![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Eugeniusz Obarski-Kierkegaard , e-book, Filozofia, Obarski Eugeniusz Etyka w biznesie - podsumowanie, Filozofia i Etyka Etienne Balibar- Co zostało ze szkoły Althussera - wywiad z Balibarem, Filozofia Etienne Balibar- Co zostało ze „szkoły Althussera” - wywiad z Étienne Balibarem, filozofia Ewolucja epistemologii w XX wieku, Filozofia, Prof. dr hab. Stanisław Judycki Etienne Trocme - Pierwsze kroki chrześcijaństwa, Religia, filozofia i pokrewne Estetyka filozoficzna Żelazny Mirosław PEŁNA WERSJA, E-booki(1) Erich Fromm - O Sztuce Milosci, Polonistyka, Filozofia esej filozoficzny k2, Ezoteryka, Wing Makers esej filozoficzny k1, Ezoteryka, Wing Makers |
Etnofilozofia, filozofia, PEF opracowania tematów[ Pobierz całość w formacie PDF ]PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu • Pocz¡tkietnofilozofii • Wynikibada«etnofilozoficznych – Rekonstrukcjakoncepcjifilozoficznych – Uzgadnianieznaczeniapoj¦¢ – Problem¹ródełimetod – Wkłade.domy±lizachodniej • Nurtyfilozofiiafryka«skiej – Nurtm¡dro±ciowy – Nurtnacjonalistyczno-ideologiczny – Nurtprofesjonalny – Nurtetnolingwistyczny – Nurtnarracyjny • E.pozaAfryk¡ ETNOFILOZOFIA (niekiedy:etno-logika;gr.¡jnoc[ethnos]—lud,gromada, plemi¦)—nurtwfilozofiiwspółczesnejwywodz¡cysi¦zdyskusjinadzagad- nieniemsamegofaktuistnieniafilozofiiafryka«skiej,głosz¡cyistnieniewła±ci- wejdlaró»nychludówiras„filozofiietnicznej”,przechowanejwpodaniach, mitach,przysłowiach,ba±niachoraznormachzachowa«,obrz¦dach,obycza- jach,instytucjachspołecznychiwj¦zyku,któramo»ezosta¢stamt¡dwydobyta przezfachowegoetnologa-antropologazzastosowaniemfilozoficznychmetod analizysymbolicznej;metodaprowadz¡cadowydobyciaowychtre±ci. Pocz¡tkietnofilozofii. Termin„etnofilozofia”wprowadziłKameru«czyk M.Towa(1971),abyoznaczy¢nimtrendwewspółczesnejmy±liafryka«skiej, zainspirowanypracamiM.Griaule’a Masquesdogons (P1938,1994 4 )i Dieud’eau. EntretiensavecOgottemmêli (P1948,1987)orazP.Tempelsa Bantoe-philosophie (wersjafranc. Laphilosophiebantoue ,Elizabethville1945),arozwijanyod1947do dzi±zwł.nałamachczasopisma„Présenceafricaine”.Zawieraonzało»enie,»e wtradycyjnejm¡dro±ci(wierzeniach,podaniachitp.),instytucjachspołecznych ij¦zykachAfrykizawartyjestokre±lonysystemmetafizycznyiokre±lona ideologia,wyra»aj¡cekwintesencj¦afryka«skiegopodej±ciado±wiata.Podej±cie topostrzegacało±¢filozofiiafryka«skiej(subsaharyjskiej)raczejjakoopis rzeczywisto±ci,ni»jakologiczn¡dyskusj¦nadni¡,ijakoto,cojestmy±l¡ wspóln¡(penséecommunale),aniejakozbiórmy±liposzczególnychjednostek. Nurtten—jakcałafilozofiaafryka«ska—uprawianywył¡czniewj¦zykach zachodnich,odpocz¡tkudzielisi¦nafrankofo«skiianglofo«ski;ł¡czenieobu zacz¦łosi¦dopierowlatach90.XXw.Wbrewpierwotnymnadziejomnie doprowadziłondowykształceniasi¦terminologiianiliteraturyfilozoficznej wnawetnajbardziejwykształconychj¦zykachafryka«skich. WbrewstwierdzeniomL.Lévy-Bruhla,»eAfrykanieniebylinigdyinies¡ wstanierozwin¡¢kulturykierowanejrozumem,i»e,wobecniemo»liwo±cidia- logufilozoficznegoioczywistegonieistnieniatradycjisystemówfilozoficznych, sytuacjawAfrycejestsytuacj¡nietylemy±leniaprzedfilozoficznego,ileniefilo- zoficznego,Griaulestarałsi¦napodstawiedanychetnograficznychwykaza¢sy- tuacj¦odwrotn¡.Dogoni,mieszkaj¡cynadgórn¡Wolt¡iNigrem(BurkinaFaso etnofilozofia 1 PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu iMali),posiadalipełnysystemkosmogoniczny,m.in.zapisywanywsymbolicz- nychrysunkach,którybyłwzorcemdlaichorganizacjispołecznej.Griauleod- szedłodetnografiiopisowejiproponowałstosowaniemetodantropologicznych ifilozoficznychdlabadaniawytworówsymbolicznych.wiatopogl¡ddaj¡cysi¦ zrekonstruowa¢zwierze«,instytucjispołecznych,j¦zykaitp.,Griauleuznałza dogo«skisystemkosmologiczno-kosmogoniczny,alenieo±mieliłsi¦wprostna- zwa¢gofilozofi¡dogo«sk¡.Tempels,wodniesieniudodanychzinnegoobszaru Afryki(rekonstruuj¡contologicznepodstawyorganizacjispołecznejpołudnio- woafryka«skichplemionBantu)u»yłju»nazwy„filozofiabantuska”,coda- łoimpulsdyskusjomsamychAfryka«czyków.Pierwszedziełaetnofilozoficzne tworzylimisjonarzekatoliccyiichuczniowiewykształceniwRzymieiLouva- in:A.Kagamé, Laphilosophiebantu-rwandaisedel’Être (Bru1956);A.Makarakiza, LadialectiquedesBarundi (Bru1959)F.M.Lufuluabo, Versunethéodicéebantoue (Lv1962);V.Mulago, Unvisageafricainduchristianisme (P1965).Nałamach czasopisma„CahiersetColloques”pojawiłysi¦(1957–1963)licznedyskusjena tematmy±liafryka«skiejijejstosunkudochrze±cija«stwa.UczniowieGriau- le’azdobywalinowedaneetnograficzne,aL.S.Senghor(senegalskikról-poeta, 1960–1980prezydentSenegalu)dostarczyłideologicznegomateriałudodyskusji natematto»samo±cimurzy«skiej(négritude).Pojawiłysi¦pierwszepublikacje anglofo«skieoorientacjietnofilozoficznejw±róduczniówE.E.Evansa-Pritchar- da(autora Witchcraft,OracleandMagicamongtheAzande ,Ox1937,1976): African Worlds ,oprac.D.Forde(Lo1954,H1999); AfricanSystemsofThought ,oprac. M.Fortes,E.Dieterlen(Lo1965)iuznawanezanajwa»niejsz¡anglofo«sk¡pra- c¦etnofilozoficzn¡do1980 AfricanReligionsandPhilosophy J.S.Mbitiego(Lo 1969,Ox1990 2 ). Rozwijasi¦socjologiaafryka«ska(G.Balandieriuczniowie),wieluAfry- ka«czykówprzyje»d»adoEuropy,bystudiowa¢antropologi¦jakopodsta- w¦zrozumieniawłasnychkorzeni.Odmomentuodzyskiwanianiepodległo±ci przezkrajeafryka«skiee.wkraczanietylkonaafryka«skieuniwersytetyifa- kultetyteologiczne,alenp.poprzezfrankofo«skisystemszkolnictwatak»edo szkół±rednich.Najwi¦kszyrozwójpracetnofilozoficznych(afryka«skich)przy- padanapocz¡teklat90.XXw.,zwł.wRPA,Nigerii,GhanieiSenegalu.Naj- wybitniejszymiprzedstawicielamitegonurtus¡dzi±K.Wiredu,H.O.Oruka (pomimostanowiskabardzokrytycznegoiodej±ciawkierunkutzw.filozofii m¡dro±ciowej)czyK.A.Appiah(tworz¡cywUSA).WUSApojawiłsi¦nurtet- nofilozoficznywła±ciwydlaoralnejtradycjiafroameryka«skiej,czyliMurzynów zamieszkałychwAmerycePłn.,zw.dlaodró»nieniaodfilozofiiafryka«skiej— filozofi¡africana(Africanaphilosophy). Wynikibada«etnofilozoficznych. Rekonstrukcjakoncepcjifilozoficznych. Wwynikubada«etnofilozoficznych,pozakosmologi¡Dogonówionto-socjolo- gi¡Bantu,dokonanorekonstrukcjifilozofiibytuRwandyjczyków(A.Kagamé), filozofiiosobyYorubów(I.Layele),filozofiimoralnejWolofów(O.Sylla),ne- groafryka«skiejfilozofiiistnienia(B.Fouda),kenijskiejkoncepcjispołecze«stwa (K.Gyekye),kosmologii,ontologiiiepistemologiiAkanów(K.Wiredu),episte- mologiiluduChewa(D.N.Kaphagawani),estetykiIgbo-Yoruba(I.C.Onyewu- enyi),południowoafryka«skiejteoriipartycypacji„ubuntu”(R.KhozaiL.Mbi- gi),afryka«skiejkoncepcjiprzyczynowo±ci(G.S.Sogolo),afryka«skiegohu- etnofilozofia 2 PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu manizmu(E.Mphahlele).Podstawowasiatkapoj¦ciowaustalonawtensposób to:holistycznawizja±wiata,przekraczaj¡caopozycjesacrum—profanum,natu- ra—kultura,materia—duch,przyrodzone—nadprzyrodzone;animizmian- tropomorfizmwstosunkudosiłprzyrodyiBoga,ro±linizwierz¡t.Bóguwa»any jestraczejzaarchitekta±wiatani»stwórc¦znico±ci.Bytjestraczejenergi¡(si- ł¡»yciow¡)ni»substancj¡,istnienieraczejprocesemni»trwałymaktem,umysł (iserce)raczejdyspozycj¡(mo»liwo±ci¡)ni»substancjalniepoj¦t¡cz¦±ci¡składo- w¡człowieka.W±wiecieistniej¡ró»netypyprzyczynowania—obokfizycznych (wblisko±ciprzestrzennejinast¦pstwieczasowym)tak»educhoweisymbolicz- ne(magiczne);liczneduchyotaczaj¡człowieka,wtymduchyprzodków,które nale»¡dojegospołeczno±ci.Człowiek,zło»onyzwieludusziciała,realizu- jesi¦tylkowpełnejharmoniiwszystkichtychelementów;relacyjnebytowa- nieczłowiekawspołecze«stwiejestpodstawow¡form¡jegoistnienia.Tradycja, któraoznaczazgodno±¢zesw¡grup¡społeczn¡,decydujeosposobiereago- wanianarzeczywisto±¢.Rzeczywisto±¢mo»eby¢poznawananaró»nesposoby, przyczymsposóbsymbolicznymo»emie¢wy»sz¡warto±¢odrealnego.Po- znaniejestaktemspołecznym,nieindywidualnym.Tak»eprawdajestpoj¦ciem społecznym,jestaktemszukaniaprawdziwo±ciiuzasadnianiajej,anierelacj¡ poznaniazrzeczywisto±ci¡;przeciwie«stwemprawdyniejestfałsz,leczkłam- stwo.Społecze«stwo,natura,siły»yciowe,duchyiBógodgrywaj¡jednakowo wa»n¡rol¦wnormowaniumoralnejodpowiedzialno±ciczłowieka;człowiekma obowi¡zekuczestniczy¢w»yciuspołecze«stwa,natury,±wiata—poprzezpod- stawow¡solidarno±¢. Uzgadnianieznaczeniapoj¦¢.Wielezustalonychpoj¦¢porówny- wanychjestdopoj¦¢zmy±lizachodniej—odSokratesa,Arystotelesai±w.Au- gustynapoKołoWiede«skie,A.TarskiegoiH.Skolimowskiego.Cho¢niektóre przypadkianalogii(np.porównanieklasgramatycznychj¦zykakinyarwanda zkategoriamifilozoficznymiArystotelesa)s¡zbytdowolneinieuprawomocnio- ne,bymo»najebyłotraktowa¢powa»nie,tozpunktuwidzeniahistoryczno- filozoficznegowniektórychprzynajmniejwypadkach(np.Dogonów,b¦d¡cych prawdopodobniepochodzenianubijskiego,głosz¡cychteori¦czterech»ywio- łów,którepowstałyzpierwotnegoskondensowaniamateriiienergii)niemo»- nacałkiemwykluczy¢wpływówmy±li±ródziemnomorskiej(wtymwypadku staroegip.ihellenistycznej)namy±lAfrykisubsaharyjskiej.Dlabardziejideolo- gicznychprzedstawicielie.afryka«skiejnieb¦dziewtymnicdziwnego,gdy» wł¡czaj¡onidofilozofiiafryka«skiejnietylkoe.malgask¡(cho¢mieszka«cy Madagaskarus¡ludemmalajskim,nieafryka«skim)ifilozofi¦etiopsk¡(cho¢ my±lchrze±cija«skiej,semickiejEtiopiijestmy±l¡religijn¡tradycjipi±miennej, nieoralnej),alezwł.my±lstaroegip.ignoz¦kopt.,anawetfilozofi¦±w.Augu- styna(ale—charakterystyczne—wył¡czaj¡zniejarab.my±lislamsk¡). Problem¹ródełimetod.Podej±cieetnofilozoficznemadzi±licznych zwolennikóww±ródantropologów,socjologówietnologów,natomiastspotyka si¦zlicznymizarzutamizestronyfilozofówafryka«skich.Podstawowymza- rzutemjestzarzutmieszania¹ródeł,metod,poj¦¢iwyników:ł¡czysi¦filozofi¦ zreligi¡imistyk¡,dowolnytekstkulturyoralnejuznajezarównowa»nytek- stomrefleksyjnym,mieszasi¦(rzekomoporównuj¡c)poj¦ciaiinstytucjezkultur nabardzoró»nympoziomierozwoju,takjakbyniebyłomi¦dzynimiró»nic. etnofilozofia 3 PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu Przyczyn¡tegojestholistycznepodej±ciedomy±liafryka«skiej.P.Hountondji krytykujee.zaopieraniesi¦natrzechfałszach:miciepierwotnejjednomy±lno- ±ciwszystkich(ró»norodnych)ludówafryka«skich,acho¢bynawetposzczegól- nychludziwobr¦bieplemienia;iluzjifilozofiijakosystemówniepodlegaj¡cych historycznemurozwojowi;nadu»yciuwpostacitraktowaniajakofilozofiitek- stówprzekazóworalnych,którewcaleniepretenduj¡totakiegomiana.Niejest prawd¡,»emy±lafryka«skazawszeceniłatylkoto,cowspólne,aodrzucała indywidualno±¢—wpoezjiisztucewida¢,»etakniejest.Niemniejwa»nym zarzutemjestpytanieoautentyczno±¢refleksjietnofilozoficznych—powstaj¡ przecie»zopracowywaniaró»norodnych¹ródełprzezosobynawetje±liniewy- wodz¡cesi¦zodmiennychkultur,towykształconewodmiennychwarunkach iu»ywaj¡cedoichopracowaniametodiaparaturypoj¦ciowejcałkowicieob- cychpierwotnymautorom.Powstałewtensposóbdziełafilozofiikolektywnej czykulturowejs¡zatemnierozpoznawalnejakowłasneprzeznosicielidanej kultury,gdy»s¡wytworemantropologów,którzychc¡sobiedoda¢chwały,fi- lozofuj¡c.F.Eboussi-Boulagatwierdzi,»ee.jesttylkorodzajemretorykiper- swazyjnejczyekshortatywnej,rodzajemmowyobro«czej,usiłuj¡cejukaza¢co±, czegoniema.E.niejestwstanieodpowiedzie¢nawetnapytania:czymjest e.jakofilozofia,jakimimetodamisi¦posługuje,jakijestjejprzedmiot,wjaki sposóbmo»esi¦przejawi¢jej«esencja»itp. Wkłade.domy±lizachodniej.Mówisi¦,»ee.wzmogłateore- tycznyrasizmieurocentryzm.ZdaniemP.O.Bodunrina,e.poprzezsweprace, tworzonepocz¡tkowodlaodbiorcyzachodniego,stworzyłamocniejszepodsta- wydladotychczasowegoniekrytycznegopodej±ciaporównawczego,neguj¡ce- gowarto±¢my±liafryka«skiej.Dokonujesi¦tegodefiniuj¡c(obiektywizuj¡c) my±lenieafryka«skie(Africanthinking)iwprowadzaj¡cpoj¦ciejego„inno±ci” (othering)wstosunkudomy±leniazachodniegoorazuto»samiaj¡ctopierw- szezanimizmem,którywmy±lizachodniejmacz¦stosenspejoratywny— my±lenianierozwini¦tego,my±liprzednaukowej,przedfilozoficznej,przedracjo- nalnej,przedkrytycznej,zabobonnej.Tymczasemesencjalizacjadynamicznych warto±ciafryka«skichniemanicwspólnegoz„filozofi¡afryka«sk¡”—aich uogólnionymodel,jakoczego±typowegodlawszystkichAfryka«czyków,jest sztucznymkonstruktemumysłowymnaiwnejpozytywistycznejkomparatysty- ki.C.Guillaumin,dostrzegaj¡cwpracachetnofilozoficznychzwł.odwołaniesi¦ dowspólnotykrwi,solidarno±cirodzinnej,płodnegomacierzy«stwakobiece- go,emocjonalizmuisymbiozyzrytmemkosmicznymuwa»a,»ee.sprowadza człowieka(Murzyna)dofunkcjibiologicznej.Orukazwracauwag¦,»eindy- widualnyfilozofwdowolnejkulturze—cho¢bynajgenialniejszy—tylkowtedy si¦wyró»niaztła„filozofiidanejkultury”,gdytotłojestokre±loneiznane. Niemo»najednaktłauto»samia¢zdziełemjakiego±badacza,którytwierdzi, »epodałobiektywnyopisfilozofiidanejkultury.Krytycznerozró»nieniaOruki s¡istotnymwkłademdometodologiie. Praceniektórychetnofilozofów(np.K.Wiredu)próbuj¡cychjednakodpo- wiedzie¢napytanie,czyistniej¡uniwersaliakulturowe,doprowadziłydozaska- kuj¡cychwnioskówprzecz¡cychrelatywizmowi(deskryptywnemuinormatyw- nemu)idozredefiniowanianast¦puj¡cegopytania:„czyistniej¡nie-unwersalia kulturowe?”.M.Hebga,broni¡ce.,zwracauwag¦,»efilozofiawsz¦dziewy- etnofilozofia 4 PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu wodzisi¦zmitów,poda«ipraktykcodziennych,atylkofilozofiazachodnia, zpowodulenistwa,odwieluwiekówch¦tniejodwołujesi¦dotekstów,ni»do faktów.Trzeba,abyfilozofowiepodj¦liwysiłekpracywterenie(itoniekoniecz- niewobr¦biewłasnejkultury),gdzieskonfrontuj¡swetezyzrzeczywisto±ci¡, dzi¦kiczemuichrozumowaniezostaniewzbogaconeprzezaspektporównaw- czy.Dotyczytozarównomy±licielizachodnich,jakizwł.okcydentalizuj¡cych filozofówafryka«skich:tylkowtensposóbkrytycye.b¦d¡mogliuwolni¢si¦od fetyszyzmuracjonalizmu,narz¦dziakolonialistów,któryimwskazujenanorm¦ ideologiczn¡iutopijn¡(definicj¦)filozofii. Czyniones¡próbykwestionowaniaosi¡gni¦¢e.tak»ezinnychpozycji,np. my±lifeministycznej,któraatakujewszelkiewnioskiopartenatradycyjnym(dla danychkultur)m¦sko-»e«skimpodzialeról,jako„typowom¦skiekonstrukty, nieuwzgl¦dniaj¡ceperspektywykobiecej”. Nurtyfilozofiiafryka«skiej. Jakoskutekkrytykiproponujesi¦zamiast e.innepodej±ciadofilozofiiafryka«skiej.Wewspółczesnejfilozofiiafryka«- skiejwyró»niasi¦cz¦sto4nurty:e.,filozofi¦m¡dro±ciow¡(sagephilosophy, philosophicsagacity),filozofi¦nacjonalistyczno-ideologiczn¡orazfilozofi¦pro- fesjonaln¡(autoremtegowyró»nieniajestOruka).Odpoł.lat80.XXw.mi¦dzy przedstawicielamifilozofiiafryka«skiejtrwaspór,czymamytudoczynienia zczterematypamifilozofii,czyczteremametodamifilozofowaniawAfryce. Wszystkieodnosz¡si¦wpewiensposóbdotradycjioralnejidlategoprzeznie- którychmy±licieliafryka«skichzlat90.(np.A.Nazombe,I.Okpewho)3dalsze uznawanes¡zarozwini¦tetypypierwszegopodej±cia,cho¢unikaj¡nazwy„et- nofilozofia”,jakocorazmniejpopularnej. Wtejinterpretacjipodstawowepodej±cie(etnofilozoficzne)to„tradycja przechowana”,wktórejdokonujesi¦jedyniezapisutradycyjnychlokalnychpo- da«iprzekładunaj¦zykieuropejskie,zewentualnymnadaniemimstruktury bardziejreprezentatywnej.Drugiepodej±cie(m¡dro±ciowe)to„tradycjawcie- lana”,wktórejautorwykorzystujetematyk¦itechnikitradycyjnejnarracjidla omówieniado±wiadcze«swychwłasnychpostaci.Podej±cietrzecie(ideologicz- ne)—„tradycjawysublimowana”—maporzuca¢tradycyjn¡form¦poda«,ale zachowywa¢ich„trwał¡istot¦”,któranast¦pniezostajezastosowanadowarun- kówspołeczno-politycznychwspółczesnychautorowi.Podej±cieczwarte(pro- fesjonalne)—„tradycjazrewidowana”—zawieranietylepogl¡dna±wiatokre- ±lonego±rodowiskakulturowego,zdefiniowanegoznanymiwarunkami,ilekul- tury,któramasi¦zniegorozwin¡¢wprocesieewolucji.Orukadodajedonich jeszcze2nurty,którepojawiłysi¦naprzełomielat80.i90.—nurthermeneu- tycznyinurtartystyczno-literacki.Niemaw¡tpliwo±ci,»ewszystkietenurty wprostlubpo±rednioczerpi¡zdorobkue. Nurtm¡dro±ciowy.Najbli»szee.jestpodej±ciedrugie,którejestnaj- młodszymtypemfilozofiiafryka«skiej,tak»eniektórzynawetkwestionuj¡je jakotypodr¦bny.Maonopolega¢naodnajdowaniuwspołecze«stwieuznanych m¦drców(zwł.niepi±miennych),odktórychnale»yczerpa¢ichindywidualn¡ wiedz¦,refleksj¦filozoficzn¡,spojrzenienaproblemyitp.ZdaniemBodunri- napojawiasi¦jednakmetodologicznyproblemautorstwa:gdyprofesjonalny filozofzadajepytaniam¦drcowi,kieruj¡cjegoprocesemmy±leniawsposób wcze±niejmunieznany,torezultattegoprocesujestodbiciemprzekona«obu. etnofilozofia 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |