![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Etyka Eudemejska - Arystoteles, Arystoteles Etyka, Doradztwo, Doradztwo zawodowe Etyka Wielka - Arystoteles, Arystoteles Etyka resuscytacji oraz problemy konca zycia, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowa etyka w paliatywie, pielęgniarstwo, opieka paliatywna ETYKA SLOWA - CZY ISTNIEJA GRANICE WOLNOSCI SLOWA, Etyka.poradnictwa, poradnictwo zawodowe - rynek pracy Etyka Hobbesowskie sposoby obrony tradycyjnej teorii wojny sprawiedliwej Jeff McMahan, IPSiR, Kryminologia Etyka przewodnikow turystycznych i pilotow wycieczek.compressed, FOLDER NR 1 MATERIAŁY PDF POJEDYŃCZO(1) Etyka resuscytacji, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Podstawy ratownictwa medycznego |
Etyczne zasady - test, Psychologia, Specjalizacje, Psychometria stosowana, Etyka postępowania diagnostycznego[ Pobierz całość w formacie PDF ]Test jako narzędzie pracy psychologa zasady posługiwania się testami w praktyce zawodowej etyczne problemy diagnozy testowej zasady informowania osoby badanej o wyniku cele i obszary stosowania testów kryteria wyboru narzędzi diagnostycznych źródła informacji o testach Dobry test psychologiczny ma autora (także autora adaptacji) ma podręcznik testowy, zawierający informacje o: - teorii leżącej u jego podstaw - populacji, dla której (których) został wystandaryzowany - rzetelności i standardowym błędzie pomiaru - próbie normalizacyjnej - procedurze badania i obliczania wyników ma pomoce testowe (arkusze pytań i odpowiedzi) podlega ochronie (dostęp do metody jest ograniczony) – każdy test psychologiczny jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie! Zasady doboru technik diagnostycznych tylko adaptowane do warunków polskich tylko z aktualną normalizacją tylko w całości tylko zgodnie z instrukcją Standardy dotyczące warunków badania diagnostycznego Miejsce badania: - oddzielny pokój wyłącznie dla psychologa - odpowiedni wygląd w zależności od wieku klientów - dodatkowe sprzęty (np. zegar; na rejestrację przebiegu konieczne uzyskanie zgody) Brak osób postronnych (wyjątek: badania małych dzieci) Wybór odpowiedniego testu Czego chcę się dowiedzieć i po co? (Należy rozważyć, czy): - wybrana przez nas metoda diagnostyczna może dostarczyć informacji zgodnych z konkretnym celem diagnostycznym, - czy na podstawie wyniku w teście możemy wnioskować o innych interesujących nas zachowaniach badanego (np. czy na podstawie wyniku świadczącego o niskim poziom lęku u kandydatów na policjantów możemy przewidywać, jaki będzie przebieg służby?) - wybrany test rzeczywiście mierzy to, co nas interesuje. Czy wiem, co robię? (Dobrze przygotowany użytkownik testu powinien umieć): - dokonać wyboru odpowiedniej metody - przeprowadzić badanie i obliczyć wyniki - zinterpretować wyniki – w formie rozbudowanej diagnozy psychologicznej Ograniczenia dystrybucji Naganne zjawiska: - publikowanie (w gazecie, Internecie) przykładów rozwiązań lub testów z kluczem - publikowanie książek uczących rozwiązywać zadania (np. jak wzmocnić swoje IQ?) - szkolenia w rozwiązywaniu testów selekcyjnych. Ujawnienie wzorca odpowiedzi Ujawnienie osobom badanym odpowiedzi diagnostycznych może nastąpić w wyniku: - publikacji ogólnodostępnej, - szkolenia w zakresie wypełniania testu. Ujawnienie osobom badanym odpowiedzi diagnostycznych powoduje : - utratę trafności decyzji (tym większa, im większa jest trafności testu), - zawyżenie rzetelności (powtarzalności wyników). Testy a prawo autorskie Naganne zjawiska – bez zgody autora: wykorzystywanie testu z publikacji naukowej do celów komercyjnych lub naukowych, tworzenie wersji komputerowej testu, adaptacja testu, wykorzystywanie fragmentów testu (zadań, pytań). Kompetencje do badania testami – generalne zasady wg APA Kwalifikacje niezbędne do administrowania testem i/lub do interpretowania jego wyników: - Poziom A : udokumentowana znajomość treści instrukcji i/lub praca w instytucji rutynowo stosującej dany test, - Poziom B : j/w oraz wykształcenie psychologiczne lub pokrewne i znajomość psychometrii, - Poziom C : j/w oraz specjalne szkolenie oraz praktyka pod nadzorem specjalisty. Kompetencje do badania testami wg PTP Zespół ds. określenia zasad posługiwania się metodami i narzędziami psychologicznymi. - Poziom A : testy zastrzeżone wyłącznie dla psychologów i wymagające specjalnego przeszkolenia w zakresie ich stosowania, - Poziom B: testy zastrzeżone wyłącznie dla psychologów bez dodatkowych warunków, - Poziom C : testy dopuszczone do stosowania przez nie-psychologów z wyższym wykształceniem po przeszkoleniu - Poziom D : testy dopuszczone do stosowania przez nie-psychologów z pokrewnym wykształceniem do badań naukowych lub działalności zawodowej korespondującej z rodzajem metody. Oczywiste zasady psychodiagnostyki 1. nie wolno zmyślać wyników nieuzyskanych 2. nie wolno zmieniać wyników ani odrzucać części – zgodnie z przyjętymi z góry tezami 3. nie wolno zbierać danych wykraczających poza kontrakt ( Wnikanie w intymne, osobiste sprawy klienta dopuszczalne jest jedynie w takim zakresie, jaki wynika z celów pomocy psychologicznej ) 4. nie wolno stosować nieuzasadnionych spekulacji interpretacyjnych Zgoda na podjęcie działań psychologicznych Zgoda nie jest oświadczeniem woli sensu stricte . Zgoda ma być aktem realizującym ochronę autonomii danej osoby w odniesieniu do podstawowych dóbr człowieka. Zgoda powinna być dobrowolna, tzn. podjęta bez przymusu w jakiejkolwiek postaci oraz bez ewentualnych różnych form nacisku, związanych zwłaszcza z wykorzystaniem stosunku zależności ze strony osób trzecich. Rodzaje zgody: - zgoda dobrowolna , świadoma i oparta na pełnej informacji, - zgoda pozornie dobrowolna (np. w selekcji zawodowej, zgoda dzieci pod wpływem rodziców) - brak obowiązku uzyskiwania zgody. Osoby zgłaszające się do psychologa nie z własnej inicjatywy zarówno dorośli jak i dzieci (kierowane na badania diagnostyczne lub zabiegi psychokorekcyjne) powinny być przez niego informowane o celu postępowania, stosowanych metodach, wynikach i sposobie ich udostępnienia. Psycholog stara się uzyskać akceptację planowanych czynności zawodowych przez te osoby. Sytuacje, w których nie ma obowiązku uzyskiwania zgody 1. Sytuacje uregulowane prawnie (np. świadkowie w sądzie, podejrzani; poborowi – nie oznacza to zwolnienia z obowiązku zawarcia kontraktu ), Art. 74 k.p.k. § 2. Oskarżony jest (...) obowiązany poddać się: (punkt 1 dotyczy oględzin zewnętrznych ciała, pobrania odcisków, fotografowania, okazania w celach rozpoznawczych) 2. badaniom psychologicznym i psychiatrycznym (...) jeżeli przeprowadzenie tych badań jest nieodzowne (...) 2. Interwencja w sytuacjach kryzysowych – podjęcie kontaktu przez klienta uważa się za zgodę domniemaną, 3. Eksperymenty naturalne w ramach badań naukowych. Prawo autorskie Prawo autorskie - wyspecjalizowany dział prawa cywilnego regulujący zagadnienia ochrony przejawów twórczej i indywidualnej działalności ludzkiej. Prawo autorskie regulowane jest przez Ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przez Ustawę z dnia z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Przedmiotem ochrony prawa autorskiego jest utwór. Utwór jest to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Utworem są także tzw. opracowania , czyli utwory powstałe na bazie innych utworów poprzez ich przekształcenie czy twórczą obróbkę. Opracowaniami są tłumaczenie, przeróbka czy adaptacja. W praktyce zawodowej psycholog może się najczęściej spotkać (może być twórcą) następujących utworów: - testy psychologiczne, - ekspertyzy, opinie (z zastrzeżeniem, że nie są to jednocześnie dokumenty urzędowe), - narzędzia badawcze, - programy warsztatów terapeutycznych. Prawa autorskie występują w dwu postaciach , jako prawa autorskie osobiste i majątkowe - Prawa autorskie osobiste przysługują tylko twórcy. Są to prawa bezwzględne. Są one tak ściśle związane z twórcą, że nie mogą przejść na kogokolwiek innego. Ponadto są one nieograniczone czasowo – trwają od powstania utworu, aż po wieczność. - Prawa autorskie majątkowe mogą być oddzielone od twórcy. Prawa te mają ograniczony czasowy zakres, wygasają zasadniczo 70 lat po śmierci twórcy. Prawo do korzystania z utworu oznacza, że twórca może w różny sposób używać swojego utworu czerpiąc z tego zyski. Przykładem korzystania z utworu może być udzielenie licencji na korzystanie z niego. Pole eksploatacji j est to sposób, w jaki wykorzystywany jest utwór. Ustawa daje autorowi prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji (o ile umowa nie stanowi inaczej). Pracodawca także może być podmiotem praw autorskich. Gdy twórca zatrudnił się u pracodawcy w celu tworzenia utworów, w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, to autorskie prawa majątkowe do tych utworów przysługują, z chwilą ich przyjęcia, pracodawcy. Prawa osób badanych: do wyrażenia świadomej zgody na badanie testem – należy poinformować o celu badania, rodzaju poszukiwanych danych i sposobie wykorzystywania wyników - ma prawo wiedzieć, dlaczego ma być poddana badaniu testem oraz jakie dane o wynikach i komu zostaną przekazane; - informacje te muszą być przekazywane w sposób zrozumiały (wiek, wykształcenie); - w przypadku osób niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych – zgodę wyrażają prawni opiekunowie. do minimalizowania skutków etykietowania do zachowania w tajemnicy wyników badania do prywatności – prawo każdego człowieka do decydowania o tym, jak i kiedy chce się dzielić z innymi informacjami na temat swoich myśli, opinii, uczuć i zachowań do informacji o wynikach Zasady udzielania informacji zwrotnej - osoba badana ma do niej prawo! - jest to integralna część interakcji psycholog – klient; konieczna nie tylko ze względów etyczny, ale może wręcz odnieść skutek terapeutyczny - nie udziela się, gdy osoba badana sobie tego nie życzy (ale to też o czymś świadczy) lub w badaniach „masowych” ( vide powodzianie) - udzielana w formie rozmowy pozwala potwierdzić trafność diagnozy (jeśli osoba badana się z nią zgadza, to doskonale; jeśli nie – może to wynikać, albo z nietrafności diagnozy albo z „dotknięcia” przez diagnostę czegoś, do czego osoba badana nie chce się przyznać – według Anastasi i Urbina informacja odrzucona przez klienta jest bezużyteczna) - udzielana zgodnie z zawartym kontraktem , żeby nie stwarzać poczucia, że coś ukryliśmy, nie można tez powiedzieć więcej (w USA: podstawa do utraty prawa wykonywania zawodu) - nie należy używać „psychologizmów” (introwersja-ekstrawersja) - nie podaje się danych liczbowych - nie podaje się danych „destrukcyjnych”, niezmienialnych (np. skrajnie nieadekwatny do zawodu - profil zdolności) - sposób jej przekazywania powinien minimalizować ryzyko błędnej interpretacji (np. kolokwialne rozumienie słowa „temperament”) - konstrukcja „kanapkowa” [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |