Start
Ewa Foley - Sposoby relaksacji, relaks
Ewa Pałaczyńska - Winek - Oskar i reszta. Świat widziany oczami dziecka.DZIECKO, Ksiazki, Podręczniki
Ewa Dąbrowska - Przywracając zdrowie żywieniem, ➡ ZDROWIE
Ewa Jagiełło - Etnograf w cybermedynie. Próba zastosowania etnograficznej analizy zawartości,
Ewa Pałczyńska Winek - Oskar i reszta, aaaaaaaaaaaaaaaaaa, Kolekcja Złotych Myśli do zachomikowania +2000p
Ewa Nowińska - Nauka szczęścia, aaaaaaaaaaaaaaaaaa, Kolekcja Złotych Myśli do zachomikowania +2000p
Ewa Dybowska - Teoria systemowej pracy z rodziną, PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE I ARTYKUŁY NAUKOWE
Ewa Gorlecka-Łabiak - Specyfika działania banków hipotecznych w Polsce, Inne publikacje
Ewa wzywa 07 - 120 - Bordowicz Zenon Maciej - Jeździec na ogniu,
Ewa Zbonikowska - Chomik (www.cuwroclaw.blogspot.com), Biblioteka Konesera
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pomorskie.pev.pl

  • Ewa Domańska - Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce, Teksty różnorodne - kultura, film, ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Szkice
    Domañska
    Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce
    Ewa DOMAÑSKA
    na krytycznej analizie performanceów i performatywnoci, traktuj¹c te pojêcia
    jako przedmiot badañ, lecz tak¿e oferuj¹ je jako metodê badawcz¹.
    Obecne badania nad performanceami i performatywnoci¹ mo¿na ogólnie
    wi¹zaæ z dwoma zagadnieniami: po pierwsze, z dzia³aniem czy odgrywaniem (
    per-
    formance
    ), co kieruje nasze zainteresowania w stronê studiów nad teatrem
    2
    , a tak-
    ¿e wykorzystuj¹cej je antropologii i socjologii, oraz po drugie, z teori¹ aktów mowy,
    co z kolei wiedzie ku dekonstrukcji i studiom
    genderowym

    queerowym
    . Samo po-
    jêcie performatywnoci ma w humanistyce d³ug¹ tradycjê, która wiedzie od kla-
    sycznej teorii aktów mowy Johna Austina, który wskazywa³ na zwi¹zek pomiêdzy
    mówieniem i dzia³aniem (na przyk³ad sprawcza si³a przysi¹g, przekleñstw, nada-
    wania nazw), poprzez krytykê tej teorii dokonan¹ przez Jacquesa Derridê, wska-
    zuj¹cego na performatywn¹ moc nie tylko mowy, lecz tak¿e pisma, do podejcia
    Judith Butler, która zaproponowa³a rozumienie p³ci kulturowej (
    gender
    ) nie jako
    stabilnego wskanika kulturowego, lecz w kategoriach stawania siê i powtarzania
    okrelonych dzia³añ (
    gender as performance

    performative gender
    )
    3
    . W kontekcie
    zwrotu performatywnego performance w sensie w¹skim to wykonanie na ¿ywo
    w obecnoci widowni pewnego dzia³ania maj¹cego charakter teatralnego aktu,
    a w sensie szerokim codzienna praktyka ¿ycia spo³ecznego przejawiaj¹ca siê w ry-
    tua³ach, demonstracjach, paradach, festiwalach itp.; performatywnoæ natomiast
    rozumiana jest jako przewiadczenie, ¿e jêzyk nie tylko przedstawia rzeczywistoæ,
    lecz tak¿e powoduje w niej zmiany, a ponadto, ¿e pewne zjawiska istniej¹ tylko
    w akcie ich wykonywania i ¿e musz¹ byæ powtarzane, by zaistnieæ.
    Zwrot performatywny
    we wspó³czesnej humanistyce
    W ci¹gu ostatnich lat we wspó³czesnej humanistyce angloamerykañskiej mo¿-
    na zaobserwowaæ szczególne zainteresowanie performanceami i performatywno-
    ci¹, które okrelane jest mianem zwrotu perfomatywnego
    1
    . Performance sta³
    siê s³owem w humanistyce tak popularnym, jak niegdy tekst. Czasami odnosi siê
    wra¿enie, ¿e s³owo performance sta³o siê wytrychem i w³aciwie wszystkie dzia³a-
    nia mo¿na okreliæ mianem performanceów. Kiedy bylimy sk³onni wszystko
    widzieæ jako tekst, dzisiaj jako performance.
    Performance jako przedmiot zainteresowañ badañ humanistycznych nie jest
    oczywicie niczym nowym. Wystarczy przytoczyæ tutaj klasyczne prace Johana
    Huizingi o zabawie (
    Homo ludens
    ), Michai³a Bachtina o karnawale (
    Twórczoæ
    Franciszka Rabelaisgo a kultura ludowa redniowiecza i Renesansu
    ), Victora Turnera
    o rytua³ach (
    Od rytua³u do teatru: powaga zabawy
    ) czy Guya Deborda o teatralnoci
    ¿ycia publicznego (
    Spo³eczeñstwo spektaklu
    ). Jednak dzisiejsze zainteresowania per-
    formanceami s¹ znacznie szersze od tych, wyznaczonych przez wy¿ej wymienio-
    nych badaczy i oscyluj¹ od performanceów artystycznych, poprzez ceremonie re-
    ligijne, akty terrorystyczne, zabawy ludowe, widowiska sportowe, do operacji me-
    dycznych. Nale¿y ponadto podkreliæ, ¿e
    performance studies
    skupiaj¹ siê nie tylko
    Performance Studies
    Pojêcie performanceu sta³o siê kategori¹ za³o¿ycielsk¹ dla rozwijaj¹cej siê
    prê¿nie interdyscyplinarnej dziedziny badañ akademickich okrelanej mianem
    2
    Trzeba jednak w tym miejscu podkreliæ, ¿e w 
    performance studies
    performance
    czêsto stawiany jest w opozycji do skonwencjonalizowanych struktur teatru (prócz
    oczywicie teatrów awangardowych, które zrodzi³y nowe rozumienie
    performanceu) jako ucieczka w kierunku niedramatycznych, nieopieraj¹cych siê
    na tekstach dzia³aniach ¿ycia codziennego. Niektórzy badacze przewiduj¹ nawet, ¿e
    w XXI wieku teatr (rozumiany jako odgrywanie zapisanych dramatów) bêdzie
    jedynie subdyscyplin¹ performanceu. Pisze o tym, cytuj¹c Richarda Schechnera,
    W.B. Worthen (
    Drama, Performativity, and Performance
    , PMLA October 1998 vol.
    113, nr 5, s. 1094.
    3
    J. Austin
    Performatywy i wypowiedzi konstatuj¹ce

    Jak dzia³aæ s³owami
    , w: tego¿
    Mówienie i poznawanie
    , prze³. B. Chwedoñczuk, PWN, Warszawa 1993; J. Derrida
    Sygnatura, zdarzenie, kontekst
    , w: tego¿
    Pismo filozofii
    , prze³. B. Banasiuk, Inter Esse,
    Kraków 1992; J. Butler
    Krytycznie Queer
    , prze³. A. Rzepa oraz tej¿e
    Zapisy na ciele,
    wywrotowe odgrywanie
    , prze³. K. K³osiñska, K. K³osiñski, w: A. Burzyñska, M.P.
    Markowski
    Teorie Literatury XX wieku. Antologia
    , Znak, Kraków 2007; E. Kosofsky
    Sedwick, A. Parker
    Introduction: Performativity and Performance
    , w:
    Performativity and
    Performance
    , ed. by E. Kosofsky Sedwick, A. Parker, Routledge, New York 1995.
    1
    Mo¿na oczywicie powiedzieæ, ¿e te ten nurt zawsze istnia³ w humanistyce, siêgaj¹c
    korzeniami i inspiracjami do modernistycznej awangardy literacko-artystycznej, ale
    teraz jako podejcie opozycyjne wobec zainteresowañ jêzykiem i tekstualnoci¹,
    wraz ze spadkiem zainteresowania tymi tematami w ci¹gu ostatnich lat
    paradygmat performanceowy jak go siê czasami okrela staje siê coraz
    bardziej wyrany.
    Szkice
    Domañska
    Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce
    performance studies
    4
    . Od lat osiemdziesi¹tych na ca³ym wiecie zaczê³y powstawaæ
    orodki badawcze i instytuty oferuj¹ce studia magisterskie i doktoranckie w tej
    dziedzinie. Uznano, ¿e performance jest centralnym aspektem ludzkiej kondycji;
    konstytutywnym elementem procesów budowania spo³ecznoci;
    locum
    spo³ecznej
    transgresji. Mo¿na w tym miejscu zadaæ pytanie: czy
    performance studies
    s¹ we wspó³-
    czesnej humanistyce jedynie pewn¹ tendencj¹, czy te¿ mo¿na je okreliæ jako pa-
    radygmat? Je¿eli przyjmiemy socjologiczne wyznaczniki paradygmatu, na które
    zwraca uwagê Jan Pomorski, pisz¹c, ¿e z paradygmatem mamy do czynienia, kie-
    dy nurt badawczy zostaje zinstytucjonalizowany, tzn. kiedy powstaj¹ orodki ba-
    dawcze i organizacje miêdzynarodowe zajmuj¹ce siê dan¹ problematyk¹, zak³ada-
    ne s¹ pisma naukowe, organizowane konferencje, sylabusy zajêæ odwo³uj¹ siê do
    tych samych podrêczników i klasycznych lektur, badacze reprezentuj¹ podobn¹
    wizjê poznania naukowego i pos³uguj¹ siê podobnym jêzykiem
    5
    , to mo¿na powie-
    dzieæ, ¿e
    performance studies
    s¹ czym wiêcej ni¿ tendencj¹. Zreszt¹ wielu badaczy
    wprost okrela je jako nowy paradygmat. Na przyk³ad Raoul Eshelman w swoich
    rozwa¿aniach na temat architektury wspó³czesnej stosuje okrelenie performa-
    tyzm (
    performatism
    ) i nazywa go znakiem, wiadcz¹cym, ¿e wchodzimy w now¹
    epokê, w której podmiot, znak i rzecz stykaj¹ siê ze sob¹ w sposób, który tworzy
    estetyczne dowiadczenie transcendencji
    6
    . Jednak z drugiej strony, we wspó³czes-
    nej humanistyce istnieje wiele nurtów i tendencji, które wpasowuj¹ siê w charak-
    terystykê paradygmatu zaproponowan¹ przez Pomorskiego (m.in. studia postko-
    lonialne, studia etniczne, studia regionalne, studia nad rzeczami). Zatem mo¿na
    powiedzieæ, ¿e pojêcie paradygmatu nie pe³ni funkcji przypisywanej mu przez
    Kuhna, tzn. nie wskazuje na rewolucje, bo takich moim zdaniem w humanistyce
    nie by³o, a jedynie na rekonfiguracje i akumulacje ró¿nych nurtów i tendencji,
    z których w danym czasie jedne staj¹ siê bardziej popularne od innych. Dlatego
    te¿ uwa¿am, ¿e ze wzglêdu na inter-,
    cross
    czy czêsto wrêcz antydyscyplinarnoæ
    nurtów, które czasami okrela siê mianem paradygmatów, okrelenie to jest dla
    nich zbyt sztywne.
    Dla badaczy z 
    performance studies
    istnieje integralny zwi¹zek pomiêdzy bada-
    niem performanceów i ich odgrywaniem, dlatego te¿ wielu z nich jest nie tylko
    teoretykami, lecz tak¿e praktykami, tj. artystami, aktorami, tancerzami itd. Naj-
    ciekawszym jednak zjawiskiem jest wyrany zwrot wielu przedstawicieli humani-
    styki ku sztuce jako alternatywnej wobec nauki formie przedstawiania, analizo-
    wania, rozumienia i zmieniania wiata. Sztuka coraz czêciej dla nieartystów staje
    siê wa¿niejszym od nauki jako takiej sposobem osi¹gania, prezentowania i prze-
    kazywania wiedzy. Czêsto te¿ identyfikowani dotychczas z konkretnymi dyscypli-
    nami humanistycznymi badacze zaczynaj¹ byæ afiliowani z instytutami i centra-
    mi badawczymi zajmuj¹cymi siê sztuk¹, architektur¹ czy te¿ wzornictwem. Nie
    tylko przy tym zajmuj¹ siê oni sztuk¹ jako przedmiotem badañ, ale czêsto staj¹ siê
    artystami. Spektakularnymi przyk³adami s¹ w USA na przyk³ad Svetlana Boym
    (Harvard University), z wykszta³cenia historyk i literaturoznawca, autorka zna-
    nej ksi¹¿ki
    The Future of Nostalgia
    (2001), która prócz pisania ksi¹¿ek naukowych
    zajê³a siê sztuk¹ mediów, oraz archeolog Michael Shanks (Stanford University),
    który zaczynaj¹c od badañ greckich naczyñ na perfumy i zainteresowañ teori¹ ar-
    cheologii, obecnie zajmuje siê teatrem, fotografi¹ i sztuk¹ mediów. Shanks wraz
    z performerem Mikiem Pearsonem napisa³ ksi¹¿ê
    Theatre/Archaeology
    (2001), od
    kilku lat zajmuje siê archeologi¹ cyfrow¹ (
    digital archaeology
    ), nie mówi¹c ju¿ o tym,
    ¿e jego wyk³ady s¹ klasycznymi performanceami
    7
    . Mo¿na powiedzieæ, ¿e w hu-
    manistyce pojawiaj¹ siê coraz to bardziej interesuj¹ce hybrydy ³¹cz¹ce profesjo-
    naln¹ wiedzê dyscyplinarn¹ ze sztuk¹ traktowan¹ jako medium przekazu tej wie-
    dzy. Prezentacja zdjêæ (Power Point) to nie tylko ilustracja wyst¹pieñ, lecz treæ
    sama w sobie. Svetlana Boym jest literaturoznawc¹, historykiem i artystk¹, a Mi-
    chael Shanks archeologiem-performerem zajmuj¹cym siê archeologi¹ jako per-
    4
    R. Schechner
    Performance Theory
    , Routledge, New York 1988 oraz tego¿
    Performance
    Studies. An Introduction
    , Routledge, London 2002.
    Performance studies
    wiele
    zawdziêczaj¹ Schechnerowi, który w 1980 roku za³o¿y³ na New York University
    pierwszy Department of Performace Studies. Wydawnictwa naukowe umieszczaj¹
    w swoich katalogach odrêbne kolumny kwalifikuj¹ce ksi¹¿ki do dziedziny
    Performance Studies
    . W 1997 roku powsta³a organizacja Performance Studies
    International, która ³¹czy badaczy zajmuj¹cych siê ró¿nymi aspektami
    perfromanceu i performatywnoci.
    5
    J. Pomorski
    Paradygmatyczna struktura historiografii wspó³czesnej
    , Przegl¹d
    Humanistyczny 1987 nr 10, s. 84-85. Por. tak¿e: T.S. Kuhn
    Postscriptum
    , w: tego¿
    Struktura rewolucji naukowych
    , prze³. H. Ostromêcka, Aletheia, Warszawa 2001,
    s. 303 i nast.
    6
    R. Eshelman
    Performatism in Architecture. On Framing and the Spatial Realization of
    Ostensivity
    , Anthropoetics Fall 2001/Winter 2002 vol. 7 nr 2. Do
    charakterystycznych cech performistycznej architektury zalicza on: budynki
    wygl¹daj¹ce jakby mia³y pododawane do siebie kolejne warstwy; przezroczystoæ
    budynków, co ma sugerowaæ dematerializacjê (ró¿nica wobec budynków
    postmodernistycznych, które odbija³y przestrzeñ); trójk¹tnoæ jako podstawowa
    figura przestrzenna (ostrze, szczyt trójk¹ta wskazuje na konkretn¹ obecnoæ,
    a rozwidlaj¹ce siê ramiê na niedefiniowaln¹ nieobecnoæ); kinetyka budynku
    z³udzenie, ¿e budynek robi co, czego nie mo¿e zrobiæ, tzn. przesuwa siê. Ostrze
    trójk¹ta wskazuje kierunek ruchu, ca³ociowoæ i domkniêcie. Wed³ug Eshelmana
    klasycznym przyk³adem performatyzmu jest Estrel Hotel w Berlinie.
    7
    Na uwagê zas³uguje wietna strona internetowa Boym zawieraj¹ca informacjê o jej
    Zobacz te¿ niezwykle rozbudowan¹ i interaktywn¹ stronê Michaela Shanksa:
    eksperymentalny tekst
    Three Rooms. Archaeology and Performance
    Journal of Social
    Archaeology 2004 vol. 42, nr 2. Ksi¹¿ka Shanksa
    Theatre/Archaeology
    podejmuje
    podobn¹ problematykê jak subdyscyplina antropologii okrelana jako antropologia
    teatralna (
    theatre anthropology
    ). Zob.:
    The Dictionary of Theatre Anthropology: the
    Secret Art of the Performer
    ,
    ed. by
    E. Barba, N. Savarese, trans. by R. Fowler et al.,
    Routledge, London and New York 2006.
    Szkice
    Domañska
    Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce
    formancem. W tym sensie mo¿na powiedzieæ, ¿e mamy w tym przypadku do czy-
    nienia nie tyle z interdyscyplinarnoci¹, ile z antydyscyplinarnoci¹, gdzie per-
    formance stanowi formê oporu wobec ograniczeñ wyp³ywaj¹cych z dyscyplinar-
    noci narzucaj¹cej badaczom konwencje zwi¹zane zarówno z rygorem prowadze-
    nia badañ, jak i prezentacji ich wyników.
    czaj¹cej rzeczywistoci, zw³aszcza poprzez wydarzenia, happeningi, perfor-
    mance.
    3. Zwrot performatywny w swoim najbardziej nowatorskim aspekcie ma obli-
    cze posthumanistyczne. W jego kontekcie sprawczoæ przypisuje siê zarówno
    bytom ludzkim, jak i nie-ludzkim, a wywo³ywane przez podmiot zmiany wi-
    dziane s¹ jako efekt wspó³dzia³ania ludzi i nie-ludzi.
    Zwrot performatywny
    W dalszej czêci omówiê ka¿dy z wymienionych punktów.
    Zwrot performatywny nie jest we wspó³czesnej angloamerykañskiej huma-
    nistyce zjawiskiem samoistnym i oderwanym od innych zwrotów. S¹dzê, ¿e zwrot
    performatywny nale¿y wi¹zaæ i rozpatrywaæ wraz z tzw. zwrotem ku sprawczoci,
    tj. szczególnym zainteresowaniem problemem sprawczoci (
    agency
    ), nie tylko lu-
    dzi, lecz tak¿e bytów nieo¿ywionych (na przyk³ad rzeczy), zwrotem ku material-
    noci, czyli zwrotem ku rzeczom, oraz niezwykle szybko rozwijaj¹cym siê zainte-
    resowaniem posthumanizmem (zwrot ku temu-co-nie-ludzkie). Performatywnoæ
    staje siê bowiem obiektem zainteresowania w³anie jako specyficzny rodzaj spraw-
    czoci, a performance jako specyficzny sposób jej wyra¿ania i egzekwowania.
    Wyró¿ni³abym nastêpuj¹ce cechy zwrotu performatywnego: nastawienie na
    sprawczoæ i zmiany wywo³ywane w rzeczywistoci, rozszerzenie rozumienia spraw-
    czoci na byty nie-ludzkie (posthumanistyczne oblicze idiomu performatywne-
    go), interdyscyplinarnoæ czy antydyscyplinarnoæ badañ oraz wyjcie poza meta-
    forê wiata rozumianego jako tekst w kierunku metafory rozumienia wiata jako
    wieloci performatywnych dzia³añ i jako performanceu, w którym siê uczestniczy
    8
    .
    Mo¿na w tym miejscu zadaæ pytanie: dlaczego w humanistyce obserwujemy
    obecnie wzmo¿one zainteresowanie performanceami i performatywnoci¹? I dla-
    czego performance i performatywnoæ s¹ wa¿ne dla humanistów? Sformu³ujê trzy
    odpowiedzi na te pytania, które jednoczenie stanowiæ bêd¹ tezy tego tekstu:
    Teoria nauk humanistycznych dogania zmiany w wiecie
    Zwrot performatywny jest znakiem, ¿e nurty postmodernistyczne (konstruk-
    tywizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, tekstualizm, narratywizm) s¹ wyeks-
    ploatowane i ¿e nie nale¿¹ ju¿ do wspó³czesnoci, ale do historii humanistyki
    9
    .
    Niezwykle wa¿ne jest zatem obecnie poddanie tych podejæ historycznej analizie,
    traktuj¹c ich herosów (Foucault, Derrida, Lyotard, Geertz, Said, w teorii historii
    White) nie jako punkty odniesienia dla wspó³czesnych badañ, lecz jako klasyków
    gatunku. Badacze ci i reprezentowane przez nich podejcia badawcze musz¹ za-
    tem ulec procesom uhistorycznienia. Nie znaczy to rzecz jasna, ¿e nie s¹ oni wa¿ni
    dla wspó³czenie prowadzonych badañ, chodzi o to, ¿e teoria musi dogoniæ pro-
    blemy, które staj¹ obecnie w centrum zainteresowañ badawczych, bowiem dotych-
    czasowe teorie i kategorie analityczne po prostu nie przystaj¹ do zmian zachodz¹-
    cych w wiecie
    10
    .
    Rozwa¿my przyk³ad: Edward Said w swojej ksi¹¿ce
    Orientalizm
    (1972), która
    jest klasycznym dzie³em dla studiów postkolonialnych, a tak¿e dla ró¿nych badañ
    regionalnych (
    Area Studies
    ), takich jak badania nad rejonem rodkowego Wscho-
    du (
    Middle East Studies
    ), definiuje orientalizm jako dyskurs, wskazuj¹c, ¿e w rze-
    czywistoci nie ma takiego zjawiska, a tylko specyficzny sposób przedstawiania
    krajów tego rejonu wiata, który zw³aszcza w XIX wieku poprzez literaturê i sztu-
    kê produkowa³a Europa w celu legitymizacji polityki kolonizacyjnej. Obecnie
    jednak, kiedy wojna w Iraku oraz ataki terrorystyczne wyranie wzmog³y zainte-
    resowania krajami Bliskiego Wschodu i islamem, okazuje siê, ¿e dyskursywne
    1. Zwrot performatywny (i inne zwi¹zane z nim wymienione wy¿ej zwroty)
    jest znakiem i efektem przystosowywania siê, adaptacji nauk humanistycznych
    (a zw³aszcza ich teorii) do wyzwañ wyp³ywaj¹cych ze wspó³czesnej kultury
    w momencie, kiedy jasne staje siê, ¿e metafora wiata jako tekstu nie posiada
    mocy wyjaniaj¹cej problemy, z którymi boryka siê wspó³czesny wiat (ludo-
    bójstwo, terroryzm, postêp technologiczny, procesy globalizacji).
    2. Je¿eli chodzi o cel uprawiania nauki, zwrot performatywny manifestuje prze-
    suniêcie punktu ciê¿koci z kontemplacji, refleksji nad wiatem i cz³owiekiem
    oraz aprobaty owego wiata na bunt wobec zastanej rzeczywistoci i jej zmia-
    nê. W centrum zainteresowañ zostaje postawiona zatem kategoria zmiany jako
    wartoci pozytywnej oraz aktywny (sprawczy) podmiot (podmiot performa-
    tywny), który tworzy siê poprzez zmiany i powoduje konkretne zmiany w ota-
    9
    Oczywicie nie jest tak, ¿e w ramach postmodernistycznych nurtów badacze nie
    zajmowali siê performanceami i performatywnoci¹. Wystarczy wspomnieæ teksty
    Barthesa o Brechcie oraz Derridy o Artaudzie i jego krytykê performatywów
    Austina.
    10
    Redaktorzy ksi¹¿ki
    Nature Performed
    pisz¹ we wstêpie, ¿e zwrot performatywny
    jest efektem nie tyle intelektualnej ciekawoci, ile wzrastaj¹cym
    przewiadczeniem, ¿e istniej¹ce sposoby mylenia o wiecie i naturze s¹
    nieadekwatne do obecnych potrzeb (
    Nature Performed. Environment, Culture
    and Performance
    , ed. by B. Szerszynski, W. Heim i C. Waterton, Blackwell,
    OxfordMalden, MA 2004, s. 2.
    8
    wiat nie jest ju¿ postrzegany jako ksiêga, któr¹ siê czyta, lecz jako performance,
    w którym siê uczestniczy pisze Richard Schechner (
    Performance Studies
    ,
    s. 21).
    Szkice
    Domañska
    Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce
    podejcie Saida jest zbyt ograniczone do analizy zjawisk zachodz¹cych w tym re-
    jonie. Rzeczywistoæ przeros³a aparat teoretyczny, który u¿ywany by³ do jej opisy-
    wania. Badacze kieruj¹ siê zatem ku innym tematom i podejciom. Jednym z naj-
    bardziej obecnie popularnych s¹ w tym kontekcie interdyscyplinarne badania
    zwi¹zane z prawami cz³owieka.
    Zatem, po okresie dominacji nurtów zwi¹zanych z postmodernizmem, które
    przez wiele lat koncentrowa³y uwagê badaczy na takich pojêciach badawczych,
    jak: jêzyk, dyskurs, tekst, znak, przedstawienie, mamy obecnie do czynienia z for-
    mowaniem siê w humanistyce nowych podejæ, z poszukiwaniem wie¿ych (czy
    raczej próbami reinterpretacji starych) pojêæ kluczowych oraz ze wskazywaniem
    na nowych mistrzów. Wród nich najbardziej interdyscyplinarne powodzenie maj¹
    Giorgio Agamben, Alain Badiou, Judith Butler, Donna Haraway, Bruno Latour
    i Slavoj iek. Te nowe podejcia z pewnoci¹ nie zdominuj¹ badañ prowadzo-
    nych w ramach humanistyki, lecz stanowiæ bêd¹ awangardê, która zdeterminuje
    tematy dyskusji i popchnie humanistykê do przodu.
    Có¿ jednak znaczy ów ruch do przodu i gdzie w³aciwie jest ów przód? Wy-
    obramy sobie humanistykê jako morze i nas samych spogl¹daj¹cych na taflê wody
    i horyzont. Na morzu widaæ boje, które stanowi¹ pewne ruchome punkty odnie-
    sienia dla badañ humanistycznych (ruchome, bo pozostaj¹ w ró¿nej odleg³oci od
    obserwatora i czêsto zamieniaj¹ siê miejscami). Wyobramy sobie tak¿e, ¿e owe
    boje przedstawiaj¹ wa¿ne i charakterystyczne dla wspó³czesnego wiata figuracje
    podmiotowoci, do których nale¿¹: cyborg, klon, rzecz w swojej podmiotowoci,
    zwierzê, mutant (jednostka ludzka czy zwierzêca genetycznie zmanipulowana),
    terrorysta (zw³aszcza muzu³mañska samobójczyni); znikniêty (
    desaparecido
    ),
    przedstawiciele ró¿nego rodzaju mniejszoci (zw³aszcza
    queer
    , transseksualista, lecz
    tak¿e ludzie o ró¿nym pochodzeniu etnicznym oraz niepe³nosprawni). Ów przód
    zatem wyznaczaj¹ te figuracje podmiotowoci, które w danym czasie s¹ najbar-
    dziej ekstremalne (jeszcze do niedawna byli to przedstawiciele mniejszoci, obec-
    nie zastêpuj¹ je figuracje cyborgów, klonów, rzeczy i zwierz¹t). Mo¿na powiedzieæ,
    ¿e wo³anie o sprawiedliwoæ i miejsce w dominuj¹cym dyskursie przez jednostki
    ucieleniaj¹ce te figuracje b¹d przez osoby wystêpuj¹ce w ich imieniu wyznacza-
    j¹ ów przód.
    Zatem, kiedy mówiê o nurtach i podejciach, które pchaj¹ humanistykê do
    przodu, nie chodzi mi oczywicie o postêp naukowy rozumiany jako osi¹ganie
    kolejnych stopni rozwoju, który przebiega od najbardziej prymitywnej formy do
    coraz to bardziej rozwiniêtych; postêp, którego punktem docelowym jak to tra-
    dycyjnie zak³ada siê w przypadku badañ historycznych jest osi¹gniêcie prawdy
    o przesz³oci. Owo pchanie humanistyki do przodu rozumiem jako wysi³ki ba-
    daczy reprezentuj¹cych ró¿ne dyscypliny humanistyczne (i nie tylko humanistycz-
    ne) zmierzaj¹ce do zbudowania pracuj¹cych w planie interdyscyplinarnym po-
    dejæ badawczych, teorii i kategorii interpretacyjnych, w celu nadgonienia czy
    dogonienia przez teoriê nauk humanistycznych zmian zachodz¹cych we wspó³-
    czesnym wiecie. Kiedy mówiê o zmianach, mam na myli fundamentalne dla przy-
    sz³oci Ziemi (w sensie planety), wiata (w sensie kultury) oraz cz³owieka i innych
    bytów zamieszkuj¹cych nasz¹ planetê przeobra¿enia: od zmian klimatycznych,
    postêpu technologicznego, który wywo³uje fundamentalne zmiany nie tylko w kul-
    turze, lecz tak¿e w ca³ej kondycji cz³owieka (m.in. in¿ynieria genetyczna, trans-
    plantacje zwierzêce i biotroniczne, tworzenie nowych gatunków zwierz¹t i rolin,
    nanotechnologia, psychofarmakologia) do zjawisk spo³eczno-politycznych (ludo-
    bójstwo, terroryzm
    11
    , ruchy wolnociowe ró¿nych grup mniejszociowych), które
    to zmiany symbolizowane s¹ przez wspomniane wy¿ej ró¿ne figuracje podmioto-
    woci.
    Od kontemplacji i aprobaty do buntu i zmiany
    Poniewa¿ wspomniane wy¿ej zmiany zachodz¹ coraz czêciej w planie global-
    nym, (tzn. maj¹ miejsce w okrelonym rejonie, ale za pomoc¹ obiegu informacji
    staj¹ siê szybko wydarzeniami globalnymi na przyk³ad atak terrorystyczny na World
    Trade Center) i coraz szybciej, st¹d te¿ mamy do czynienia z ci¹g³¹ zmian¹ zainte-
    resowañ badawczych manifestuj¹cych siê w coraz to nowych zwrotach (i coraz to
    nowych figuracjach podmiotowoci). Jest to tak¿e wiadectwo przesuniêcia w na-
    stawieniu do uprawiania nauk humanistycznych od kontemplacji do zmiany.
    Uprawianie badañ w ³onie nowej humanistyki nie jest zatem sztuk¹ dla sztuki;
    nie jest sposobem kontemplacji wiata, jego podziwianiem, stanowi natomiast
    przede wszystkim narzêdzie rozumienia wiata, jego analizê prowadzon¹ w celach
    wp³ywania na zmiany, które w nim zachodz¹, oraz prowokowanie tych zmian. Rzecz
    jasna, zawsze istnieli tacy badacze, którzy za pomoc¹ nauki kontemplowali wiat
    i tacy, którzy go chcieli zmieniaæ, jednak wyrane obecnie przesuniêcie od kon-
    templacji do zmiany spowodowane jest, jak s¹dzê, wa¿nym zjawiskiem poczucia
    tracenia przez ludzi kontroli nad wiatem i traceniem przez cz³owieka (w sensie
    humanistycznego podmiotu) uprzywilejowanej pozycji w badaniach humanistycz-
    nych (cz³owiek normalny, tj. bia³y, heteroseksualny Europejczyk z klasy red-
    niej nie jest ju¿ atrakcyjnym przedmiotem badawczym).
    W kontekcie wy¿ej zarysowanych procesów zainteresowania sprawczoci¹ i per-
    formatywnoci¹ s¹ jak wspomina³am wy¿ej jednym z wielu sygna³ów wyczer-
    pywania siê tzw. zwrotu lingwistycznego czy dyskursywnego, który dominowa³
    w humanistyce w latach siedemdziesi¹tych i osiemdziesi¹tych i desperack¹ prób¹
    wyjcia poza dyskusje na temat relacji miêdzy jêzykiem i rzeczywistoci¹ oraz poza
    problematykê przedstawiania. Skupienie uwagi na kwestii performatywnoci,
    sprawczoci pozwala powróciæ do dyskusji na temat zagadnieñ zwi¹zanych z prak-
    tyk¹ i dzia³aniem (i ogólnie z rzeczywistoci¹ jako tak¹), które podejcia wi¹zane
    z postmodernizmem odsuwa³y na plan dalszy, skupiaj¹c siê na analizie i interpre-
    11
    Zob.: F. Fukuyama
    Koniec cz³owieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej
    , prze³.
    B. Pietrzyk, Znak, Kraków 2004 oraz J. Habermas
    Przysz³oæ natury ludzkiej. Czy
    zmierzamy do eugeniki liberalnej?
    , prze³. M. £ukasiewicz, Scholar, Warszawa 2003.
    Szkice
    Domañska
    Zwrot performatywny we wspó³czesnej humanistyce
    tacji tekstu (i wiata widzianego jako tekst). Powiedzia³abym zatem, ¿e konstruk-
    tywizm, poststrukturalizm i narratywizm ze swoimi has³ami mierci podmiotu,
    mierci autora, antyesencjalizmem, afirmacj¹ s³abego podmiotu, który jest kon-
    stytuowany przez dyskurs, system czy relacje wiedzy-w³adzy itd. odebra³y pod-
    miotowi sprawczoæ, któr¹ wspó³czesne awangardowe kierunki w humanistyce
    usi³uj¹ odzyskaæ. Zatem zwrot perfomatywny mo¿e byæ tak¿e widziany w kate-
    goriach powrotu silnego podmiotu, choæ, rzecz jasna, nie chodzi tutaj o pod-
    miot humanistyczny, esencjalny, homogeniczny. Ten nowy, silny podmiot z za³o-
    ¿enia jest hybryd¹ (uwaga na mo¿liwoæ kolejnej esencjalizacji i fetyszyzacji pojê-
    cia). Nastêpuje zatem przekwalifikowanie aspektów, które przedtem identyfiko-
    wane by³y z mocnym podmiotem. Mocny podmiot performatywny to taki pod-
    miot, który tworzy siê w 
    happeningach
    ,
    wydarzeniach, których nie jest widzem, ale
    inicjatorem i sprawc¹. Podmiot ten nie jest te¿ podmiotem samotnym (podmiot
    romantyczny), lecz wspó³dzia³a zawsze z innymi podmiotami i aktorami (z by-
    tami ludzkimi i nie-ludzkimi).
    W tle zwrotu performatywnego oraz zwrotu ku sprawczoci (
    the agentive
    turn
    ) stoi jak wspomnia³am wy¿ej kategoria zmiany jako wartoci pozytywnej
    we wspó³czesnym wiecie. Podmiot, który ma si³ê sprawcz¹, staje siê w tym nasta-
    wionym na zmiany wiecie najbardziej po¿¹dany. Dokonywaæ zmian, byæ ich spraw-
    c¹, a nie obiektem oto po¿¹dany model, który odczytaæ mo¿na w pracach wspó³-
    czesnych humanistów. W tekstach zwi¹zanych z podejciami, które mo¿na zakwa-
    lifikowaæ do nowej humanistyki, nie ma zbyt wiele miejsca na kontemplacje wia-
    ta, za to budowana jest w nich przestrzeñ dla buntów i rewolucji. Teksty te, które
    bardzo czêsto s¹ programowymi manifestami ró¿nych ruchów mniejszociowych,
    maj¹ uwiadamiaæ podmioty o ich sile sprawczej, której nie s¹ one wiadome. Jest
    to zatem projekt typowo marksowski i w tym kontekcie mo¿na powiedzieæ, ¿e
    zwrot performatywny jest symbolem lewicowoci nowej humanistyki oraz efek-
    tem i elementem procesu jej upolitycznienia. Polityka jest bowiem przestrzeni¹,
    gdzie sprawczoæ i performatywnoæ podmiotów jest egzekwowana, za performance
    okazuje siê przestrzeni¹ oporu, buntu; aktem politycznym
    12
    .
    W tej sytuacji i sam badacz staje siê zaanga¿owanym intelektualist¹; tym, któ-
    ry poprzez swoj¹ pracê badawcz¹ i edukacyjn¹ odgrywa wa¿n¹ rolê w budowaniu
    wiadomoci. Do jego zadañ nale¿y w³anie wskazanie, ¿e cz³onkowie grup mniej-
    szociowych maj¹ si³ê sprawcz¹, i zbadanie, jak to siê sta³o, ¿e w przesz³oci zosta-
    li oni postawieni w roli pasywnych przedmiotów dzia³añ. W badaniach tych cho-
    dzi zatem m.in. o uhistorycznienie podmiotu, pokazanie, ¿e podmiot jest zawsze
    podmiotem-w-procesie, by pos³u¿yæ siê okreleniem Julii Kristevej. W tym kon-
    tekcie nie tylko jednostka, lecz tak¿e i wspólnota tworzy siê poprzez prowokowa-
    nie zmian w spo³ecznej i kulturowej rzeczywistoci. Jednostka i wspólnota jest
    wartociowa o tyle, o ile ma si³ê sprawcz¹, dzia³a (
    perform
    ) i wywo³uje konkretne
    zmiany
    13
    . Podstawowe pytania badawcze zwi¹zane z ró¿nego rodzaju grupami
    mniejszociowymi dotycz¹ zagadnienia ich politycznej interwencji, a zatem mo¿-
    liwoci dokonywania przez nie zmian w spo³ecznej rzeczywistoci, w czym poma-
    gaj¹ tak¿e prowadzone na ich rzecz zaanga¿owane badania naukowe.
    Posthumanistyczne oblicze zwrotu performatywnego
    Kiedy w kontekcie zwrotu performatywnego omawia siê problem sprawczo-
    ci, wielu badaczy rozszerza sprawczoæ na byty nie-ludzkie
    14
    . Coraz czêciej mówi
    siê zatem o sprawczoci artefaktów (rzeczy; materii nieo¿ywionej) i ekofaktów (byty
    naturalne). Nale¿y jednak z ca³¹ moc¹ podkreliæ, ¿e nie chodzi tutaj o przypisy-
    wanie bytom nie-ludzkim intencji, o animizm czy te¿ o zast¹pienie ludzkich pod-
    miotów sprawczych nie-ludzkimi, lecz o zwrócenie uwagi na fakt, ¿e zmiany w rze-
    czywistoci s¹ efektem procesów i kooperacji ró¿nego rodzaju podmiotów spraw-
    13
    Warto w tym miejscu zwróciæ uwagê na popularne w latach dziewiêædziesi¹tych
    badania nad pamiêci¹, gdzie zwracano uwagê na rolê traumy w budowaniu
    podmiotowej i grupowej to¿samoci. Trauma jest w tym kontekcie dowiadczeniem
    zamra¿aj¹cym dzia³ania lub wprowadzaj¹cym element nieuwiadamianego
    powtórzenia, pewnej biernoci. Badania humanistyczne podejmuj¹ce tê
    problematykê s¹ dla jednostki czy wspólnoty rodzajem terapii, przepracowaniem
    traumy, która to terapia uwidacznia siê b¹d w ¿a³obie (uleczeniu), b¹d
    w melancholii (depresja). W kontekcie zwrotu performatywnego chodzi o to, by
    wyjæ poza melancholijn¹ kontemplacjê traumy i sprowokowaæ jednostkê czy
    spo³ecznoæ do podjêcia rytua³ów ¿a³oby czy uroczystoci rocznicowych, które s¹
    rodzajem spo³ecznych performanceów. Zob.:
    Art and the Performance of Memory.
    Sounds and Gestures of Recollection
    , ed. by R. Cándida Smith, Routledge, London and
    New York 2002; V.M. Patraka
    Spectacles of Suffering. Performing Presence, Absence, and
    Historical Memory at U.S. Holocaust Museums
    , w:
    Performance and Cultural Politics
    , ed.
    by E. Diamond, Routledge, London and New York 1996.
    12
    Podobnie twierdzi Julia A. Walker, do której artyku³u dotar³am ju¿ po napisaniu
    tego tekstu. Pisze ona: poka¿ê, jak ograniczenia metafory wiata-jako-tekstu
    wymusi³y zwrot do metafory performanceu, by w ramach wspó³czesnej teorii
    spo³ecznej i teorii kultury wskazaæ na problematyczn¹ rolê ludzkiej sprawczoci.
    Twierdzê, ¿e obecne szczególne zainteresowanie metafor¹ performanceu wraz
    z jej naciskiem na
    aktorów, którzy dzia³aj¹
    na wiat ujawnia nie tylko
    uwiadomion¹ utratê indywidualnej sprawczoci, lecz tak¿e pragnienie
    wyobra¿eniowego odzyskania poczucia sprawczoci, które umo¿liwi³oby opór wobec
    determinuj¹cych struktur relacji spo³eczno-politycznych (Julia A. Walker
    Why
    Performance? Why Now? Textuality and the Rearticulation of Human Presence
    , The
    Yale Journal of Criticism Spring 2003 vol. 16, no 1, s. 149.
    14
    W Polsce o posthumanizmie i krytyce antropocentryzmu, zob.: K. Krzysztofek
    Cz³owiek posthumanistyczny?
    , Kultura Wspó³czesna1999 nr 1(19); M. Bakke
    Nieantropocentryczna to¿samoæ?
    , w:
    Media / cia³o / pamiêæ. O wspó³czesnych
    to¿samociach kulturowych
    , red. A. Gwód, A. Æwikiel, Instytut A. Mickiewicza,
    Warszawa 2006; E. Domañska
    Ku historii nieantropocentrycznej
    , w: tej¿e
    Historie
    niekonwencjonalne. Refleksja o przesz³oci w nowej humanistyce
    , Wydawnictwo
    Poznañskie, Poznañ 2006.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.