwrot performatywny w swoim najbardziej nowatorskim aspekcie ma obli- cze posthumanistyczne. W jego kontekcie sprawczoæ przypisuje siê zarówno bytom ludzkim, jak i nie-ludzkim, a wywo³ywane przez podmiot zmiany wi- dziane s¹ jako efekt wspó³dzia³ania ludzi i nie-ludzi. Zwrot performatywny W dalszej czêci omówiê ka¿dy z wymienionych punktów. Zwrot performatywny nie jest we wspó³czesnej angloamerykañskiej huma- nistyce zjawiskiem samoistnym i oderwanym od innych zwrotów. S¹dzê, ¿e zwrot performatywny nale¿y wi¹zaæ i rozpatrywaæ wraz z tzw. zwrotem ku sprawczoci, tj. szczególnym zainteresowaniem problemem sprawczoci ( agency ), nie tylko lu- dzi, lecz tak¿e bytów nieo¿ywionych (na przyk³ad rzeczy), zwrotem ku material- noci, czyli zwrotem ku rzeczom, oraz niezwykle szybko rozwijaj¹cym siê zainte- resowaniem posthumanizmem (zwrot ku temu-co-nie-ludzkie). Performatywnoæ staje siê bowiem obiektem zainteresowania w³anie jako specyficzny rodzaj spraw- czoci, a performance jako specyficzny sposób jej wyra¿ania i egzekwowania. Wyró¿ni³abym nastêpuj¹ce cechy zwrotu performatywnego: nastawienie na sprawczoæ i zmiany wywo³ywane w rzeczywistoci, rozszerzenie rozumienia spraw- czoci na byty nie-ludzkie (posthumanistyczne oblicze idiomu performatywne- go), interdyscyplinarnoæ czy antydyscyplinarnoæ badañ oraz wyjcie poza meta- forê wiata rozumianego jako tekst w kierunku metafory rozumienia wiata jako wieloci performatywnych dzia³añ i jako performanceu, w którym siê uczestniczy 8 . Mo¿na w tym miejscu zadaæ pytanie: dlaczego w humanistyce obserwujemy obecnie wzmo¿one zainteresowanie performanceami i performatywnoci¹? I dla- czego performance i performatywnoæ s¹ wa¿ne dla humanistów? Sformu³ujê trzy odpowiedzi na te pytania, które jednoczenie stanowiæ bêd¹ tezy tego tekstu: Teoria nauk humanistycznych dogania zmiany w wiecie Zwrot performatywny jest znakiem, ¿e nurty postmodernistyczne (konstruk- tywizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, tekstualizm, narratywizm) s¹ wyeks- ploatowane i ¿e nie nale¿¹ ju¿ do wspó³czesnoci, ale do historii humanistyki 9 . Niezwykle wa¿ne jest zatem obecnie poddanie tych podejæ historycznej analizie, traktuj¹c ich herosów (Foucault, Derrida, Lyotard, Geertz, Said, w teorii historii White) nie jako punkty odniesienia dla wspó³czesnych badañ, lecz jako klasyków gatunku. Badacze ci i reprezentowane przez nich podejcia badawcze musz¹ za- tem ulec procesom uhistorycznienia. Nie znaczy to rzecz jasna, ¿e nie s¹ oni wa¿ni dla wspó³czenie prowadzonych badañ, chodzi o to, ¿e teoria musi dogoniæ pro- blemy, które staj¹ obecnie w centrum zainteresowañ badawczych, bowiem dotych- czasowe teorie i kategorie analityczne po prostu nie przystaj¹ do zmian zachodz¹- cych w wiecie 10 . Rozwa¿my przyk³ad: Edward Said w swojej ksi¹¿ce Orientalizm (1972), która jest klasycznym dzie³em dla studiów postkolonialnych, a tak¿e dla ró¿nych badañ regionalnych ( Area Studies ), takich jak badania nad rejonem rodkowego Wscho- du ( Middle East Studies ), definiuje orientalizm jako dyskurs, wskazuj¹c, ¿e w rze- czywistoci nie ma takiego zjawiska, a tylko specyficzny sposób przedstawiania krajów tego rejonu wiata, który zw³aszcza w XIX wieku poprzez literaturê i sztu- kê produkowa³a Europa w celu legitymizacji polityki kolonizacyjnej. Obecnie jednak, kiedy wojna w Iraku oraz ataki terrorystyczne wyranie wzmog³y zainte- resowania krajami Bliskiego Wschodu i islamem, okazuje siê, ¿e dyskursywne 1. Zwrot performatywny (i inne zwi¹zane z nim wymienione wy¿ej zwroty) jest znakiem i efektem przystosowywania siê, adaptacji nauk humanistycznych (a zw³aszcza ich teorii) do wyzwañ wyp³ywaj¹cych ze wspó³czesnej kultury w momencie, kiedy jasne staje siê, ¿e metafora wiata jako tekstu nie posiada mocy wyjaniaj¹cej problemy, z którymi boryka siê wspó³czesny wiat (ludo- bójstwo, terroryzm, postêp technologiczny, procesy globalizacji). 2. Je¿eli chodzi o cel uprawiania nauki, zwrot performatywny manifestuje prze- suniêcie punktu ciê¿koci z kontemplacji, refleksji nad wiatem i cz³owiekiem oraz aprobaty owego wiata na bunt wobec zastanej rzeczywistoci i jej zmia- nê. W centrum zainteresowañ zostaje postawiona zatem kategoria zmiany jako wartoci pozytywnej oraz aktywny (sprawczy) podmiot (podmiot performa- tywny), który tworzy siê poprzez zmiany i powoduje konkretne zmiany w ota- 9 Oczywicie nie jest tak, ¿e w ramach postmodernistycznych nurtów badacze nie zajmowali siê performanceami i performatywnoci¹. Wystarczy wspomnieæ teksty Barthesa o Brechcie oraz Derridy o Artaudzie i jego krytykê performatywów Austina. 10 Redaktorzy ksi¹¿ki Nature Performed pisz¹ we wstêpie, ¿e zwrot performatywny jest efektem nie tyle intelektualnej ciekawoci, ile wzrastaj¹cym przewiadczeniem, ¿e istniej¹ce sposoby mylenia o wiecie i naturze s¹ nieadekwatne do obecnych potrzeb ( Nature Performed. Environment, Culture and Performance , ed. by B. Szerszynski, W. Heim i C. Waterton, Blackwell, OxfordMalden, MA 2004, s. 2. 8 wiat nie jest ju¿ postrzegany jako ksiêga, któr¹ siê czyta, lecz jako performance, w którym siê uczestniczy pisze Richard Schechner ( Performance Studies , s. 21). Szkice Domañska Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce podejcie Saida jest zbyt ograniczone do analizy zjawisk zachodz¹cych w tym re- jonie. Rzeczywistoæ przeros³a aparat teoretyczny, który u¿ywany by³ do jej opisy- wania. Badacze kieruj¹ siê zatem ku innym tematom i podejciom. Jednym z naj- bardziej obecnie popularnych s¹ w tym kontekcie interdyscyplinarne badania zwi¹zane z prawami cz³owieka. Zatem, po okresie dominacji nurtów zwi¹zanych z postmodernizmem, które przez wiele lat koncentrowa³y uwagê badaczy na takich pojêciach badawczych, jak: jêzyk, dyskurs, tekst, znak, przedstawienie, mamy obecnie do czynienia z for- mowaniem siê w humanistyce nowych podejæ, z poszukiwaniem wie¿ych (czy raczej próbami reinterpretacji starych) pojêæ kluczowych oraz ze wskazywaniem na nowych mistrzów. Wród nich najbardziej interdyscyplinarne powodzenie maj¹ Giorgio Agamben, Alain Badiou, Judith Butler, Donna Haraway, Bruno Latour i Slavoj iek. Te nowe podejcia z pewnoci¹ nie zdominuj¹ badañ prowadzo- nych w ramach humanistyki, lecz stanowiæ bêd¹ awangardê, która zdeterminuje tematy dyskusji i popchnie humanistykê do przodu. Có¿ jednak znaczy ów ruch do przodu i gdzie w³aciwie jest ów przód? Wy- obramy sobie humanistykê jako morze i nas samych spogl¹daj¹cych na taflê wody i horyzont. Na morzu widaæ boje, które stanowi¹ pewne ruchome punkty odnie- sienia dla badañ humanistycznych (ruchome, bo pozostaj¹ w ró¿nej odleg³oci od obserwatora i czêsto zamieniaj¹ siê miejscami). Wyobramy sobie tak¿e, ¿e owe boje przedstawiaj¹ wa¿ne i charakterystyczne dla wspó³czesnego wiata figuracje podmiotowoci, do których nale¿¹: cyborg, klon, rzecz w swojej podmiotowoci, zwierzê, mutant (jednostka ludzka czy zwierzêca genetycznie zmanipulowana), terrorysta (zw³aszcza muzu³mañska samobójczyni); znikniêty ( desaparecido ), przedstawiciele ró¿nego rodzaju mniejszoci (zw³aszcza queer , transseksualista, lecz tak¿e ludzie o ró¿nym pochodzeniu etnicznym oraz niepe³nosprawni). Ów przód zatem wyznaczaj¹ te figuracje podmiotowoci, które w danym czasie s¹ najbar- dziej ekstremalne (jeszcze do niedawna byli to przedstawiciele mniejszoci, obec- nie zastêpuj¹ je figuracje cyborgów, klonów, rzeczy i zwierz¹t). Mo¿na powiedzieæ, ¿e wo³anie o sprawiedliwoæ i miejsce w dominuj¹cym dyskursie przez jednostki ucieleniaj¹ce te figuracje b¹d przez osoby wystêpuj¹ce w ich imieniu wyznacza- j¹ ów przód. Zatem, kiedy mówiê o nurtach i podejciach, które pchaj¹ humanistykê do przodu, nie chodzi mi oczywicie o postêp naukowy rozumiany jako osi¹ganie kolejnych stopni rozwoju, który przebiega od najbardziej prymitywnej formy do coraz to bardziej rozwiniêtych; postêp, którego punktem docelowym jak to tra- dycyjnie zak³ada siê w przypadku badañ historycznych jest osi¹gniêcie prawdy o przesz³oci. Owo pchanie humanistyki do przodu rozumiem jako wysi³ki ba- daczy reprezentuj¹cych ró¿ne dyscypliny humanistyczne (i nie tylko humanistycz- ne) zmierzaj¹ce do zbudowania pracuj¹cych w planie interdyscyplinarnym po- dejæ badawczych, teorii i kategorii interpretacyjnych, w celu nadgonienia czy dogonienia przez teoriê nauk humanistycznych zmian zachodz¹cych we wspó³- czesnym wiecie. Kiedy mówiê o zmianach, mam na myli fundamentalne dla przy- sz³oci Ziemi (w sensie planety), wiata (w sensie kultury) oraz cz³owieka i innych bytów zamieszkuj¹cych nasz¹ planetê przeobra¿enia: od zmian klimatycznych, postêpu technologicznego, który wywo³uje fundamentalne zmiany nie tylko w kul- turze, lecz tak¿e w ca³ej kondycji cz³owieka (m.in. in¿ynieria genetyczna, trans- plantacje zwierzêce i biotroniczne, tworzenie nowych gatunków zwierz¹t i rolin, nanotechnologia, psychofarmakologia) do zjawisk spo³eczno-politycznych (ludo- bójstwo, terroryzm 11 , ruchy wolnociowe ró¿nych grup mniejszociowych), które to zmiany symbolizowane s¹ przez wspomniane wy¿ej ró¿ne figuracje podmioto- woci. Od kontemplacji i aprobaty do buntu i zmiany Poniewa¿ wspomniane wy¿ej zmiany zachodz¹ coraz czêciej w planie global- nym, (tzn. maj¹ miejsce w okrelonym rejonie, ale za pomoc¹ obiegu informacji staj¹ siê szybko wydarzeniami globalnymi na przyk³ad atak terrorystyczny na World Trade Center) i coraz szybciej, st¹d te¿ mamy do czynienia z ci¹g³¹ zmian¹ zainte- resowañ badawczych manifestuj¹cych siê w coraz to nowych zwrotach (i coraz to nowych figuracjach podmiotowoci). Jest to tak¿e wiadectwo przesuniêcia w na- stawieniu do uprawiania nauk humanistycznych od kontemplacji do zmiany. Uprawianie badañ w ³onie nowej humanistyki nie jest zatem sztuk¹ dla sztuki; nie jest sposobem kontemplacji wiata, jego podziwianiem, stanowi natomiast przede wszystkim narzêdzie rozumienia wiata, jego analizê prowadzon¹ w celach wp³ywania na zmiany, które w nim zachodz¹, oraz prowokowanie tych zmian. Rzecz jasna, zawsze istnieli tacy badacze, którzy za pomoc¹ nauki kontemplowali wiat i tacy, którzy go chcieli zmieniaæ, jednak wyrane obecnie przesuniêcie od kon- templacji do zmiany spowodowane jest, jak s¹dzê, wa¿nym zjawiskiem poczucia tracenia przez ludzi kontroli nad wiatem i traceniem przez cz³owieka (w sensie humanistycznego podmiotu) uprzywilejowanej pozycji w badaniach humanistycz- nych (cz³owiek normalny, tj. bia³y, heteroseksualny Europejczyk z klasy red- niej nie jest ju¿ atrakcyjnym przedmiotem badawczym). W kontekcie wy¿ej zarysowanych procesów zainteresowania sprawczoci¹ i per- formatywnoci¹ s¹ jak wspomina³am wy¿ej jednym z wielu sygna³ów wyczer- pywania siê tzw. zwrotu lingwistycznego czy dyskursywnego, który dominowa³ w humanistyce w latach siedemdziesi¹tych i osiemdziesi¹tych i desperack¹ prób¹ wyjcia poza dyskusje na temat relacji miêdzy jêzykiem i rzeczywistoci¹ oraz poza problematykê przedstawiania. Skupienie uwagi na kwestii performatywnoci, sprawczoci pozwala powróciæ do dyskusji na temat zagadnieñ zwi¹zanych z prak- tyk¹ i dzia³aniem (i ogólnie z rzeczywistoci¹ jako tak¹), które podejcia wi¹zane z postmodernizmem odsuwa³y na plan dalszy, skupiaj¹c siê na analizie i interpre- 11 Zob.: F. Fukuyama Koniec cz³owieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej , prze³. B. Pietrzyk, Znak, Kraków 2004 oraz J. Habermas Przysz³oæ natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej? , prze³. M. £ukasiewicz, Scholar, Warszawa 2003. Szkice Domañska Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce tacji tekstu (i wiata widzianego jako tekst). Powiedzia³abym zatem, ¿e konstruk- tywizm, poststrukturalizm i narratywizm ze swoimi has³ami mierci podmiotu, mierci autora, antyesencjalizmem, afirmacj¹ s³abego podmiotu, który jest kon- stytuowany przez dyskurs, system czy relacje wiedzy-w³adzy itd. odebra³y pod- miotowi sprawczoæ, któr¹ wspó³czesne awangardowe kierunki w humanistyce usi³uj¹ odzyskaæ. Zatem zwrot perfomatywny mo¿e byæ tak¿e widziany w kate- goriach powrotu silnego podmiotu, choæ, rzecz jasna, nie chodzi tutaj o pod- miot humanistyczny, esencjalny, homogeniczny. Ten nowy, silny podmiot z za³o- ¿enia jest hybryd¹ (uwaga na mo¿liwoæ kolejnej esencjalizacji i fetyszyzacji pojê- cia). Nastêpuje zatem przekwalifikowanie aspektów, które przedtem identyfiko- wane by³y z mocnym podmiotem. Mocny podmiot performatywny to taki pod- miot, który tworzy siê w happeningach , wydarzeniach, których nie jest widzem, ale inicjatorem i sprawc¹. Podmiot ten nie jest te¿ podmiotem samotnym (podmiot romantyczny), lecz wspó³dzia³a zawsze z innymi podmiotami i aktorami (z by- tami ludzkimi i nie-ludzkimi). W tle zwrotu performatywnego oraz zwrotu ku sprawczoci ( the agentive turn ) stoi jak wspomnia³am wy¿ej kategoria zmiany jako wartoci pozytywnej we wspó³czesnym wiecie. Podmiot, który ma si³ê sprawcz¹, staje siê w tym nasta- wionym na zmiany wiecie najbardziej po¿¹dany. Dokonywaæ zmian, byæ ich spraw- c¹, a nie obiektem oto po¿¹dany model, który odczytaæ mo¿na w pracach wspó³- czesnych humanistów. W tekstach zwi¹zanych z podejciami, które mo¿na zakwa- lifikowaæ do nowej humanistyki, nie ma zbyt wiele miejsca na kontemplacje wia- ta, za to budowana jest w nich przestrzeñ dla buntów i rewolucji. Teksty te, które bardzo czêsto s¹ programowymi manifestami ró¿nych ruchów mniejszociowych, maj¹ uwiadamiaæ podmioty o ich sile sprawczej, której nie s¹ one wiadome. Jest to zatem projekt typowo marksowski i w tym kontekcie mo¿na powiedzieæ, ¿e zwrot performatywny jest symbolem lewicowoci nowej humanistyki oraz efek- tem i elementem procesu jej upolitycznienia. Polityka jest bowiem przestrzeni¹, gdzie sprawczoæ i performatywnoæ podmiotów jest egzekwowana, za performance okazuje siê przestrzeni¹ oporu, buntu; aktem politycznym 12 . W tej sytuacji i sam badacz staje siê zaanga¿owanym intelektualist¹; tym, któ- ry poprzez swoj¹ pracê badawcz¹ i edukacyjn¹ odgrywa wa¿n¹ rolê w budowaniu wiadomoci. Do jego zadañ nale¿y w³anie wskazanie, ¿e cz³onkowie grup mniej- szociowych maj¹ si³ê sprawcz¹, i zbadanie, jak to siê sta³o, ¿e w przesz³oci zosta- li oni postawieni w roli pasywnych przedmiotów dzia³añ. W badaniach tych cho- dzi zatem m.in. o uhistorycznienie podmiotu, pokazanie, ¿e podmiot jest zawsze podmiotem-w-procesie, by pos³u¿yæ siê okreleniem Julii Kristevej. W tym kon- tekcie nie tylko jednostka, lecz tak¿e i wspólnota tworzy siê poprzez prowokowa- nie zmian w spo³ecznej i kulturowej rzeczywistoci. Jednostka i wspólnota jest wartociowa o tyle, o ile ma si³ê sprawcz¹, dzia³a ( perform ) i wywo³uje konkretne zmiany 13 . Podstawowe pytania badawcze zwi¹zane z ró¿nego rodzaju grupami mniejszociowymi dotycz¹ zagadnienia ich politycznej interwencji, a zatem mo¿- liwoci dokonywania przez nie zmian w spo³ecznej rzeczywistoci, w czym poma- gaj¹ tak¿e prowadzone na ich rzecz zaanga¿owane badania naukowe. Posthumanistyczne oblicze zwrotu performatywnego Kiedy w kontekcie zwrotu performatywnego omawia siê problem sprawczo- ci, wielu badaczy rozszerza sprawczoæ na byty nie-ludzkie 14 . Coraz czêciej mówi siê zatem o sprawczoci artefaktów (rzeczy; materii nieo¿ywionej) i ekofaktów (byty naturalne). Nale¿y jednak z ca³¹ moc¹ podkreliæ, ¿e nie chodzi tutaj o przypisy- wanie bytom nie-ludzkim intencji, o animizm czy te¿ o zast¹pienie ludzkich pod- miotów sprawczych nie-ludzkimi, lecz o zwrócenie uwagi na fakt, ¿e zmiany w rze- czywistoci s¹ efektem procesów i kooperacji ró¿nego rodzaju podmiotów spraw- 13 Warto w tym miejscu zwróciæ uwagê na popularne w latach dziewiêædziesi¹tych badania nad pamiêci¹, gdzie zwracano uwagê na rolê traumy w budowaniu podmiotowej i grupowej to¿samoci. Trauma jest w tym kontekcie dowiadczeniem zamra¿aj¹cym dzia³ania lub wprowadzaj¹cym element nieuwiadamianego powtórzenia, pewnej biernoci. Badania humanistyczne podejmuj¹ce tê problematykê s¹ dla jednostki czy wspólnoty rodzajem terapii, przepracowaniem traumy, która to terapia uwidacznia siê b¹d w ¿a³obie (uleczeniu), b¹d w melancholii (depresja). W kontekcie zwrotu performatywnego chodzi o to, by wyjæ poza melancholijn¹ kontemplacjê traumy i sprowokowaæ jednostkê czy spo³ecznoæ do podjêcia rytua³ów ¿a³oby czy uroczystoci rocznicowych, które s¹ rodzajem spo³ecznych performanceów. Zob.: Art and the Performance of Memory. Sounds and Gestures of Recollection , ed. by R. Cándida Smith, Routledge, London and New York 2002; V.M. Patraka Spectacles of Suffering. Performing Presence, Absence, and Historical Memory at U.S. Holocaust Museums , w: Performance and Cultural Politics , ed. by E. Diamond, Routledge, London and New York 1996. 12 Podobnie twierdzi Julia A. Walker, do której artyku³u dotar³am ju¿ po napisaniu tego tekstu. Pisze ona: poka¿ê, jak ograniczenia metafory wiata-jako-tekstu wymusi³y zwrot do metafory performanceu, by w ramach wspó³czesnej teorii spo³ecznej i teorii kultury wskazaæ na problematyczn¹ rolê ludzkiej sprawczoci. Twierdzê, ¿e obecne szczególne zainteresowanie metafor¹ performanceu wraz z jej naciskiem na aktorów, którzy dzia³aj¹ na wiat ujawnia nie tylko uwiadomion¹ utratê indywidualnej sprawczoci, lecz tak¿e pragnienie wyobra¿eniowego odzyskania poczucia sprawczoci, które umo¿liwi³oby opór wobec determinuj¹cych struktur relacji spo³eczno-politycznych (Julia A. Walker Why Performance? Why Now? Textuality and the Rearticulation of Human Presence , The Yale Journal of Criticism Spring 2003 vol. 16, no 1, s. 149. 14 W Polsce o posthumanizmie i krytyce antropocentryzmu, zob.: K. Krzysztofek Cz³owiek posthumanistyczny? , Kultura Wspó³czesna1999 nr 1(19); M. Bakke Nieantropocentryczna to¿samoæ? , w: Media / cia³o / pamiêæ. O wspó³czesnych to¿samociach kulturowych , red. A. Gwód, A. Æwikiel, Instytut A. Mickiewicza, Warszawa 2006; E. Domañska Ku historii nieantropocentrycznej , w: tej¿e Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przesz³oci w nowej humanistyce , Wydawnictwo Poznañskie, Poznañ 2006. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |