![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Estreicher Bibliografia volXVIII, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volXVII1899a, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volVII, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volI1872a, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volIIGL, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volXIX1903, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volXII1891, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volIV, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volIV1881, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera Estreicher Bibliografia volVWY1880, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera |
Ewaluacja w administracji publicznej, Socjologia, Socjologia Literatura 5[ Pobierz całość w formacie PDF ]EWALUACJA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ FUNKCJE, STANDARDY I WARUNKI STOSOWANIA Ewaluacja to systematyczna i obiektywna ocena programu lub polityki, ich założeń, procesu realizacji i rezultatów pod względem stosowności, skuteczności, trwałości, efektywności, a także użyteczności podjętych w ich ramach działań. Powinna dostarczać rzetelnych i przydatnych informacji o obiekcie badania wspierając w ten sposób proces decyzyjny oraz wspierając współdziałanie wszystkich partnerów zaangażowanych w realizację projektu. Należy się spodziewać, że akcesja Polski do Unii Europejskiej wzmocni znaczenie studiów ewaluacyjnych w szeroko pojętej sferze funkcjonowania polskiej administracji wszystkich szczebli, wśród organizacji III-sektora oraz wśród szerokiego grona potencjalnych instytucjonalnych i jednostkowych beneficjentów wsparcia z unijnych funduszy. Choć ewaluacja jest obecna w polskiej administracji już od kilku lat, wiedza na temat jej użytkowego potencjału, zakresu stosowania oraz efektów, jakie może przynieść, wymaga cały czas poszerzania i popularyzacji. SPIS TREŚCI WNIOSKI I REKOMENDACJE ............................................................................................................... 1 1. Ewaluacja – podstawowe zagadnienia teoretyczne .............................................................................. 6 1.1. D EFINICJE EWALUACJI ......................................................................................................................... 6 1.2. K RÓTKA HISTORIA BADAŃ EWALUACYJNYCH ...................................................................................... 8 1.3. P ODSTAWOWE FUNKCJE EWALUACJI ................................................................................................... 9 1.4. G ŁÓWNE KRYTERIA OCENY PROGRAMÓW .......................................................................................... 11 1.5. S TANDARDY JAKOŚCI BADAŃ EWALUACYJNYCH ............................................................................... 13 1.6. T YPY I RODZAJE EWALUACJI ............................................................................................................. 15 1.7. P ROJEKTOWANIE BADANIA EWALUACYJNEGO ................................................................................... 18 1.8. N AJPOPULARNIEJSZE METODY BADAWCZE EWALUACJI ..................................................................... 20 2. Techniki wzmacniające oddziaływanie badań ewaluacyjnych ........................................................... 25 2.1. „D IALOGICZNOŚĆ ” I „ DEMOKRATYCZNOŚĆ ” JAKO ZALECANE CECHY BADAŃ EWALUACYJNYCH ....... 25 2.2. „ P ROCESS USE ”, EWALUACJA JAKO OŚWIECENIE ORAZ EMPOWERMENT EVALUATION . M ECHANIZMY WZMACNIAJĄCE WYKORZYSTANIE BADAŃ EWALUACYJNYCH ........................................................... 28 3. Formy wykorzystania badań ewaluacyjnych w wybranych instytucjach i krajach Unii Europejskiej ............................................................................................................... 