Start
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, ▬ Studia Administracja Publiczna, Kodeksy
Ergonomia - wykład VI, Studia, Ergonomia
ETP wyklad 11 bledy i komparacja dalmierzy funkcjonowanie wybranych modulow operacyjnych dalmierzy, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
ETP wyklad 10 dalmierze elektromagnetyczne dokladnosc pomiaru dalmierzami wplyw warunkow meteorologicznych, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
ETP poczatek, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
ETI INFORMATOR ECTS, Alll, Studia, ETI
Ethylene Polymers, Materiały studia, materiały polimerowe
ETP wyklad 6 - 8 teodolity, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
ETP wyklad 12 elektroniczne systemy pomiaru katow, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
ETP wyklad 1 libele kolimator, Studia, 2 rok, semestr 3, etp 1
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nea111.xlx.pl

  • Etyka zawodowa, studia, etyka

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    //-->Dolnośląska Szkoła WyższaWydział Nauk Społecznych i DziennikarstwaKatedra AdministracjiKierunek:ADMINISTRACJASpecjalność:ADMINISTRACJA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGOREPETYTORIUMZ przedmiotu:ETYKA ZAWODOWAOpracowanie: AGNIESZKA PAWŁOWSKAETYKA ZAWODOWA – spis treści1. Wprowadzenie……………………………………………………………….………..22. Etyka zawodowa……………………………………………………………….……..43. Etyka w administracji publicznej ....………………………………...…………..…..94. Etyka urzędnicza…………………………………………………………………….134.1.4.2.4.3.Pojęcie urzędnika ………………………………………………...………….13Służba cywilna i pracownicy samorządowi …………………………...…...14Kodeks etyki służby cywilnej ……………………………………………….165. Europejski Kodeks Dobrej Administracji ………………………………………...206. Patologie w administracji publicznej ………………………………………………211. Wprowadzenie„Jeśli etyka ma stanowić trwały fundament postępowania urzędnika publicznego, musi zostaćzinternalizowana, czyli indywidualnie przemyślana i wewnętrznie zaaprobowana. Podniesieniepoziomu etycznego jakąkolwiek metodą zastraszenia, kontrolowania bądź mechanicznego stosowaniakilkunastu zaleceń, rozpoczynających się od słów: urzędnik powinien lub urzędnikowi nie wolno,przynosi nader krótkotrwałe efekty”.1Poruszanie zagadnień etyki zawodowej, w tym etyki urzędniczej wymaga choć krótkiegowprowadzenia do ogólnych zagadnień z zakresu etyki czy filozofii moralności. Wynika to przedewszystkim z faktu, że żadna etyka zawodowa nie może istnieć bez odwołania się do ogólnych zasadetycznych. Zgodnie z utrwaloną tradycją w rozważaniach dotyczących tego obszaru odróżnia siępojęcie etyki i pojęcie moralności. Terminy te w języku potocznym bywają używane zamiennie,jednak na gruncie filozofii i innych dyscyplin naukowych poruszających te zagadnienia, są od siebiewyraźnie odróżniane.Moralnośćoznacza obszar ludzkiego życia, ogół moralnych sądów, norm, ideałów, cnót iinstytucji2. Definicje moralności kładą nacisk na uznawane w jakiejś grupie lub społeczeństwie ocenyi normy odwołujące się do kategorii „dobra” i „zła”, zachowań zasługujących na aprobatę lub godnychpotępienia3. Jak napisał F. Ricken: „Moralność się przeżywa. W pewnej moralności wychowuje siędzieci. Odpowiednimi sankcjami przyzwyczaja się do tego, że nie wolno kłamać ani kraść, a danejobietnicy należy dotrzymywać. Każda religia ma moralność, do której przestrzegania nakłania imotywuje swoich wiernych.”4Mówiąc zatem o moralności można mówić o moralności jednostek,jakiejś mniejszej lub większej, wyraźniej lub słabiej wyodrębnionej grupy (kibiców, polityków,policjantów, urzędników, Polaków), a moralność ta odnosić się będzie do faktycznie żywionych norm,ocen czy postaw. Warto jednak dodać, że sądy i oceny powinny być wyrażone z punktu widzeniabezstronnego obserwatora, a nie partykularnych interesów oraz prowadzić do podporządkowaniawłasnych zachcianek uniwersalnym regułom (np. tzw. złotej regule – postępuj wobec innych tak, jakchciałbyś, aby postępowali wobec ciebie).1Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego. Poradnik dla samorządowców,pod red. J. Filek,Kraków 2004, s. 72F. Ricken,Etyka ogólna,Kęty 2001, s. 83I. Bogucka, T. Pietrzykowski,Etyka w administracji publicznej,Warszawa 2009, s. 354F. Ricken, op. cit., s. 9Terminetykawprowadzony został przez Arystotelesa na określenie jednej z dyscyplinfilozofii praktycznej. To filozoficzna i normatywna nauka o moralności, zajmującą się opisem iwyjaśnianiem takich kategorii, jak dobro, powinności moralne, odpowiedzialność i sumienie, a takżeustalaniem zasad moralnego postępowania5. Etyka jako dział filozofii oznacza refleksję naukową,której przedmiotem jest moralność (etyka moralności nie głosi, a jedynie próbuje ją poznać izrozumieć). Formułowane w ramach etyki teorie na tematy moralne mogą mieć charakter opisowy lubnormatywny. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z próbami opisania i zrozumieniaistniejących przekonań moralnych, w drugim – z formułowaniem sądów, teorii dotyczących tego, jaknależy postępować, jakie normy uznać za zasadne i obowiązujące6.Etyka normatywnatworząc uzasadnione wypowiedzi o tym, jak powinniśmy działać istarając się znaleźć optymalny w danych warunkach system norm, stanowi ważniejszy obszarrozważań etycznych. Rozróżnienie to ma także istotne znaczenie dla etyk zawodowych, gdyżwiększość z nich uprawiana jest właśnie z pozycji etyki normatywnej. Tradycje etyki normatywnej sąbardzo długie i sięgają starożytności. W ciągu tego czasu powstało wiele koncepcji etyki normatywnej(teorii etycznych), które podzielić można na dwa dominujące nurty –etykę deontologiczną i etykęteleologiczną.Etyka deontologiczna odpowiada tradycyjnemu rozumieniu moralności i postrzeganiujej jako zbioru zasad, norm zawierających nakazy i zakazy wiążące człowieka w każdej sytuacji.Moralność to właśnie wywiązywanie się z ciążących na człowieku obowiązków. Klasycznymprzykładem etyki deontologicznej jest dekalog7. Drugi nurt, nazywany również etyką konsekwencjiopiera się natomiast na przekonaniu, że moralność czynu zależy od tego, czy doprowadza do dobrychczy złych skutków. Należy zatem pochwalać zachowania, które w danych okolicznościach wywołująnajlepsze możliwe efekty. Najbardziej rozwiniętą koncepcję etyki teleologicznej stanowi utylitaryzm,akcentujący indywidualną odpowiedzialność za własne czyny i działanie dla dobra wspólnego jakomiarę osiągniętego skutku8. Wyodrębnienie obu tych nurtów nie pozostaje bez znaczenia dla etykzawodowych, które nie bez przyczyny nazywane są „deontologiami zawodowymi”, rozumianymi jakozespół zasad i obowiązków właściwych dla danego zawodu.W rozważaniach z obszaru filozofii moralnej szczególne miejsce zajmujemetaetyka,czylirefleksja nad statusem i charakterem norm etycznych, nad statusem etyki i formułowanych w jejramach sądów i przekonań. Tu kluczowym staje się pytanie nie o to, co jest lub powinno być dobre,ale czy dobro obiektywnie istnieje i w jaki sposób jest poznawalne. „Dla metaetyki kwestią56Leksykon politologii,pod red. A. Antoszewskiego, R. Herbuta, Wrocław 1998, s. 83I. Bogucka, T. Pietrzykowski, op. cit., s. 377Ibidem, s. 628Ibidem, s. 69-70pierwszorzędnej wagi będzie, czy etyka normatywna jest w ogóle możliwa jako dyscyplinafilozoficzna”.9Powstaje bowiem pytanie: czy istnieje dobro niezależne od wiedzy i sądów ludzi, odtego, czy jesteśmy go świadomi czy nie oraz od tego, czy nam się to podoba? W poszukiwaniachobiektywnego dobra jego źródła upatrywać można w systemie religijnym (wskazanie obiektywnegodobra w Bogu), tradycji czy zwyczaju, naturze człowieka. W zależności od tego, skąd wywiedzionezostanie istnienie dobra, konieczne jest wskazanie metod pozwalających je poznać i opisać.Warto w tym miejscu wskazać, że moralność jako obszar ludzkich działań stanowi przedmiotzainteresowania nie tylko filozofii. Wyróżnia się bowiem także: psychologię moralności (wyjaśniającądlaczego doszło do określonego działania moralnego, co powodowało człowiekiem przypodejmowaniu rozstrzygnięć moralnych) czy socjologię moralności (badającą sposoby zachowaniaoraz odnoszące się do nich nakazy i zakazy funkcjonujące w różnych kulturach)10.2. Etyka zawodowa„Etyka zawodowa jest nauką filozoficzną o usprawnieniach moralnych człowieka, potrzebnychdo wykonania ulubionej pracy. Zawód bowiem jest wykonywaniem tej pracy, którą najbardziej się lubii najlepiej się umie. Trzeba właśnie lubić swój zawód, to znaczy chętnie wykonywać to, co się najlepiejumie.”11W ujęciu idealnym wykonywana praca, czy to w charakterze lekarza, nauczyciela, policjantaczy urzędnika, powinna być czymś więcej niż tylko należytym wywiązywaniem się z powierzonychobowiązków. Wiele zawodów istotnych ze społecznego punktu widzenia, obarczonych jest szczególnąodpowiedzialnością czy wręcz misją. W przypadku takich profesji od ich przedstawicieli oczekuje sięwyjątkowych kwalifikacji, umiejętności, cech charakteru czy osobowości, ale także właściwościmoralnych. Doniosłe role społeczne przypisane niektórym zawodom powodują, że ich uprawianiewymaga wskazania specyficznych norm i zasad regulujących ich wykonywanie.W ciągu ostatnich dwudziestu lat doszło w Polsce do znacznego rozwoju w obszarze życiagospodarczego, społecznego i politycznego. Pojawiło się wiele nowych profesji, a liczne jużistniejące, uległy istotnym przeobrażeniom. Coraz częściej zaczęły pojawiać się sygnały o potrzebie, aniekiedy koniczności tworzenia etyk zawodowych, które mogłyby wprowadzać i utrwalać właściwestandardy wykonywania coraz szerszego katalogu zawodów. Dziś mniej lub bardziej skodyfikowane9F. Ricken, op. cit., s. 10J. Filek,Rola etyki w działalności samorządowej,w:Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego,op. cit., s. 23-2411M. Gogacz,Czym jest etyka zawodowa,w:Zagadnienie etyki zawodowej,pod red. A. Andrzejuka, Warszawa1998, s. 1110 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.