Start Europejska Konwencja o Ochronie Praw Czlowieka, ROLA ONA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA MASOWYM NARUSZENIOM PRAW CZŁOWIEKA, OCHRONA PRAW CZŁOWIEKA, MIS Europejska strategia bezp. - R. Kuźniar [streszczenie], Bezpieczeństwo narodowe, strategia bezpieczeństwa narodowego Europejskie systemy opieki, Resocjalizacja, Współczesne systemy resocjalizacji Europejska Broń Biała, Szukacze skarbów, Noże i broń biała EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA w pytaniach i odpowiedzach, Prawo, Prawo człowieka European transnational ecological deprivation index and index and participation in beast cancer screening programmes in france, profilaktyka raka piersi i raka szyjki macicy, bibliografia Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego, Archeologia, Archeologia(1) European.Landscape.Architecture.Best.Practice.Detailing, Architektura, Albumy z dysku, Albumy, Krajobraz Europe for Dummies 3rd, for dummies European butterflies, Butterflies - dokumenty |
Europejski+Kodeks+Dobrej+Administracji, Międzynarodowe uwarunkowania administracji publicznej[ Pobierz całość w formacie PDF ]EUROPEJSKI KODEKS DOBREJ ADMINISTRACJI (tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych) Jerzy Âwiàtkiewicz Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich Warszawa, styczeƒ 2005 r. SPIS TREÂCI Prawo do dobrej administracji – Andrzej Zoll . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Znaczenie Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji w warunkach polskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Europejski Kodeks Dobrej Administracji Przepisy ogólne – Art. 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Podmiotowy zakres obowiàzywania – Art. 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Rzeczowy zakres obowiàzywania – Art. 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Zasada praworzàdnoÊci – Art. 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Zasada niedyskryminowania – Art. 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Zasada wspó∏miernoÊci – Art. 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Zakaz nadu˝ywania uprawnieƒ – Art. 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Zasada bezstronnoÊci i niezale˝noÊci – Art. 8 . . . . . . . . . . . . . . . . 21 T∏umaczenie podstawowe: Biuro T∏umaczeƒ LIDEX – Warszawa Zasada obiektywnoÊci – Art. 9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Zgodne z prawem oczekiwania oraz konsekwentne dzia∏anie i doradztwo – Art. 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Wydanie V poprawione i zaktualizowane wed∏ug stanu prawnego na dzieƒ 1 grudnia 2004 r. Zasada uczciwoÊci – Art. 11 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 © Copyright 2004 by Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich Zasada uprzejmoÊci – Art. 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Zasada odpowiadania na pisma w j´zyku obywatela – Art. 13 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 ISSN 0860-8334 Potwierdzenie odbioru i podanie nazwiska w∏aÊciwego urz´dnika – Art. 14 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Zobowiàzanie do przekazania sprawy do w∏aÊciwej jednostki organizacyjnej instytucji – Art. 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Prawo wys∏uchania i z∏o˝enia oÊwiadczeƒ – Art. 16 . . . . . . . . . . . . 28 Adres Redakcji: Biuro RPO 00-090 Warszawa, Al. SolidarnoÊci 77 tel. (022) 551-77-00, fax (022) 827-64-53 Stosowny termin podj´cia decyzji – Art. 17 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 4 Obowiàzek uzasadnienia decyzji – Art. 18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Informacja o mo˝liwoÊciach odwo∏ania – Art. 19 . . . . . . . . . . . . . . 30 Przekazanie podj´tej decyzji – Art. 20 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Ochrona danych – Art. 21 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Prawo do dobrej administracji ProÊba o udzielenie informacji – Art. 22 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Wnioski o umo˝liwienie dost´pu do publicznych dokumentów – Art. 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej przyj´ta w grudniu 2000 r. w Nicei umieÊci∏a w katalogu zawartych w niej praw pra- wo do dobrej administracji (art. 41). Oznacza to, ˝e prawem i to podstawowym obywatela Unii Europejskiej jest domaganie si´ od organów i instytucji Unii bezstronnego, zgodnego z prawem rozpa- trzenia, bez zb´dnej zw∏oki, sprawy wniesionej do danego organu lub instytucji. Prawu temu towarzyszy obowiàzek organów i insty- tucji, a tak˝e wszystkich zatrudnionych w nich funkcjonariuszy, w∏aÊciwego, zgodnego z prawem obywatela za∏atwienia sprawy. Je˝eli w wyniku dzia∏aƒ administracji wnoszàcy spraw´ poniós∏ szkod´, to przys∏uguje mu roszczenie o odszkodowanie. Mo˝na by∏oby powiedzieç, ˝e jest to zupe∏nie oczywiste. Tak, to powinno byç oczywiste, ale dopóki pomi´dzy powinnoÊcià i rzeczy- wistoÊcià zachodzi znaczna ró˝nica, to jest konieczne sta∏e przy- pominanie administracji jej obowiàzków i uÊwiadamianie obywa- telom ich praw. Inicjatorem opracowania Kodeksu Dobrej Administracji by∏ Roy Perry, deputowany do Parlamentu Europejskiego. Kodeks zosta∏ opracowany przez Jacoba Södermanna ombudsmana Unii Europej- skiej. Parlament Europejski zaleci∏ we wrzeÊniu 2001 r. stosowanie Kodeksu w organach i instytucjach Unii. Mo˝na wi´c traktowaç Ko- deks Dobrej Administracji jako zbiór standardów przydatnych tak- ˝e poza granicami Unii do oceny funkcjonowania administracji. Nie ma ˝adnych powodów przemawiajàcych przeciwko uznaniu standardów zawartych w Kodeksie za przydatne do wyznaczania obowiàzków polskiej administracji, za przydatne do interpretacji zarówno prawa materialnego, jak i procesowego. Ma to znaczenie dla przystosowania codziennych kontaktów obywatela z urz´dem do wymogów stawianych w Unii Europejskiej. Trudno zaprzeczyç, ˝e na tym polu mamy nieco do zrobienia. Prowadzenie rejestrów – Art. 24 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Informacja o Kodeksie – Art. 25 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Prawo z∏o˝enia skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich – Art. 26 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Kontrola stosowania – Art. 27 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Pos∏owie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Wykaz ustaw, do których odwo∏ywano si´ w tekÊcie Komentarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 ObjaÊnienie skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Poczynajàc od trzeciego wydania Europejskiego Kodeksu Dobrej Admi- nistracji uwzgl´dniono uÊciÊlenia t∏umaczenia jego tekstu dokonane mi´- dzy innymi przez porównanie wersji j´zykowej niemieckiej i angielskiej. Zaktualizowano równie˝ oznaczenia numerów Dzienników Ustaw, w których w mi´dzyczasie og∏oszono teksty jednolite niektórych polskich ustaw, powo∏ywanych w komentarzu. Tekst komentarza uzupe∏niono rów- nie˝ tezami nowszych wyroków Naczelnego Sàdu Administracyjnego. Przeredagowanie niektórych zdaƒ powinno przyczyniç si´ do wi´kszej komunikatywnoÊci opracowania. 6 Majàc to na uwadze, po porozumieniu si´ z Jacobem Söderman- nem, dokonaliÊmy w Biurze RPO t∏umaczenia tekstu Kodeksu i ko- mentarzem opatrzy∏ go dr hab. Jerzy Âwiàtkiewicz – Zast´pca Rzecznika Praw Obywatelskich. Mam nadziej´, ˝e Kodeks Dobrej Administracji z komentarzem przyda si´ polskiemu obywatelowi, ˝e pozwoli na lepszà ochron´ i realizacj´ podstawowego prawa do dobrej administracji. Pomo˝e tak˝e, mam takà nadziej´, na znacz- ne podniesienie poziomu pracy administracji, szczególnie w kon- taktach z obywatelem i jego sprawami. ZNACZENIE EUROPEJSKIEGO KODEKSU DOBREJ ADMINISTRACJI W WARUNKACH POLSKICH Uchwalony 6 wrzeÊnia 2001 r. przez Parlament Europejski „Euro- pejski Kodeks Dobrej Administracji” (KDA) zosta∏ opracowany przez Ombudsmana Unii Europejskiej Jacoba Södermana, by∏ego ombud- smana Finlandii. Podjà∏ on te˝ starania rozpowszechnienia i wdra˝ania postanowieƒ Kodeksu tak˝e w innych paƒstwach, niezale˝nie od ich przynale˝no- Êci do Unii Europejskiej. Europejski Kodeks Dobrej Administracji jest niewàtpliwie intere- sujàcym aktem zas∏ugujàcym na uznanie, mogàcym przyczyniç si´ do lepszego dzia∏ania organów administracji oraz stanowiç gwarancj´ skuteczniejszej ochrony praw obywateli i innych podmiotów w rela- cjach z organami Wspólnoty Paƒstw. Znaczenie stosowania tego aktu tak˝e w stosunkach wewnàtrzpaƒstwowych by∏oby tym wi´ksze, ˝e szereg paƒstw europejskich nie ma w ogóle ogólnego post´powania administracyjnego, a przepisy normujàce procedur´ sà zamieszczane w poszczególnych aktach ustawowych prawa materialnego (np. Fran- cja, Litwa, Federacja Rosyjska). Mo˝e si´ jednak nasuwaç zasadnicze pytanie o celowoÊç zalecenia jego stosowania w sferze regulowanej prawem wewn´trznym, skoro paƒstwo takie jak Polska ma od 1928 r. skodyfikowanà procedur´ administracyjnà, której postano- wienia majà, w przeciwieƒstwie do KDA, charakter bezwzgl´dnie obo- wiàzujàcy i sà wsparte sàdowà kontrolà oraz doktrynà i bogatym pi- Êmiennictwem prawniczym. Polska wprawdzie szczyci si´ tym, ˝e by∏a drugim po Austrii – obok Czechos∏owacji – paƒstwem w Êwiecie, które ju˝ w 1928 r. 1 wprowa- dzi∏o ogólne post´powanie administracyjne, jednak˝e nie umniejsza to wniczym korzyÊci, jakie da∏oby stosowanie EKDA równie˝ w polskim krajowym porzàdku prawnym. Nale˝y bowiem mieç na uwadze, ˝e: Rzecznik Praw Obywatelskich Prof. Andrzej Zoll 1 Rozporzàdzenie Prezydenta RP z 22 marca 1928 r. o post´powaniu administra- cyjnym (Dz.U. Nr 36, poz. 341). 8 9 Po pierwsze – ju˝ w roku 1997 doprowadziliÊmy do dekodyfi- kacji obowiàzujàcego Kodeksu post´powania administracyjnego (Kpa) z 1960 r., wy∏àczajàc jego stosowanie w sprawach podatkowych oraz w tych, w których stosuje si´ przepisy Ordynacji podatkowej 2 . Tak˝e przepisy innych ustaw szczególnych wy∏àczajà stosowanie Kpa, lub przewidujà jego stosowanie „o ile przepisy niniejszej ustawy nie sta- nowià odmiennie” 3 . Co do tak szeroko stosowanej ustawy, jakà jest Ordynacja podatkowa, nale˝y zauwa˝yç, ˝e wprawdzie przewiduje ona stosowanie w sprawach danin publicznych niektórych dzia∏ów z Kpa (o udziale prokuratora, o skargach i wnioskach) – to nie prze- widuje ona stosowania przepisów ogólnych kodeksu, które odegra∏y i nadal odgrywajà kapitalnà rol´, zw∏aszcza w Êwietle orzecznictwa Naczelnego Sàdu Administracyjnego. Chodzi tu m.in. o orzecznictwo wsprawach uznaniowych oraz w sprawach, w których przepisy pra- wa zawierajà tzw. wyra˝enia niedookreÊlone, nazywane te˝ nieostry- mi. Z ˝àdaniem zharmonizowania obu procedur wyst´powa∏ od lat Rzecznik Praw Obywatelskich, ostatnio w wystàpieniu do Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2001 r. (nr RPO/353760/2001/V). Po drugie – nale˝y przypomnieç, ˝e polski Kodeks post´powania administracyjnego stosuje si´ tylko do dwóch prawnych form dzia∏a- nia administracji publicznej: wydawania decyzji oraz postano- wieƒ (wy∏àczamy Êwiadomie w tym miejscu wydawanie zaÊwiad- czeƒ, gdy˝ odmowa wydania zaÊwiadczenia lub zaÊwiadczenia o ˝àda- nej treÊci nast´puje równie˝ w formie postanowienia – art. 219 Kpa). Ju˝ znacznie dalej poszed∏ polski ustawodawca w ustawie z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sàdzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.), a nast´pnie w aktualnie obowiàzujàcej ustawie z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o post´powaniu przed sàdami administracyjnymi (Dz.U. nr 153 poz. 1270 zm. 2004 nr 162 poz. 1692), przewidu- jàc orzekanie przez sàd w sprawach skarg tak˝e na inne akty i czynnoÊci z zakresu administracji publicznej dotyczàce upraw- nieƒ lub obowiàzków wynikajàcych z przepisów prawa (podkreÊlenie J.Âw.), a tak˝e na akty organów jednostek samorzàdu terytorialnego, akty prawa miejscowego i akty nadzoru nad dzia∏alnoÊcià organów jednostek tego samorzàdu (art. 3 § 2 pkt 4–7). Podobnie i w tej kwe- stii Rzecznik Praw Obywatelskich wyst´puje od lat o zainicjowanie doprowadzenia do zharmonizowania przepisów Kpa z ustawà o sà- downictwie administracyjnym (ostatnie wystàpienie z 9 listopada 2001 r. nr RPO-215691-01/V do Ministra Spraw Wewn´trznych i Ad- ministracji). Jak dotàd bezskutecznie. Po trzecie – organy administracji publicznej wyst´pujà w obrocie prawnym stosujàc nie tylko formy w∏adcze, ale realizujà swoje zadania tak˝e w sferze prawa cywilnego, w tym przez zawieranie umów; po- dejmujà te˝ dzia∏ania organizacyjne „prawnie oboj´tne”. Procedury ad- ministracyjne i sàdowo-administracyjne, nawet w razie uwzgl´dnienia wniosków RPO, takich spraw nie obejmà. ˚aden sàd cywilny nie naka- ˝e dzia∏ania organowi administracji publicznej zawarcia umowy, jeÊli przepis prawa powszechnie obowiàzujàcego nie naka˝e mu tego w okre- Êlonych warunkach; sàd ograniczy si´ tu tylko do rozstrzygni´cia sporu na tle zawiàzanego stosunku prawnego (w tym o ewentualne odszkodo- wanie z tytu∏u niedotrzymania umowy, niew∏aÊciwego jej realizowania lub dzia∏aƒ bezprawnych). G∏oÊna sprawa typowania i zawierania umów najmu z osobami kwalifikowanymi do zajmowania lokali z zaso- bów socjalnych mieszkaniowych gmin jest tego przyk∏adem 4 . Po czwarte – procedury administracyjne oddzia∏ywujà w sposób ograniczony w tych sprawach, w których organy administracji dzia∏ajà wgranicach uznania administracyjnego, kierujàc si´ celowoÊcià nie zdeterminowanà przepisami prawnymi, realizujàc okreÊlonà poli- tyk´ administracyjnà na szczeblu centralnym lub terenowym lub ka- muflujàc niekiedy wypadki nadu˝yç rzekomymi wzgl´dami tej polityki. Ograniczaniu takich zjawisk s∏u˝y post´powa sàdowa wyk∏adnia art. 7 – in fine Kpa, ale stosowanie przepisów ogólnych Kpa, zawierajàcych m.in. ten przepis, jest ograniczone do zakresu obj´tego tym kodeksem 5 . Ju˝ wczeÊniej by∏y podejmowane próby przez organy Rady Europy ukierunkowania dzia∏alnoÊci organów administracji w sprawach, wktórych przepisy prawa pozostawiajà im tzw. luz decyzyjny izapobiegania nadu˝ywaniu uprawnieƒ dyskrecjonalnych. Nale˝y tu 4 Por. uchwa∏a SN z 5 listopada 1997 r. Nr III ZP 37/97 (OSNAPiUS z 1998 r. nr 7, poz. 200). 5 Chodzi tu o znany wyrok NSA z 11 czerwca 1981 r. nr SA 820/81 (ONSA 1981 nr 1, poz. 57, OSPiKA 1982 nr 1, poz. 22 z aprobujàcà glosà J . ¸´towskie- g o) stwierdzajàcy m.in., ˝e organ administracji dzia∏ajàcy w granicach uzna- nia przyznanego mu przez przepisy prawne, jest obowiàzany za∏atwiç spraw´ w sposób zgodny ze s∏usznym interesem obywatela, je˝eli nie stoi temu na przeszkodzie interes spo∏eczny, a nie przekracza to mo˝liwoÊci organu wynika- jàcych z przyznanych mu uprawnieƒ i Êrodków. 2 Ustawà z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). 3 Por. np. art. 12 ust. 5 ustawy z 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sàdownic- twa (Dz.U. Nr 100, poz. 1082). [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||