Start
Estreicher Bibliografia volXVIII, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volXVII1899a, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volVII, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volI1872a, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volIIGL, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volXIX1903, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volXII1891, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volIV, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volIV1881, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
Estreicher Bibliografia volVWY1880, Antykwariat polski - Public domain, Bibliografia Polska Estreichera
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pomorskie.pev.pl

  • Ewaluacja w administracji publicznej, Socjologia, Socjologia Literatura 5

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    EWALUACJA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
    FUNKCJE, STANDARDY I WARUNKI STOSOWANIA
    Ewaluacja
    to systematyczna i obiektywna ocena programu lub
    polityki, ich założeń, procesu realizacji i rezultatów pod względem
    stosowności, skuteczności, trwałości, efektywności, a także
    użyteczności podjętych w ich ramach działań. Powinna dostarczać
    rzetelnych i przydatnych informacji o obiekcie badania wspierając
    w ten sposób proces decyzyjny oraz wspierając współdziałanie
    wszystkich partnerów zaangażowanych w realizację projektu.
    Należy się spodziewać, że akcesja Polski do Unii Europejskiej
    wzmocni znaczenie studiów ewaluacyjnych w szeroko pojętej sferze
    funkcjonowania polskiej administracji wszystkich szczebli, wśród
    organizacji III-sektora oraz wśród szerokiego grona potencjalnych
    instytucjonalnych i jednostkowych beneficjentów wsparcia z unijnych
    funduszy. Choć ewaluacja jest obecna w polskiej administracji już od
    kilku lat, wiedza na temat jej użytkowego potencjału, zakresu
    stosowania oraz efektów, jakie może przynieść, wymaga cały czas
    poszerzania i popularyzacji.
    SPIS TREŚCI
    WNIOSKI I REKOMENDACJE ............................................................................................................... 1
    1. Ewaluacja – podstawowe zagadnienia teoretyczne .............................................................................. 6
    1.1. D
    EFINICJE EWALUACJI
    ......................................................................................................................... 6
    1.2. K
    RÓTKA HISTORIA BADAŃ EWALUACYJNYCH
    ...................................................................................... 8
    1.3. P
    ODSTAWOWE FUNKCJE EWALUACJI
    ................................................................................................... 9
    1.4. G
    ŁÓWNE KRYTERIA OCENY PROGRAMÓW
    .......................................................................................... 11
    1.5. S
    TANDARDY JAKOŚCI BADAŃ EWALUACYJNYCH
    ............................................................................... 13
    1.6. T
    YPY I RODZAJE EWALUACJI
    ............................................................................................................. 15
    1.7. P
    ROJEKTOWANIE BADANIA EWALUACYJNEGO
    ................................................................................... 18
    1.8. N
    AJPOPULARNIEJSZE METODY BADAWCZE EWALUACJI
    ..................................................................... 20
    2.
    Techniki wzmacniające oddziaływanie badań ewaluacyjnych ........................................................... 25
    2.1. „D
    IALOGICZNOŚĆ

    I

    DEMOKRATYCZNOŚĆ

    JAKO ZALECANE CECHY BADAŃ EWALUACYJNYCH
    ....... 25
    2.2. „
    P
    ROCESS USE
    ”,
    EWALUACJA JAKO OŚWIECENIE
    ORAZ
    EMPOWERMENT EVALUATION
    . M
    ECHANIZMY
    WZMACNIAJĄCE WYKORZYSTANIE BADAŃ EWALUACYJNYCH
    ........................................................... 28
    3.
    Formy wykorzystania badań ewaluacyjnych w wybranych instytucjach
    i krajach Unii Europejskiej ............................................................................................................... 29
    3.1. B
    ADANIA EWALUACYJNE W PORZĄDKU PRAWNYM
    U
    NII
    E
    UROPEJSKIEJ ORAZ W PRAKTYCE
    DZIAŁANIA
    K
    OMISJI
    E
    UROPEJSKIEJ
    ................................................................................................... 30
    3.2. E
    WALUACJA POLITYK PAŃSTWA WE
    F
    RANCJI NA PRZYKŁADZIE BADANIA STANU REALIZACJI
    POLITYKI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA DROGOWEGO
    ..................................................................... 38
    3.3. E
    WALUACJA JAKO STANDARD ZARZĄDZANIA W ADMINISTRACJI NA PRZYKŁADZIE
    W
    IELKIEJ
    B
    RYTANII
    ......................................................................................................................... 41
    3.4. W
    NIOSKI DLA
    P
    OLSKI
    ....................................................................................................................... 45
    4. Wybraneaspektyobecności badań ewaluacyjnych w polskiej administracji ...................................... 46
    4.1. O
    BECNOŚĆ EWALUACJI W PRAKTYCE PROGRAMOWANIA DZIAŁAŃ W ADMINISTRACJI CENTRALNEJ
    W
    P
    OLSCE
    . A
    NALIZA NARZĘDZI I TECHNIK EWALUACJI W STRATEGIACH I PROGRAMACH
    RESORTOWYCH OPRACOWANYCH W LATACH
    2000 – 2004 ................................................................ 46
    4.2. W
    ARUNKI OBECNOŚCI EWALUACJI W PROGRAMOWANIU EUROPEJSKICH FUNDUSZY
    STRUKTURALNYCH
    ........................................................................................................................... 50
    WNIOSKI I REKOMENDACJE
    1. Badania ewaluacyjne są metodą wieloaspektowej (uwzględniającej wskaźniki
    o charakterze społecznym i ekonomicznym), demokratycznej oceny jakości
    i efektywności programów, projektów, a nawet polityk publicznych. Ich zaletami są
    przede wszystkim: uwzględnianie perspektyw podstawowych grup zaangażowanych
    w przedmiot badania, budowanie zaufania pomiędzy badającymi i badanymi, a także
    inicjowanie zmian postaw jednostek i grup w kierunku większej otwartości na zmiany,
    innowacje i podnoszenie jakości własnych działań.
    2.
    Ewaluacja
    jest terminem o szerokim znaczeniu i różnorodnych często definicjach. Oprócz
    jej formy „klasycznej” (badania szeroko rozumianego wpływu danego programu na
    otoczenie społeczno-ekonomiczne, budującego mechanizmy zaufania, współpracy
    i współdziałania pomiędzy realizatorami programu a innymi zainteresowanymi
    programem grupami) nazwą „ewaluacja” określa się w praktyce działania administracji
    zadania o charakterze ściśle kontrolnym, często dotyczące wyłącznie sfery środków
    finansowych programu, które nie mają faktycznie charakteru ewaluacji. Jednocześnie
    występuje ona coraz szerzej w formie nienazwanej, jako standard dobrego zarządzania
    organizacją w ogóle.
    3. Mimo ewidentnego chaosu definicyjnego znaczenie badań o charakterze ewaluacyjnym
    w sferze zarządzania w sektorze publicznym wzrasta. Świadczy o tym wielość
    dokumentów prawnych i kierunkowych dotyczących ewaluacji powstających
    w administracjach obszaru Unii Europejskiej, realizowanych badań ewaluacyjnych,
    a także proces instytucjonalizacji działań o charakterze ewaluacyjnym w tych
    administracjach.
    4. Obecna rosnąca popularność badań ewaluacyjnych wynika ze współczesnych tendencji
    w zakresie zarządzania organizacjami (m.in.
    Total Quality Management
    ,
    New Public
    Management
    ), a w kontekście Unii Europejskiej ze wzrastającej roli funduszy
    strukturalnych. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój teorii zarządzania, a także rozwój
    polityki strukturalnej Unii Europejskiej (w przypadku Polski – także świeżo uzyskane
    członkostwo w Unii), należy przypuszczać, że zainteresowanie ewaluacją będzie nadal
    1
    systematycznie rosło i będzie odgrywać rolę swoistego „znaku jakości” zarządzania, także
    w administracji.
    5. Aczkolwiek obecność badań ewaluacyjnych w polskiej administracji publicznej jest
    obecnie związana przede wszystkim z obsługą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
    mogą być one potencjalnie wykorzystywane do analizy szerokiej gamy programów,
    projektów, a nawet polityk, nie związanych z polityką strukturalną Unii. Należy zatem
    przypuszczać, że obecny zasięg przedmiotowy ewaluacji w polskiej administracji będzie
    się stopniowo poszerzał, a tym samym wzrośnie jej ogólne znaczenie w zarządzaniu tym
    sektorem.
    6. Mimo stałej obecności tradycji kojarzenia ewaluacji wyłącznie z analizami finansowymi
    lub kontrolą, znacznie zyskuje model ewaluacji o profilu społecznym, odwołujący się do
    potrzeby dialogu z grupami zainteresowanymi programem, swego rodzaju „negocjowania
    perspektyw”, w jakich program jest postrzegany. Ewaluacja w tym ujęciu może nawet
    odgrywać rolę promocji badanego programu, budować wokół niego dobry klimat
    społeczny.
    7. Wartość zrealizowanej ewaluacji mierzy się przede wszystkim jej pozytywnym wpływem
    na badany program. Oprócz trudno mierzalnych efektów o charakterze „miękkim”, takich
    jak zintegrowanie grup zainteresowanych programem, polepszenie przepływu
    komunikacji pomiędzy grupami odpowiedzialnymi za jego realizację, skutkiem ewaluacji
    powinny być również m.in. istotne decyzje o charakterze finansowym czy
    organizacyjnym. Decyzje te wymagają jednak zazwyczaj zgody politycznej, która jest
    trudna do osiągnięcia bez „kultury ewaluacyjnej” – poszanowania dla wyników badania,
    postrzegania go jako środka naprawy, a nie narzędzia kontroli podejmowanych działań.
    8. W praktyce polskiej administracji programy i strategie traktowane są zazwyczaj jako
    kierunkowe, nie tworzące potrzeby monitorowania ich realizacji w czasie. Wydaje się, że
    w ten sposób utracona zostaje nie tylko możliwość wzmocnienia programu poprzez
    dostarczenie mu analiz społeczno-ekonomicznych, ale także niewykorzystany zostaje
    potencjał promocyjny poddawania danego programu ewaluacji.
    9. Niezbędnym warunkiem efektywnej ewaluacji jest niepodważalne zaufanie do jej
    wyników. Dlatego traktowanie jej na sposób fasadowy może nie tylko ograniczać
    2
    korzyści z jej przeprowadzenia, ale także może podważać zaufanie do możliwości
    przeprowadzenia badania tego typu w sposób godny zaufania.
    Niezbędna jest zatem promocja badań ewaluacyjnych w polskiej administracji jako działań
    zwiększających efektywność, przejrzystość i etyczność zarządzania w tym sektorze. Obecny
    sposób postrzegania ewaluacji przede wszystkim jako narzędzie kontroli nie ujmuje
    charakterystycznej dla niej funkcji kulturotwórczej.
    A. Biorąc pod uwagę, że systematyczna realizacja badań ewaluacyjnych staje się standardem
    funkcjonowania administracji w Unii Europejskiej, wydaje się, że konieczne jest
    stworzenie programu szkoleń z zakresu metod i technik ewaluacji, z uwzględnieniem
    specyfiki administracyjnej, skierowanych do szerokiego grona pracowników administracji
    publicznej. Podstawowa wiedza z tego zakresu będzie przydatna nie tylko w jednostkach,
    które elementy badań ewaluacyjnych wykonują samodzielnie, ale także w takich, które
    badania tego rodzaju zlecają lub nadzorują.
    B. Budowanie swoistej „kultury ewaluacyjnej” polskiej administracji powinno odbywać się
    dwutorowo. Obok ewaluacji dużych programów takich jak Narodowy Plan Rozwoju
    i Programy Operacyjne ewaluacji poddawać należy także projekty mniejsze (np. cykle
    szkoleń prowadzone przez poszczególne ministerstwa, projekty informacyjne prowadzone
    przez resorty, pilotaże inicjatyw samorządowych itd.). Istotne jest, aby badania
    ewaluacyjne prowadzone były na wszystkich szczeblach administracji i by prowadzone
    były na sposób demokratyczny, tak by mogły zyskać zaufanie w środowisku
    pracowników administracji, zapewnić sobie ich przychylność do dzielenia się
    informacjami na temat badanych programów, a w przyszłości - akceptację dla decyzji,
    jakie będą podejmowane w oparciu o wyniki ewaluacji.
    C. Budowaniu w administracji publicznej zaufania wobec badań ewaluacyjnych sprzyjać
    będzie wymiana doświadczeń z bliźniaczymi instytucjami administracji publicznej
    z innych krajów Unii Europejskiej. Chodzi o przekazywanie praktycznych, popartych
    przykładami, informacji na temat efektów prowadzenia badań ewaluacyjnych, możliwych
    trudności związanych z ich realizacją, wykorzystywanej metodologii, zakresu odbiorców
    raportu z badań itd.
    3
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.