Start
Eugeniusz Obarski-Kierkegaard , e-book, Filozofia, Obarski Eugeniusz
Etyka w biznesie - podsumowanie, Filozofia i Etyka
Etienne Balibar- Co zostało ze szkoły Althussera - wywiad z Balibarem, Filozofia
Etienne Balibar- Co zostało ze „szkoły Althussera” - wywiad z Étienne Balibarem, filozofia
Ewolucja epistemologii w XX wieku, Filozofia, Prof. dr hab. Stanisław Judycki
Etienne Trocme - Pierwsze kroki chrześcijaństwa, Religia, filozofia i pokrewne
Estetyka filozoficzna Żelazny Mirosław PEŁNA WERSJA, E-booki(1)
Erich Fromm - O Sztuce Milosci, Polonistyka, Filozofia
esej filozoficzny k2, Ezoteryka, Wing Makers
esej filozoficzny k1, Ezoteryka, Wing Makers
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aguilera.opx.pl

  • Etnofilozofia, filozofia, PEF opracowania tematów

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu

    Pocz¡tkietnofilozofii

    Wynikibada«etnofilozoficznych

    Rekonstrukcjakoncepcjifilozoficznych

    Uzgadnianieznaczeniapoj¦¢

    Problem¹ródełimetod

    Wkłade.domy±lizachodniej

    Nurtyfilozofiiafryka«skiej

    Nurtm¡dro±ciowy

    Nurtnacjonalistyczno-ideologiczny

    Nurtprofesjonalny

    Nurtetnolingwistyczny

    Nurtnarracyjny

    E.pozaAfryk¡
    ETNOFILOZOFIA
    (niekiedy:etno-logika;gr.¡jnoc[ethnos]—lud,gromada,
    plemi¦)—nurtwfilozofiiwspółczesnejwywodz¡cysi¦zdyskusjinadzagad-
    nieniemsamegofaktuistnieniafilozofiiafryka«skiej,głosz¡cyistnieniewła±ci-
    wejdlaró»nychludówiras„filozofiietnicznej”,przechowanejwpodaniach,
    mitach,przysłowiach,ba±niachoraznormachzachowa«,obrz¦dach,obycza-
    jach,instytucjachspołecznychiwj¦zyku,któramo»ezosta¢stamt¡dwydobyta
    przezfachowegoetnologa-antropologazzastosowaniemfilozoficznychmetod
    analizysymbolicznej;metodaprowadz¡cadowydobyciaowychtre±ci.
    Pocz¡tkietnofilozofii.
    Termin„etnofilozofia”wprowadziłKameru«czyk
    M.Towa(1971),abyoznaczy¢nimtrendwewspółczesnejmy±liafryka«skiej,
    zainspirowanypracamiM.Griaule’a
    Masquesdogons
    (P1938,1994
    4
    )i
    Dieud’eau.
    EntretiensavecOgottemmêli
    (P1948,1987)orazP.Tempelsa
    Bantoe-philosophie
    (wersjafranc.
    Laphilosophiebantoue
    ,Elizabethville1945),arozwijanyod1947do
    dzi±zwł.nałamachczasopisma„Présenceafricaine”.Zawieraonzało»enie,»e
    wtradycyjnejm¡dro±ci(wierzeniach,podaniachitp.),instytucjachspołecznych
    ij¦zykachAfrykizawartyjestokre±lonysystemmetafizycznyiokre±lona
    ideologia,wyra»aj¡cekwintesencj¦afryka«skiegopodej±ciado±wiata.Podej±cie
    topostrzegacało±¢filozofiiafryka«skiej(subsaharyjskiej)raczejjakoopis
    rzeczywisto±ci,ni»jakologiczn¡dyskusj¦nadni¡,ijakoto,cojestmy±l¡
    wspóln¡(penséecommunale),aniejakozbiórmy±liposzczególnychjednostek.
    Nurtten—jakcałafilozofiaafryka«ska—uprawianywył¡czniewj¦zykach
    zachodnich,odpocz¡tkudzielisi¦nafrankofo«skiianglofo«ski;ł¡czenieobu
    zacz¦łosi¦dopierowlatach90.XXw.Wbrewpierwotnymnadziejomnie
    doprowadziłondowykształceniasi¦terminologiianiliteraturyfilozoficznej
    wnawetnajbardziejwykształconychj¦zykachafryka«skich.
    WbrewstwierdzeniomL.Lévy-Bruhla,»eAfrykanieniebylinigdyinies¡
    wstanierozwin¡¢kulturykierowanejrozumem,i»e,wobecniemo»liwo±cidia-
    logufilozoficznegoioczywistegonieistnieniatradycjisystemówfilozoficznych,
    sytuacjawAfrycejestsytuacj¡nietylemy±leniaprzedfilozoficznego,ileniefilo-
    zoficznego,Griaulestarałsi¦napodstawiedanychetnograficznychwykaza¢sy-
    tuacj¦odwrotn¡.Dogoni,mieszkaj¡cynadgórn¡Wolt¡iNigrem(BurkinaFaso
    etnofilozofia
    1
    PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
    iMali),posiadalipełnysystemkosmogoniczny,m.in.zapisywanywsymbolicz-
    nychrysunkach,którybyłwzorcemdlaichorganizacjispołecznej.Griauleod-
    szedłodetnografiiopisowejiproponowałstosowaniemetodantropologicznych
    ifilozoficznychdlabadaniawytworówsymbolicznych.wiatopogl¡ddaj¡cysi¦
    zrekonstruowa¢zwierze«,instytucjispołecznych,j¦zykaitp.,Griauleuznałza
    dogo«skisystemkosmologiczno-kosmogoniczny,alenieo±mieliłsi¦wprostna-
    zwa¢gofilozofi¡dogo«sk¡.Tempels,wodniesieniudodanychzinnegoobszaru
    Afryki(rekonstruuj¡contologicznepodstawyorganizacjispołecznejpołudnio-
    woafryka«skichplemionBantu)u»yłju»nazwy„filozofiabantuska”,coda-
    łoimpulsdyskusjomsamychAfryka«czyków.Pierwszedziełaetnofilozoficzne
    tworzylimisjonarzekatoliccyiichuczniowiewykształceniwRzymieiLouva-
    in:A.Kagamé,
    Laphilosophiebantu-rwandaisedel’Être
    (Bru1956);A.Makarakiza,
    LadialectiquedesBarundi
    (Bru1959)F.M.Lufuluabo,
    Versunethéodicéebantoue
    (Lv1962);V.Mulago,
    Unvisageafricainduchristianisme
    (P1965).Nałamach
    czasopisma„CahiersetColloques”pojawiłysi¦(1957–1963)licznedyskusjena
    tematmy±liafryka«skiejijejstosunkudochrze±cija«stwa.UczniowieGriau-
    le’azdobywalinowedaneetnograficzne,aL.S.Senghor(senegalskikról-poeta,
    1960–1980prezydentSenegalu)dostarczyłideologicznegomateriałudodyskusji
    natematto»samo±cimurzy«skiej(négritude).Pojawiłysi¦pierwszepublikacje
    anglofo«skieoorientacjietnofilozoficznejw±róduczniówE.E.Evansa-Pritchar-
    da(autora
    Witchcraft,OracleandMagicamongtheAzande
    ,Ox1937,1976):
    African
    Worlds
    ,oprac.D.Forde(Lo1954,H1999);
    AfricanSystemsofThought
    ,oprac.
    M.Fortes,E.Dieterlen(Lo1965)iuznawanezanajwa»niejsz¡anglofo«sk¡pra-
    c¦etnofilozoficzn¡do1980
    AfricanReligionsandPhilosophy
    J.S.Mbitiego(Lo
    1969,Ox1990
    2
    ).
    Rozwijasi¦socjologiaafryka«ska(G.Balandieriuczniowie),wieluAfry-
    ka«czykówprzyje»d»adoEuropy,bystudiowa¢antropologi¦jakopodsta-
    w¦zrozumieniawłasnychkorzeni.Odmomentuodzyskiwanianiepodległo±ci
    przezkrajeafryka«skiee.wkraczanietylkonaafryka«skieuniwersytetyifa-
    kultetyteologiczne,alenp.poprzezfrankofo«skisystemszkolnictwatak»edo
    szkół±rednich.Najwi¦kszyrozwójpracetnofilozoficznych(afryka«skich)przy-
    padanapocz¡teklat90.XXw.,zwł.wRPA,Nigerii,GhanieiSenegalu.Naj-
    wybitniejszymiprzedstawicielamitegonurtus¡dzi±K.Wiredu,H.O.Oruka
    (pomimostanowiskabardzokrytycznegoiodej±ciawkierunkutzw.filozofii
    m¡dro±ciowej)czyK.A.Appiah(tworz¡cywUSA).WUSApojawiłsi¦nurtet-
    nofilozoficznywła±ciwydlaoralnejtradycjiafroameryka«skiej,czyliMurzynów
    zamieszkałychwAmerycePłn.,zw.dlaodró»nieniaodfilozofiiafryka«skiej—
    filozofi¡africana(Africanaphilosophy).
    Wynikibada«etnofilozoficznych.
    Rekonstrukcjakoncepcjifilozoficznych.
    Wwynikubada«etnofilozoficznych,pozakosmologi¡Dogonówionto-socjolo-
    gi¡Bantu,dokonanorekonstrukcjifilozofiibytuRwandyjczyków(A.Kagamé),
    filozofiiosobyYorubów(I.Layele),filozofiimoralnejWolofów(O.Sylla),ne-
    groafryka«skiejfilozofiiistnienia(B.Fouda),kenijskiejkoncepcjispołecze«stwa
    (K.Gyekye),kosmologii,ontologiiiepistemologiiAkanów(K.Wiredu),episte-
    mologiiluduChewa(D.N.Kaphagawani),estetykiIgbo-Yoruba(I.C.Onyewu-
    enyi),południowoafryka«skiejteoriipartycypacji„ubuntu”(R.KhozaiL.Mbi-
    gi),afryka«skiejkoncepcjiprzyczynowo±ci(G.S.Sogolo),afryka«skiegohu-
    etnofilozofia
    2
    PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
    manizmu(E.Mphahlele).Podstawowasiatkapoj¦ciowaustalonawtensposób
    to:holistycznawizja±wiata,przekraczaj¡caopozycjesacrum—profanum,natu-
    ra—kultura,materia—duch,przyrodzone—nadprzyrodzone;animizmian-
    tropomorfizmwstosunkudosiłprzyrodyiBoga,ro±linizwierz¡t.Bóguwa»any
    jestraczejzaarchitekta±wiatani»stwórc¦znico±ci.Bytjestraczejenergi¡(si-
    ł¡»yciow¡)ni»substancj¡,istnienieraczejprocesemni»trwałymaktem,umysł
    (iserce)raczejdyspozycj¡(mo»liwo±ci¡)ni»substancjalniepoj¦t¡cz¦±ci¡składo-
    w¡człowieka.W±wiecieistniej¡ró»netypyprzyczynowania—obokfizycznych
    (wblisko±ciprzestrzennejinast¦pstwieczasowym)tak»educhoweisymbolicz-
    ne(magiczne);liczneduchyotaczaj¡człowieka,wtymduchyprzodków,które
    nale»¡dojegospołeczno±ci.Człowiek,zło»onyzwieludusziciała,realizu-
    jesi¦tylkowpełnejharmoniiwszystkichtychelementów;relacyjnebytowa-
    nieczłowiekawspołecze«stwiejestpodstawow¡form¡jegoistnienia.Tradycja,
    któraoznaczazgodno±¢zesw¡grup¡społeczn¡,decydujeosposobiereago-
    wanianarzeczywisto±¢.Rzeczywisto±¢mo»eby¢poznawananaró»nesposoby,
    przyczymsposóbsymbolicznymo»emie¢wy»sz¡warto±¢odrealnego.Po-
    znaniejestaktemspołecznym,nieindywidualnym.Tak»eprawdajestpoj¦ciem
    społecznym,jestaktemszukaniaprawdziwo±ciiuzasadnianiajej,anierelacj¡
    poznaniazrzeczywisto±ci¡;przeciwie«stwemprawdyniejestfałsz,leczkłam-
    stwo.Społecze«stwo,natura,siły»yciowe,duchyiBógodgrywaj¡jednakowo
    wa»n¡rol¦wnormowaniumoralnejodpowiedzialno±ciczłowieka;człowiekma
    obowi¡zekuczestniczy¢w»yciuspołecze«stwa,natury,±wiata—poprzezpod-
    stawow¡solidarno±¢.
    Uzgadnianieznaczeniapoj¦¢.Wielezustalonychpoj¦¢porówny-
    wanychjestdopoj¦¢zmy±lizachodniej—odSokratesa,Arystotelesai±w.Au-
    gustynapoKołoWiede«skie,A.TarskiegoiH.Skolimowskiego.Cho¢niektóre
    przypadkianalogii(np.porównanieklasgramatycznychj¦zykakinyarwanda
    zkategoriamifilozoficznymiArystotelesa)s¡zbytdowolneinieuprawomocnio-
    ne,bymo»najebyłotraktowa¢powa»nie,tozpunktuwidzeniahistoryczno-
    filozoficznegowniektórychprzynajmniejwypadkach(np.Dogonów,b¦d¡cych
    prawdopodobniepochodzenianubijskiego,głosz¡cychteori¦czterech»ywio-
    łów,którepowstałyzpierwotnegoskondensowaniamateriiienergii)niemo»-
    nacałkiemwykluczy¢wpływówmy±li±ródziemnomorskiej(wtymwypadku
    staroegip.ihellenistycznej)namy±lAfrykisubsaharyjskiej.Dlabardziejideolo-
    gicznychprzedstawicielie.afryka«skiejnieb¦dziewtymnicdziwnego,gdy»
    wł¡czaj¡onidofilozofiiafryka«skiejnietylkoe.malgask¡(cho¢mieszka«cy
    Madagaskarus¡ludemmalajskim,nieafryka«skim)ifilozofi¦etiopsk¡(cho¢
    my±lchrze±cija«skiej,semickiejEtiopiijestmy±l¡religijn¡tradycjipi±miennej,
    nieoralnej),alezwł.my±lstaroegip.ignoz¦kopt.,anawetfilozofi¦±w.Augu-
    styna(ale—charakterystyczne—wył¡czaj¡zniejarab.my±lislamsk¡).
    Problem¹ródełimetod.Podej±cieetnofilozoficznemadzi±licznych
    zwolennikóww±ródantropologów,socjologówietnologów,natomiastspotyka
    si¦zlicznymizarzutamizestronyfilozofówafryka«skich.Podstawowymza-
    rzutemjestzarzutmieszania¹ródeł,metod,poj¦¢iwyników:ł¡czysi¦filozofi¦
    zreligi¡imistyk¡,dowolnytekstkulturyoralnejuznajezarównowa»nytek-
    stomrefleksyjnym,mieszasi¦(rzekomoporównuj¡c)poj¦ciaiinstytucjezkultur
    nabardzoró»nympoziomierozwoju,takjakbyniebyłomi¦dzynimiró»nic.
    etnofilozofia
    3
    PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
    Przyczyn¡tegojestholistycznepodej±ciedomy±liafryka«skiej.P.Hountondji
    krytykujee.zaopieraniesi¦natrzechfałszach:miciepierwotnejjednomy±lno-
    ±ciwszystkich(ró»norodnych)ludówafryka«skich,acho¢bynawetposzczegól-
    nychludziwobr¦bieplemienia;iluzjifilozofiijakosystemówniepodlegaj¡cych
    historycznemurozwojowi;nadu»yciuwpostacitraktowaniajakofilozofiitek-
    stówprzekazóworalnych,którewcaleniepretenduj¡totakiegomiana.Niejest
    prawd¡,»emy±lafryka«skazawszeceniłatylkoto,cowspólne,aodrzucała
    indywidualno±¢—wpoezjiisztucewida¢,»etakniejest.Niemniejwa»nym
    zarzutemjestpytanieoautentyczno±¢refleksjietnofilozoficznych—powstaj¡
    przecie»zopracowywaniaró»norodnych¹ródełprzezosobynawetje±liniewy-
    wodz¡cesi¦zodmiennychkultur,towykształconewodmiennychwarunkach
    iu»ywaj¡cedoichopracowaniametodiaparaturypoj¦ciowejcałkowicieob-
    cychpierwotnymautorom.Powstałewtensposóbdziełafilozofiikolektywnej
    czykulturowejs¡zatemnierozpoznawalnejakowłasneprzeznosicielidanej
    kultury,gdy»s¡wytworemantropologów,którzychc¡sobiedoda¢chwały,fi-
    lozofuj¡c.F.Eboussi-Boulagatwierdzi,»ee.jesttylkorodzajemretorykiper-
    swazyjnejczyekshortatywnej,rodzajemmowyobro«czej,usiłuj¡cejukaza¢co±,
    czegoniema.E.niejestwstanieodpowiedzie¢nawetnapytania:czymjest
    e.jakofilozofia,jakimimetodamisi¦posługuje,jakijestjejprzedmiot,wjaki
    sposóbmo»esi¦przejawi¢jej«esencja»itp.
    Wkłade.domy±lizachodniej.Mówisi¦,»ee.wzmogłateore-
    tycznyrasizmieurocentryzm.ZdaniemP.O.Bodunrina,e.poprzezsweprace,
    tworzonepocz¡tkowodlaodbiorcyzachodniego,stworzyłamocniejszepodsta-
    wydladotychczasowegoniekrytycznegopodej±ciaporównawczego,neguj¡ce-
    gowarto±¢my±liafryka«skiej.Dokonujesi¦tegodefiniuj¡c(obiektywizuj¡c)
    my±lenieafryka«skie(Africanthinking)iwprowadzaj¡cpoj¦ciejego„inno±ci”
    (othering)wstosunkudomy±leniazachodniegoorazuto»samiaj¡ctopierw-
    szezanimizmem,którywmy±lizachodniejmacz¦stosenspejoratywny—
    my±lenianierozwini¦tego,my±liprzednaukowej,przedfilozoficznej,przedracjo-
    nalnej,przedkrytycznej,zabobonnej.Tymczasemesencjalizacjadynamicznych
    warto±ciafryka«skichniemanicwspólnegoz„filozofi¡afryka«sk¡”—aich
    uogólnionymodel,jakoczego±typowegodlawszystkichAfryka«czyków,jest
    sztucznymkonstruktemumysłowymnaiwnejpozytywistycznejkomparatysty-
    ki.C.Guillaumin,dostrzegaj¡cwpracachetnofilozoficznychzwł.odwołaniesi¦
    dowspólnotykrwi,solidarno±cirodzinnej,płodnegomacierzy«stwakobiece-
    go,emocjonalizmuisymbiozyzrytmemkosmicznymuwa»a,»ee.sprowadza
    człowieka(Murzyna)dofunkcjibiologicznej.Orukazwracauwag¦,»eindy-
    widualnyfilozofwdowolnejkulturze—cho¢bynajgenialniejszy—tylkowtedy
    si¦wyró»niaztła„filozofiidanejkultury”,gdytotłojestokre±loneiznane.
    Niemo»najednaktłauto»samia¢zdziełemjakiego±badacza,którytwierdzi,
    »epodałobiektywnyopisfilozofiidanejkultury.Krytycznerozró»nieniaOruki
    s¡istotnymwkłademdometodologiie.
    Praceniektórychetnofilozofów(np.K.Wiredu)próbuj¡cychjednakodpo-
    wiedzie¢napytanie,czyistniej¡uniwersaliakulturowe,doprowadziłydozaska-
    kuj¡cychwnioskówprzecz¡cychrelatywizmowi(deskryptywnemuinormatyw-
    nemu)idozredefiniowanianast¦puj¡cegopytania:„czyistniej¡nie-unwersalia
    kulturowe?”.M.Hebga,broni¡ce.,zwracauwag¦,»efilozofiawsz¦dziewy-
    etnofilozofia
    4
    PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
    wodzisi¦zmitów,poda«ipraktykcodziennych,atylkofilozofiazachodnia,
    zpowodulenistwa,odwieluwiekówch¦tniejodwołujesi¦dotekstów,ni»do
    faktów.Trzeba,abyfilozofowiepodj¦liwysiłekpracywterenie(itoniekoniecz-
    niewobr¦biewłasnejkultury),gdzieskonfrontuj¡swetezyzrzeczywisto±ci¡,
    dzi¦kiczemuichrozumowaniezostaniewzbogaconeprzezaspektporównaw-
    czy.Dotyczytozarównomy±licielizachodnich,jakizwł.okcydentalizuj¡cych
    filozofówafryka«skich:tylkowtensposóbkrytycye.b¦d¡mogliuwolni¢si¦od
    fetyszyzmuracjonalizmu,narz¦dziakolonialistów,któryimwskazujenanorm¦
    ideologiczn¡iutopijn¡(definicj¦)filozofii.
    Czyniones¡próbykwestionowaniaosi¡gni¦¢e.tak»ezinnychpozycji,np.
    my±lifeministycznej,któraatakujewszelkiewnioskiopartenatradycyjnym(dla
    danychkultur)m¦sko-»e«skimpodzialeról,jako„typowom¦skiekonstrukty,
    nieuwzgl¦dniaj¡ceperspektywykobiecej”.
    Nurtyfilozofiiafryka«skiej.
    Jakoskutekkrytykiproponujesi¦zamiast
    e.innepodej±ciadofilozofiiafryka«skiej.Wewspółczesnejfilozofiiafryka«-
    skiejwyró»niasi¦cz¦sto4nurty:e.,filozofi¦m¡dro±ciow¡(sagephilosophy,
    philosophicsagacity),filozofi¦nacjonalistyczno-ideologiczn¡orazfilozofi¦pro-
    fesjonaln¡(autoremtegowyró»nieniajestOruka).Odpoł.lat80.XXw.mi¦dzy
    przedstawicielamifilozofiiafryka«skiejtrwaspór,czymamytudoczynienia
    zczterematypamifilozofii,czyczteremametodamifilozofowaniawAfryce.
    Wszystkieodnosz¡si¦wpewiensposóbdotradycjioralnejidlategoprzeznie-
    którychmy±licieliafryka«skichzlat90.(np.A.Nazombe,I.Okpewho)3dalsze
    uznawanes¡zarozwini¦tetypypierwszegopodej±cia,cho¢unikaj¡nazwy„et-
    nofilozofia”,jakocorazmniejpopularnej.
    Wtejinterpretacjipodstawowepodej±cie(etnofilozoficzne)to„tradycja
    przechowana”,wktórejdokonujesi¦jedyniezapisutradycyjnychlokalnychpo-
    da«iprzekładunaj¦zykieuropejskie,zewentualnymnadaniemimstruktury
    bardziejreprezentatywnej.Drugiepodej±cie(m¡dro±ciowe)to„tradycjawcie-
    lana”,wktórejautorwykorzystujetematyk¦itechnikitradycyjnejnarracjidla
    omówieniado±wiadcze«swychwłasnychpostaci.Podej±cietrzecie(ideologicz-
    ne)—„tradycjawysublimowana”—maporzuca¢tradycyjn¡form¦poda«,ale
    zachowywa¢ich„trwał¡istot¦”,któranast¦pniezostajezastosowanadowarun-
    kówspołeczno-politycznychwspółczesnychautorowi.Podej±cieczwarte(pro-
    fesjonalne)—„tradycjazrewidowana”—zawieranietylepogl¡dna±wiatokre-
    ±lonego±rodowiskakulturowego,zdefiniowanegoznanymiwarunkami,ilekul-
    tury,któramasi¦zniegorozwin¡¢wprocesieewolucji.Orukadodajedonich
    jeszcze2nurty,którepojawiłysi¦naprzełomielat80.i90.—nurthermeneu-
    tycznyinurtartystyczno-literacki.Niemaw¡tpliwo±ci,»ewszystkietenurty
    wprostlubpo±rednioczerpi¡zdorobkue.
    Nurtm¡dro±ciowy.Najbli»szee.jestpodej±ciedrugie,którejestnaj-
    młodszymtypemfilozofiiafryka«skiej,tak»eniektórzynawetkwestionuj¡je
    jakotypodr¦bny.Maonopolega¢naodnajdowaniuwspołecze«stwieuznanych
    m¦drców(zwł.niepi±miennych),odktórychnale»yczerpa¢ichindywidualn¡
    wiedz¦,refleksj¦filozoficzn¡,spojrzenienaproblemyitp.ZdaniemBodunri-
    napojawiasi¦jednakmetodologicznyproblemautorstwa:gdyprofesjonalny
    filozofzadajepytaniam¦drcowi,kieruj¡cjegoprocesemmy±leniawsposób
    wcze±niejmunieznany,torezultattegoprocesujestodbiciemprzekona«obu.
    etnofilozofia
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.