![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivreu. Wydanie II rozszerzone - Adam Jarczyński, PDF, Ebooki Etykietowanie płyt technikami Labelfl ash i LightScribe, Porady komputerowe Etykietowanie płyt technikami Labelflash i LightScribe, eBooki, Informatyka, Artykuły Etykiety ostrzegawcze, Edukacyjnie, T, Technik bezpieczeństwa i higieny pracy, L A S E R Etykieta w biznesie - Adam Jarczynski, Nieznany EtykietyZiel, Biologia UŚ !, Botanika systematyczna Etykieta, Antykwariat, savoire vivre#= Etykieta w biznesie etybiz, OnePress Etykiety, Instrukcja, Komputer Eraserhead (Głowa do wycierania), Eraserhead - Głowa do Wycierania |
etykietowanie-opon(1), Logistyka[ Pobierz całość w formacie PDF ]Opony Nowe standardy unijne w Polsce Etykietowanie opon 1 listopada 2012 roku wchodzą w życie przepisy unijne dotyczące etykietowania opon do samochodów osobowych oraz dostawczych. Oznacza to nowe standardy przekazywania informacji o parametrach ogumienia, takich jak oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom emisji szumów toczenia. zwiększenie bezpieczeństwa oraz oszczędno- ści, jak również ograniczenie wpływu trans- portu drogowego na środowisko przez pro- mowanie opon oszczędnych i bezpiecznych, o niskim poziomie emisji szumów toczenia. Większa świadomość nabywców na temat poszczególnych cech dostępnych na rynku opon, pozwoli im wybierać produkty zgodne z oczekiwaniami. Nieosiągalna doskonałość Wydawałoby się, że teraz konsumentom nie pozostaje nic innego, jak poszukiwać pro- duktu o parametrach idealnych, najlepszych w każdej z trzech kategorii. Nic bardziej myl- nego. W samym Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, zauważa się, że budowę opony charakteryzu- ją parametry wzajemnie ze sobą powiązane. Wysoka nota jednego z nich np. efektywność energetyczna może być związana z niższą oceną innego parametru np. bezpieczeństwo (hamowanie na mokrej nawierzchni). Jak za- tem czytać etykiety? Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni gwarantuje najkrótszą drogę hamowania. Nie idzie to jednak w parze z oporami toczenia, przekładającymi się na zmniejszenie wydatków na paliwo. I odwrot- nie, im parametr oporów toczenia wyższy, np. klasa A, tym dłuższa droga hamowania w warunkach zimowych i mniejsze bezpie- czeństwo kierowcy i pasażerów samochodu. Konsument musi sam zdecydować, który z parametrów ma dla niego największą wagę. Dzięki etykietom ma on jednak możliwość obiektywnego sprawdzenia tej samej cechy u różnych dostawców. Studium przypadku Aby lepiej zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy wskaźnikami, posłużmy się przy- kładami opon zimowych marki Yokohama W.drive V902A. Są one wykonane ze spe- cjalnej mieszanki, wzbogaconej o substancję ZERUMA, zapewniającą odporność na zmiany temperatur. Dzięki temu nie twardnieją pod ■ Artur Posłuszny, menedżer sprzedaży i marketingu ITR. S.A., (wyłączny dystrybutor opon Yokohama w Polsce) Jak dotąd nie wymyślono opony doskonałej i opiekunowie aut służbowych będą musieli wybrać produkt mający określone zalety, lecz i wady. Podstawą nowych regulacji jest Rozporządze- nie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 122/009 z 2009 roku nakładające na produ- centów obowiązek etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej oraz dwóch innych zasadniczych parametrów, takich jak: droga hamowania na mokrej nawierzchni i poziom hałasu. Dotyczy to ogumienia do samochodów osobowych, dostawczych i cię- żarowych wyprodukowanego po 30 czerwca 2012*. Zgodnie z nowymi przepisami infor- macje o oponach mają być widoczne w formie etykiety naklejonej na bieżniku (z wyjątkiem aut ciężarowych) i muszą zostać podane we wszystkich materiałach technicznych, pro- mocyjnych, cennikach, umowach, fakturach, dostępne w punktach sprzedaży jak i sklepach internetowych. Pewne analogie można znaleźć w sposobie oznaczania efektywności energetycznej pro- duktów, stosowanym do urządzeń gospo- darstwa domowego. Wprowadzenie etykiety energetycznej dla sprzętu AGD przyniosło duże korzyści konsumentom – stanowiąc jasne i dostępne źródło informacji, ułatwiające po- dejmowanie decyzji przy zakupie, oraz środo- wisku – promując urządzenia efektywniejsze energetycznie. W przypadku opon ustawodawcy spodziewa- ją się analogicznego efektu. Ich celem jest Fot. Fotolia 30 www.fab.com.pl Opony wpływem mrozu. Posiadają wiele gęstych lameli układających się w agresywny wzór i masywne klocki, pozwalające im „wgryzać się” w śnieg, osiągając odpowiednią, świet- ną przyczepność. Dzięki tym cechom, w ka- tegorii „hamowanie na mokrej nawierzchni”, opony Yokohama W.drive V902A otrzymały najwyższą ocenę – klasę A. Wartości pozo- stałych dwóch parametrów nie będą jednak wysokie, bo doskonale przyczepne ogu- mienie stawia duże opory toczenia (klasa C lub F w zależności od rozmiaru) i emituje wyższy hałas (od 72 do 74 dB w zależności od rozmiaru). Tak jak już wspomniano, osią- gnięcie najwyższych wartości wszystkich parametrów jednocześnie jest obecnie moż- liwe, a Yokohama stawia na bezpieczeństwo i najkrótszą możliwą drogę hamowania, stąd takie a nie inne wyniki. Ceny wzrosną? Obowiązek etykietowania opon prawdopo- dobnie zmusi producentów do poszukiwania nowych rozwiązań umożliwiających opty- malizację wartości wszystkich parametrów. Yokohama stosuje obecnie szereg techno- logii o takim właśnie przeznaczeniu, m. in. wkładkę Advanced Inner Linner, zmniejsza- jącą utratę powietrza w oponie o ponad 30 procent i kanały HydroARC, gwarantujące doskonałą przyczepność oraz stabilność podczas wchodzenia w zakręty. Takie udo- skonalenia znajdują zastosowanie w oponach Wprowadzenie nowych oznaczeń nie powinno wpłynąć na wzrost cen opon na rynku. Fot. Fotolia różnego typu. Możliwe, że kiedyś uda się je połączyć w idealne zestawienie. Wprowadzenie nowych oznaczeń nie powin- no wpłynąć na wzrost cen opon na rynku. Dopiero ewentualne dążenie producentów do innowacji, będące następstwem nowych standardów, mogłoby się do takiego wzro- stu przyczynić. Trudno jednak już dzisiaj określić, czy producenci staną do wyścigu modernizacyjnego, czy może będą woleli doskonalić własne technologie w dotychcza- sowym tempie. opis parametrów Parametr I: opory toczenia (ang. Rolling resistance) Pierwszą informacją zawartą na etykiecie jest efektywność paliwowa. W lewej górnej części, pod symbolem opony i dystrybutora paliwa, znajduje się 7 kolorowych pasków, odpowiadających klasom oporów toczenia: od najbardziej oszczędnej – ciemnozielony pasek „A”, po najmniej oszczędną – ciemno- czerwony pasek „G”. Według badań Yokoha- my zestaw opon klasy A w zakresie oporów toczenia pozwala zaoszczędzić 7,5 procent spalanego paliwa w stosunku do zestawu kla- sy G, a w oponach ciężarowych nawet wię- cej. To około 0,35 l/ 100 km przy średnim zużyciu paliwa 6,6 l/100 km, czyli pozornie niewiele, jednak w przypadku lot samocho- dowych w grę wchodzić będą już poważne sumy. Oprócz obniżenia kosztów, parametr ten ma również odniesienie do ekologii. Po- konanie oporów toczenia pochłania bowiem podczas jazdy ok. 20-30 procent spalanego paliwa, co ma bezpośrednie przełożenie na ilość zużytej energii i wyemitowanego do at- mosfery CO 2 . Parametr II: Hamowanie na mokrej nawierzchni (ang. Wet Grip) Ma on niezwykle istotny wpływ na bezpie- czeństwo jazdy. W prawej górnej części etykiety, pod piktogramem opony i chmu- ry deszczowej, znajduje się siedmiostop- niowa skala, szeregująca drogę hamowania od „A” – najkrótsza, do „G” – najdłuższa. Różnica pomiędzy klasą A, a klasą G może dochodzić nawet do 30 procent. Według danych Yokohamy, w przypadku typowego samochodu osobowego jadącego z pręd- kością 80 km/h, daje to aż o 18 metrów krótszą drogę hamowania. Parametr III: Zewnętrzny hałas toczenia (External noise) Poziom hałasu zewnętrznego powodowane- go przez oponę ilustruje symbol opony po- łączonej z głośnikiem i trzema falami oraz wartość dB. Jeśli wszystkie fale wypełnione są czarnym kolorem, oznacza to, że szumy emi- towane przez oponę mieszczą się w normie określonej przez obecne przepisy unijne, obo- wiązujące do 2016 roku. Od tego roku po- ziom hałasu emitowanego przez ogumienie będzie do trzech dB cichszy niż obecny stan- dard. Parametr ten zgodny z nowymi norma- mi UE oznaczony jest przez dwie czarne fale. Pojedyncza czarna fala symbolizuje emisję szumów o kolejne 3 dB lub więcej cichszą od ograniczenia, które zostanie wprowadzone w 2016 roku. Obok fal podano również infor- mację o głośności opony w postaci liczby dB. Nr rozporządzenia, Kategoria opony Na samym dole etykiety umieszczony jest nr Rozporządzenia unijnego regulującego kwe- stie etykietowania oraz klasa danej opony: C1 - opony do samochodów osobowych, C2 - opona do lekkich samochodów dostawczych, C3 - opona do samochodów ciężarowych. * Wprowadzone regulacje nie obejmują opon bieżnikowanych, profesjonalnych opon of-road, opon przeznaczonych do pojazdów zarejestrowa- nych po raz pierwszy przed 1. października 1990, opon zapasowych i dojazdowych typu T, opon nieprzeznaczonych do prędkości powyżej 80 km/h, opon, których znamionowa średnica nie przekracza 254 mm lub jest większa niż 635 mm, opon wyposażonych w urządzenia dodatkowe poprawiające właściwości trakcyjne (takie jak do kolcowania), profesjonalnych opon wyścigowych i rajdowych. 31 www.fab.com.pl [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |