Start
Etyka Eudemejska - Arystoteles, Arystoteles
Etyka, Doradztwo, Doradztwo zawodowe
Etyka Wielka - Arystoteles, Arystoteles
Etyka resuscytacji oraz problemy konca zycia, Stomatologia, II rok, Medycyna ratunkowa, Medycyna ratunkowa
etyka w paliatywie, pielęgniarstwo, opieka paliatywna
ETYKA SLOWA - CZY ISTNIEJA GRANICE WOLNOSCI SLOWA,
Etyka.poradnictwa, poradnictwo zawodowe - rynek pracy
Etyka Hobbesowskie sposoby obrony tradycyjnej teorii wojny sprawiedliwej Jeff McMahan, IPSiR, Kryminologia
Etyka przewodnikow turystycznych i pilotow wycieczek.compressed, FOLDER NR 1 MATERIAŁY PDF POJEDYŃCZO(1)
Etyka resuscytacji, Pielęgniarstwo licencjat cm umk, III rok, Podstawy ratownictwa medycznego
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aprzybyt.xlx.pl

  • Etyczne zasady - test, Psychologia, Specjalizacje, Psychometria stosowana, Etyka postępowania diagnostycznego

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Test jako narzędzie pracy psychologa

    zasady posługiwania się testami w praktyce zawodowej

    etyczne problemy diagnozy testowej

    zasady informowania osoby badanej o wyniku

    cele i obszary stosowania testów

    kryteria wyboru narzędzi diagnostycznych

    źródła informacji o testach
    Dobry test psychologiczny

    ma autora (także autora adaptacji)

    ma podręcznik testowy, zawierający informacje o:
    - teorii leżącej u jego podstaw
    - populacji, dla której (których) został wystandaryzowany
    - rzetelności i standardowym błędzie pomiaru
    - próbie normalizacyjnej
    - procedurze badania i obliczania wyników

    ma pomoce testowe (arkusze pytań i odpowiedzi)

    podlega ochronie (dostęp do metody jest ograniczony) – każdy test psychologiczny jest utworem
    w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie!
    Zasady doboru technik diagnostycznych

    tylko adaptowane do warunków polskich

    tylko z aktualną normalizacją

    tylko w całości

    tylko zgodnie z instrukcją
    Standardy dotyczące warunków badania diagnostycznego

    Miejsce badania:
    - oddzielny pokój wyłącznie dla psychologa
    - odpowiedni wygląd w zależności od wieku klientów
    - dodatkowe sprzęty (np. zegar; na rejestrację przebiegu konieczne uzyskanie zgody)

    Brak osób postronnych (wyjątek: badania małych dzieci)
    Wybór odpowiedniego testu
    Czego chcę się dowiedzieć i po co?
    (Należy rozważyć, czy):
    - wybrana przez nas metoda diagnostyczna może dostarczyć informacji zgodnych z konkretnym
    celem diagnostycznym,
    - czy na podstawie wyniku w teście możemy wnioskować o innych interesujących nas
    zachowaniach badanego (np. czy na podstawie wyniku świadczącego o niskim poziom lęku u
    kandydatów na policjantów możemy przewidywać, jaki będzie przebieg służby?)
    - wybrany test rzeczywiście mierzy to, co nas interesuje.
    Czy wiem, co robię?
    (Dobrze przygotowany użytkownik testu powinien umieć):
    - dokonać wyboru odpowiedniej metody
    - przeprowadzić badanie i obliczyć wyniki
    - zinterpretować wyniki – w formie rozbudowanej diagnozy psychologicznej
    Ograniczenia dystrybucji
    Naganne zjawiska:
    - publikowanie (w gazecie, Internecie) przykładów rozwiązań lub testów z kluczem
    - publikowanie książek uczących rozwiązywać zadania (np. jak wzmocnić swoje IQ?)
    - szkolenia w rozwiązywaniu testów selekcyjnych.
    Ujawnienie wzorca odpowiedzi
    Ujawnienie osobom badanym odpowiedzi diagnostycznych
    może nastąpić
    w wyniku:
    - publikacji ogólnodostępnej,
    - szkolenia w zakresie wypełniania testu.
    Ujawnienie osobom badanym odpowiedzi diagnostycznych
    powoduje
    :
    - utratę trafności decyzji (tym większa, im większa jest trafności testu),
    - zawyżenie rzetelności (powtarzalności wyników).
    Testy a prawo autorskie
    Naganne zjawiska – bez zgody autora:

    wykorzystywanie testu z publikacji naukowej do celów komercyjnych lub naukowych,

    tworzenie wersji komputerowej testu,

    adaptacja testu,

    wykorzystywanie fragmentów testu (zadań, pytań).
    Kompetencje do badania testami – generalne zasady wg APA
    Kwalifikacje niezbędne do administrowania testem i/lub do interpretowania jego wyników:
    -
    Poziom A
    : udokumentowana znajomość treści instrukcji i/lub praca w instytucji rutynowo
    stosującej dany test,
    -
    Poziom B
    : j/w oraz wykształcenie psychologiczne lub pokrewne i znajomość psychometrii,
    -
    Poziom C
    : j/w oraz specjalne szkolenie oraz praktyka pod nadzorem specjalisty.
    Kompetencje do badania testami wg PTP
    Zespół ds. określenia zasad posługiwania się metodami i narzędziami psychologicznymi.
    -
    Poziom A
    : testy zastrzeżone wyłącznie dla psychologów i wymagające specjalnego
    przeszkolenia w zakresie ich stosowania,
    -
    Poziom B:
    testy zastrzeżone wyłącznie dla psychologów bez dodatkowych warunków,
    -
    Poziom C
    : testy dopuszczone do stosowania przez nie-psychologów z wyższym wykształceniem
    po przeszkoleniu
    -
    Poziom D
    : testy dopuszczone do stosowania przez nie-psychologów z pokrewnym
    wykształceniem do badań naukowych lub działalności zawodowej korespondującej z rodzajem
    metody.
    Oczywiste zasady psychodiagnostyki
    1. nie wolno zmyślać wyników nieuzyskanych
    2. nie wolno zmieniać wyników ani odrzucać części – zgodnie z przyjętymi z góry tezami
    3.
    nie wolno zbierać danych wykraczających poza kontrakt (
    Wnikanie w intymne, osobiste sprawy
    klienta dopuszczalne jest jedynie w takim zakresie, jaki wynika z celów pomocy psychologicznej
    )
    4. nie wolno stosować nieuzasadnionych spekulacji interpretacyjnych
    Zgoda na podjęcie działań psychologicznych
    Zgoda nie jest oświadczeniem woli
    sensu stricte
    . Zgoda ma być aktem realizującym ochronę autonomii
    danej osoby w odniesieniu do podstawowych dóbr człowieka.
    Zgoda powinna być dobrowolna, tzn. podjęta bez przymusu w jakiejkolwiek postaci oraz bez
    ewentualnych różnych form nacisku, związanych zwłaszcza z wykorzystaniem stosunku zależności ze
    strony osób trzecich.
    Rodzaje zgody:
    - zgoda
    dobrowolna
    , świadoma i oparta na pełnej informacji,
    - zgoda
    pozornie dobrowolna
    (np. w selekcji zawodowej, zgoda dzieci pod wpływem rodziców)
    -
    brak obowiązku
    uzyskiwania zgody.
    Osoby zgłaszające się do psychologa
    nie z własnej inicjatywy zarówno
    dorośli jak i dzieci (kierowane na
    badania diagnostyczne lub zabiegi psychokorekcyjne) powinny być przez niego informowane o celu postępowania,
    stosowanych metodach, wynikach i sposobie ich udostępnienia. Psycholog stara się
    uzyskać akceptację
    planowanych czynności zawodowych przez te osoby.
    Sytuacje, w których nie ma obowiązku uzyskiwania zgody
    1. Sytuacje uregulowane prawnie (np. świadkowie w sądzie, podejrzani; poborowi –
    nie oznacza to
    zwolnienia z obowiązku zawarcia
    kontraktu
    ),
    Art. 74 k.p.k. § 2. Oskarżony jest (...) obowiązany poddać się: (punkt 1 dotyczy oględzin
    zewnętrznych ciała, pobrania odcisków, fotografowania, okazania w celach rozpoznawczych) 2.
    badaniom psychologicznym i psychiatrycznym (...) jeżeli przeprowadzenie tych badań jest
    nieodzowne (...)
    2. Interwencja w sytuacjach kryzysowych – podjęcie kontaktu przez klienta uważa się za zgodę
    domniemaną,
    3. Eksperymenty naturalne w ramach badań naukowych.
    Prawo autorskie
    Prawo autorskie
    - wyspecjalizowany dział prawa cywilnego regulujący zagadnienia ochrony
    przejawów twórczej i indywidualnej działalności ludzkiej. Prawo autorskie regulowane jest przez
    Ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych oraz przez Ustawę z dnia z
    dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.
    Przedmiotem ochrony
    prawa autorskiego jest utwór.
    Utwór
    jest to każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości,
    przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Utworem są także tzw.
    opracowania
    , czyli utwory powstałe na
    bazie innych utworów poprzez ich przekształcenie czy twórczą obróbkę. Opracowaniami są
    tłumaczenie, przeróbka
    czy
    adaptacja.
    W praktyce zawodowej psycholog może się najczęściej spotkać (może być twórcą) następujących
    utworów:
    - testy psychologiczne,
    - ekspertyzy, opinie (z zastrzeżeniem, że nie są to jednocześnie dokumenty urzędowe),
    - narzędzia badawcze,
    - programy warsztatów terapeutycznych.
    Prawa autorskie występują
    w dwu postaciach
    , jako prawa autorskie osobiste i majątkowe
    -
    Prawa autorskie osobiste
    przysługują tylko twórcy. Są to prawa bezwzględne. Są one tak ściśle
    związane z twórcą, że nie mogą przejść na kogokolwiek innego. Ponadto są one nieograniczone
    czasowo – trwają od powstania utworu, aż po wieczność.
    -
    Prawa autorskie majątkowe
    mogą być oddzielone od twórcy. Prawa te mają ograniczony
    czasowy zakres, wygasają zasadniczo 70 lat po śmierci twórcy.
    Prawo do korzystania z utworu
    oznacza, że twórca może w różny sposób używać swojego utworu
    czerpiąc z tego zyski. Przykładem korzystania z utworu może być udzielenie licencji na korzystanie z
    niego.
    Pole eksploatacji j
    est to sposób, w jaki wykorzystywany jest utwór. Ustawa daje autorowi prawo do
    wynagrodzenia za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji (o ile umowa nie
    stanowi inaczej).
    Pracodawca
    także może być podmiotem praw autorskich. Gdy twórca zatrudnił się u pracodawcy w
    celu tworzenia utworów, w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, to autorskie prawa
    majątkowe do tych utworów przysługują, z chwilą ich przyjęcia, pracodawcy.
    Prawa osób badanych:

    do wyrażenia świadomej zgody na badanie testem – należy poinformować o celu badania,
    rodzaju poszukiwanych danych i sposobie wykorzystywania wyników
    - ma prawo wiedzieć,
    dlaczego
    ma być poddana badaniu testem oraz jakie dane o
    wynikach i komu zostaną przekazane;
    - informacje te muszą być przekazywane w sposób
    zrozumiały
    (wiek, wykształcenie);
    - w przypadku osób niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych – zgodę wyrażają prawni
    opiekunowie.

    do minimalizowania skutków etykietowania

    do zachowania w tajemnicy wyników badania

    do prywatności – prawo każdego człowieka do decydowania o tym, jak i kiedy chce się dzielić z
    innymi informacjami na temat swoich myśli, opinii, uczuć i zachowań

    do informacji o wynikach
    Zasady udzielania informacji zwrotnej
    - osoba badana ma do niej prawo!
    - jest to integralna część interakcji psycholog – klient; konieczna nie tylko ze względów etyczny,
    ale może wręcz odnieść skutek terapeutyczny
    - nie udziela się, gdy osoba badana sobie tego nie życzy (ale to też o czymś świadczy) lub w
    badaniach „masowych” (
    vide
    powodzianie)
    - udzielana w formie rozmowy

    pozwala potwierdzić trafność diagnozy (jeśli osoba badana się z
    nią zgadza, to doskonale; jeśli nie – może to wynikać, albo z nietrafności diagnozy albo z
    „dotknięcia” przez diagnostę czegoś, do czego osoba badana nie chce się przyznać – według
    Anastasi i Urbina informacja odrzucona przez klienta jest bezużyteczna)
    - udzielana zgodnie z zawartym
    kontraktem
    , żeby nie stwarzać poczucia, że coś ukryliśmy, nie
    można tez powiedzieć więcej (w USA: podstawa do utraty prawa wykonywania zawodu)
    - nie należy używać „psychologizmów” (introwersja-ekstrawersja)
    - nie podaje się danych liczbowych
    - nie podaje się danych „destrukcyjnych”, niezmienialnych (np. skrajnie nieadekwatny do zawodu
    - profil zdolności)
    - sposób jej przekazywania powinien minimalizować ryzyko błędnej interpretacji (np.
    kolokwialne rozumienie słowa „temperament”)
    - konstrukcja „kanapkowa”
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.