29 3.1. B ADANIA EWALUACYJNE W PORZĄDKU PRAWNYM U NII E UROPEJSKIEJ ORAZ W PRAKTYCE DZIAŁANIA K OMISJI E UROPEJSKIEJ ................................................................................................... 30 3.2. E WALUACJA POLITYK PAŃSTWA WE F RANCJI NA PRZYKŁADZIE BADANIA STANU REALIZACJI POLITYKI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA DROGOWEGO ..................................................................... 38 3.3. E WALUACJA JAKO STANDARD ZARZĄDZANIA W ADMINISTRACJI NA PRZYKŁADZIE W IELKIEJ B RYTANII ......................................................................................................................... 41 3.4. W NIOSKI DLA P OLSKI ....................................................................................................................... 45 4. Wybraneaspektyobecności badań ewaluacyjnych w polskiej administracji ...................................... 46 4.1. O BECNOŚĆ EWALUACJI W PRAKTYCE PROGRAMOWANIA DZIAŁAŃ W ADMINISTRACJI CENTRALNEJ W P OLSCE . A NALIZA NARZĘDZI I TECHNIK EWALUACJI W STRATEGIACH I PROGRAMACH RESORTOWYCH OPRACOWANYCH W LATACH 2000 – 2004 ................................................................ 46 4.2. W ARUNKI OBECNOŚCI EWALUACJI W PROGRAMOWANIU EUROPEJSKICH FUNDUSZY STRUKTURALNYCH ........................................................................................................................... 50 WNIOSKI I REKOMENDACJE 1. Badania ewaluacyjne są metodą wieloaspektowej (uwzględniającej wskaźniki o charakterze społecznym i ekonomicznym), demokratycznej oceny jakości i efektywności programów, projektów, a nawet polityk publicznych. Ich zaletami są przede wszystkim: uwzględnianie perspektyw podstawowych grup zaangażowanych w przedmiot badania, budowanie zaufania pomiędzy badającymi i badanymi, a także inicjowanie zmian postaw jednostek i grup w kierunku większej otwartości na zmiany, innowacje i podnoszenie jakości własnych działań. 2. Ewaluacja jest terminem o szerokim znaczeniu i różnorodnych często definicjach. Oprócz jej formy „klasycznej” (badania szeroko rozumianego wpływu danego programu na otoczenie społeczno-ekonomiczne, budującego mechanizmy zaufania, współpracy i współdziałania pomiędzy realizatorami programu a innymi zainteresowanymi programem grupami) nazwą „ewaluacja” określa się w praktyce działania administracji zadania o charakterze ściśle kontrolnym, często dotyczące wyłącznie sfery środków finansowych programu, które nie mają faktycznie charakteru ewaluacji. Jednocześnie występuje ona coraz szerzej w formie nienazwanej, jako standard dobrego zarządzania organizacją w ogóle. 3. Mimo ewidentnego chaosu definicyjnego znaczenie badań o charakterze ewaluacyjnym w sferze zarządzania w sektorze publicznym wzrasta. Świadczy o tym wielość dokumentów prawnych i kierunkowych dotyczących ewaluacji powstających w administracjach obszaru Unii Europejskiej, realizowanych badań ewaluacyjnych, a także proces instytucjonalizacji działań o charakterze ewaluacyjnym w tych administracjach. 4. Obecna rosnąca popularność badań ewaluacyjnych wynika ze współczesnych tendencji w zakresie zarządzania organizacjami (m.in. Total Quality Management , New Public Management ), a w kontekście Unii Europejskiej ze wzrastającej roli funduszy strukturalnych. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój teorii zarządzania, a także rozwój polityki strukturalnej Unii Europejskiej (w przypadku Polski – także świeżo uzyskane członkostwo w Unii), należy przypuszczać, że zainteresowanie ewaluacją będzie nadal 1 systematycznie rosło i będzie odgrywać rolę swoistego „znaku jakości” zarządzania, także w administracji. 5. Aczkolwiek obecność badań ewaluacyjnych w polskiej administracji publicznej jest obecnie związana przede wszystkim z obsługą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, mogą być one potencjalnie wykorzystywane do analizy szerokiej gamy programów, projektów, a nawet polityk, nie związanych z polityką strukturalną Unii. Należy zatem przypuszczać, że obecny zasięg przedmiotowy ewaluacji w polskiej administracji będzie się stopniowo poszerzał, a tym samym wzrośnie jej ogólne znaczenie w zarządzaniu tym sektorem. 6. Mimo stałej obecności tradycji kojarzenia ewaluacji wyłącznie z analizami finansowymi lub kontrolą, znacznie zyskuje model ewaluacji o profilu społecznym, odwołujący się do potrzeby dialogu z grupami zainteresowanymi programem, swego rodzaju „negocjowania perspektyw”, w jakich program jest postrzegany. Ewaluacja w tym ujęciu może nawet odgrywać rolę promocji badanego programu, budować wokół niego dobry klimat społeczny. 7. Wartość zrealizowanej ewaluacji mierzy się przede wszystkim jej pozytywnym wpływem na badany program. Oprócz trudno mierzalnych efektów o charakterze „miękkim”, takich jak zintegrowanie grup zainteresowanych programem, polepszenie przepływu komunikacji pomiędzy grupami odpowiedzialnymi za jego realizację, skutkiem ewaluacji powinny być również m.in. istotne decyzje o charakterze finansowym czy organizacyjnym. Decyzje te wymagają jednak zazwyczaj zgody politycznej, która jest trudna do osiągnięcia bez „kultury ewaluacyjnej” – poszanowania dla wyników badania, postrzegania go jako środka naprawy, a nie narzędzia kontroli podejmowanych działań. 8. W praktyce polskiej administracji programy i strategie traktowane są zazwyczaj jako kierunkowe, nie tworzące potrzeby monitorowania ich realizacji w czasie. Wydaje się, że w ten sposób utracona zostaje nie tylko możliwość wzmocnienia programu poprzez dostarczenie mu analiz społeczno-ekonomicznych, ale także niewykorzystany zostaje potencjał promocyjny poddawania danego programu ewaluacji. 9. Niezbędnym warunkiem efektywnej ewaluacji jest niepodważalne zaufanie do jej wyników. Dlatego traktowanie jej na sposób fasadowy może nie tylko ograniczać 2 korzyści z jej przeprowadzenia, ale także może podważać zaufanie do możliwości przeprowadzenia badania tego typu w sposób godny zaufania. Niezbędna jest zatem promocja badań ewaluacyjnych w polskiej administracji jako działań zwiększających efektywność, przejrzystość i etyczność zarządzania w tym sektorze. Obecny sposób postrzegania ewaluacji przede wszystkim jako narzędzie kontroli nie ujmuje charakterystycznej dla niej funkcji kulturotwórczej. A. Biorąc pod uwagę, że systematyczna realizacja badań ewaluacyjnych staje się standardem funkcjonowania administracji w Unii Europejskiej, wydaje się, że konieczne jest stworzenie programu szkoleń z zakresu metod i technik ewaluacji, z uwzględnieniem specyfiki administracyjnej, skierowanych do szerokiego grona pracowników administracji publicznej. Podstawowa wiedza z tego zakresu będzie przydatna nie tylko w jednostkach, które elementy badań ewaluacyjnych wykonują samodzielnie, ale także w takich, które badania tego rodzaju zlecają lub nadzorują. B. Budowanie swoistej „kultury ewaluacyjnej” polskiej administracji powinno odbywać się dwutorowo. Obok ewaluacji dużych programów takich jak Narodowy Plan Rozwoju i Programy Operacyjne ewaluacji poddawać należy także projekty mniejsze (np. cykle szkoleń prowadzone przez poszczególne ministerstwa, projekty informacyjne prowadzone przez resorty, pilotaże inicjatyw samorządowych itd.). Istotne jest, aby badania ewaluacyjne prowadzone były na wszystkich szczeblach administracji i by prowadzone były na sposób demokratyczny, tak by mogły zyskać zaufanie w środowisku pracowników administracji, zapewnić sobie ich przychylność do dzielenia się informacjami na temat badanych programów, a w przyszłości - akceptację dla decyzji, jakie będą podejmowane w oparciu o wyniki ewaluacji. C. Budowaniu w administracji publicznej zaufania wobec badań ewaluacyjnych sprzyjać będzie wymiana doświadczeń z bliźniaczymi instytucjami administracji publicznej z innych krajów Unii Europejskiej. Chodzi o przekazywanie praktycznych, popartych przykładami, informacji na temat efektów prowadzenia badań ewaluacyjnych, możliwych trudności związanych z ich realizacją, wykorzystywanej metodologii, zakresu odbiorców raportu z badań itd. 3 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |