Start
Etap praktyczny czerwiec 2007 z komentarzem, Czerwiec 2007
Etap 1, Szkoła, Liceum, Chemia, Olimpiada chemiczna, 53. Olimpiada
Etap 0, Szkoła, Liceum, Chemia, Olimpiada chemiczna, 51. Olimpiada
Essential Words.for.the.Toefl, TOEFL
Espanol en marcha 1 ćwiczenia z płytą CD Castro Viudez Francisca, Nauka języków
Eternity of Sound and the Science of Mantras by Pt Shriram Sharma Acharya tr by Dr Rajani Joshi (2003), Magia orientalna
Europa Universalis 2 Instrukcja,
Eska Hity na Czasie - Jesień 2012 (2012), DO SŁUCHANIA, skladanki
Ewidencja przeceny towarów w sklepie, Rachunkowość Finanse Księgowość
Eutanazja i samobojstwo,
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nea111.xlx.pl

  • Etap rejonowy 2008-2009 arkusz, woj. lubuskie

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Pieczęć
    KONKURS CHEMICZNY
    dla uczniów gimnazjów województwa lubuskiego
    13 lutego 2009 r. – zawody II stopnia (rejonowe)
    Witamy Cię na drugim etapie Konkursu Chemicznego.
    Przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań przeczytaj uwaŜnie polecenia.
    Podczas konkursu moŜesz korzystać z układu okresowego pierwiastków, tabeli
    rozpuszczalności, wykresów rozpuszczalności oraz prostego kalkulatora.
    Odpowiedzi udzielaj w miejscach do tego przeznaczonych. Brudnopis nie
    podlega sprawdzeniu.
    śyczymy Ci powodzenia!
    Maksymalna liczba punktów: 40. Czas rozwi
    ą
    zywania zada
    ń
    : 90 minut.
    W zadaniach 1-9 wybierz
    jedn
    ą odpowiedź i zaznacz ją krzyŜykiem na teście. W przypadku pomyłki
    błędną odpowiedź obwiedź kółkiem, a znak X postaw tam, gdzie Twoim zdaniem powinien być.
    Zadanie 1.
    W 500 g wody o temperaturze 60
    0
    C rozpuszczono 80 g chlorku potasu. Jaki
    roztwór otrzymano?
    A. nienasycony B. nasycony
    C. przesycony
    D. nie moŜna tego określić
    Zadanie 2.
    WskaŜ nazwę substancji wyjściowej w cyklu przemian opisanych schematem.
    H
    2
    Cl
    2
    ? -------------> X ---------> C
    7
    H
    14
    Cl
    2
    A. heptan
    B. hepten
    C. heptyn
    D. heksyn
    Zadanie 3.
    Związkiem wapnia
    nie jest
    :
    A. karbid
    B. kwarc
    C. anhydryt
    D. kreda
    Zadanie 4.
    Do całkowitego zobojętnienia 2 moli kwasu siarkowego (VI) potrzeba:
    I 3 moli KOH II 2 moli NaOH III 1 mola Mg(OH)
    2
    IV 2 moli Ca(OH)
    2
    V 4 moli NaOH VI 4 moli Ca(OH)
    2
    Poprawne są odpowiedzi:
    A. II i III
    B. I i IV
    C. IV i V
    D. III i VI
    Zadanie 5.
    Uczniowie otrzymali trzy probówki, w których znajdowały się stęŜone roztwory
    trzech soli: siarczanu (VI) potasu, siarczku sodu, chlorku wapnia. Która substancja
    wprowadzona do podanych roztworów spowoduje wytrącenie osadu w kaŜdej probówce?
    A. Cu(NO
    3
    )
    2
    B. Fe(NO
    3
    )
    2
    C. Zn(NO
    3
    )
    2
    D. Pb(NO
    3
    )
    2
    ma na zewnętrznej powłoce 2 elektrony, podczas gdy atom ma ich 8.
    B.
    ma na zewnętrznej powłoce 8 elektronów, a atom ma ich 2.
    C.
    ma o 2 elektrony więcej niŜ atom.
    D.
    na zewnętrznej powłoce nie ma w ogóle elektronów walencyjnych, a atom ma ich 8.
    Zadanie 6.
    Jon magnezu róŜni się od atomu magnezu tym, Ŝe:
    A.
    Zadanie 7.
    Homologiem oktanu jest:
    A. CH
    3
    − CH− CH− CH− CH
    3
    | | |
    CH
    3
    CH
    3
    CH
    3
    C. CH
    3
    |
    CH
    3
    − CH− CH
    2
    − C− CH
    3
    | |
    CH
    3
    CH
    3
    B. C
    3
    H
    8
    D. C
    8
    H
    16
    Zadanie 8.
    W czterech naczyniach znajdują się następujące ilości substancji:
    w naczyniu I
    15,5 g fosforu,
    w naczyniu III
    32 g siarki,
    w naczyniu IV
    24 g węgla.
    Najwięcej atomów znajduje się w naczyniu:
    A. I
    B. II
    C. III
    D. IV
    Zadanie 9.
    PoniŜej podano informacje dotyczące pewnego związku chemicznego.
    I.
    W warunkach normalnych występuje on w takim samym stanie skupienia jak wodór.
    II.
    Liczba atomów wchodzących w skład cząsteczki tego związku jest równa
    wartościowości Ŝelaza w soli o wzorze Fe
    2
    (SO
    4
    )
    3
    .
    Oba pierwiastki tworzące ten związek chemiczny mogą występować w kilku
    odmianach alotropowych.
    Związkiem, do którego odnoszą się podane informacje jest:
    A. H
    2
    S
    B. NH
    3
    C. CO
    D. CO
    2
    Zadanie 10.
    Do oddzielnych naczyń z wodą wprowadzono odpowiednio:
    I – CO II – SO
    2
    III – NH
    3
    IV – HCl V – CaO VI – NaCl
    VII – C
    2
    H
    5
    OH VIII – H
    2
    S IX – Ca X – SiO
    2
    XI – KOH XII – N
    2
    O
    5
    Następnie w kaŜdym naczyniu zbadano odczyn jego zawartości.
    Wpisz wzory wprowadzonych substancji do odpowiednich rubryk tabeli.
    Odczyn oboj
    ę
    tny
    Odczyn zasadowy
    Zadanie 11.
    PoniŜej podano uproszczone schematy atomów dwóch pierwiastków. Podaj
    nazwy tych pierwiastków.
    …………………….. ……………………..
    w naczyniu II
    20,7 g litu,
    III.
    Zadanie 12.
    Do
    bezbarwnego roztworu pewnej substancji dodano kilka kropli fenoloftaleiny.
    Roztwór pozostał bezbarwny. WskaŜ, wstawiając krzyŜyk, wszystkie poprawne wnioski,
    jakie moŜn
    a sformułować na podstawie przeprowadzonego doświadczenia.
    1.
    MoŜe to być wodny roztwór kwasu.
    2.
    MoŜe to być wodny roztwór wodorotlenku.
    3.
    MoŜe to być produkt reakcji tlenku metalu z wodą.
    4.
    MoŜe to być produkt reakcji tlenku niemetalu z wodą.
    5.
    MoŜe to być produkt reakcji wapnia z wodą.
    6.
    Roztwór moŜe mieć pH większe niŜ 10.
    7.
    Roztwór moŜe mieć pH mniejsze niŜ 6.
    8.
    W roztworze stęŜenie jonów OH
    -
    jest większe od stęŜenia jonów wodoru.
    9.
    W roztworze stęŜenie jonów OH
    -
    jest mniejsze od stęŜenia jonów wodoru.
    10.
    Ta substancja nie ulega procesowi dysocjacji.
    Zadanie 13.
    W roztworze stwierdzono obecność jonów: 0,2 mola K
    +
    ; 0,1 mola Mg
    2+
    ; 0,2
    mola Al
    3+
    ; 0,2 mola SO
    4
    2-
    ; 0,6 mola Cl
    -
    . Jakie trzy sole i w jakich ilościach (po ile moli)
    rozpuszczono w wodzie?
    Wzór soli
    Liczba moli
    Zadanie 14.
    Zapisz cząsteczkowe, jonowe pełne i jonowe skrócone równanie reakcji glinu
    z kwasem siarkowym (VI).
    Zadanie 15.
    Zaproponuj trójetapowy proces otrzymywania wodorotlenku miedzi (II)
    z miedzi. Zapisz odpowiednie równania reakcji chemicznych.
    Zadanie 16.
    Zapisz równania reakcji chemicznych przedstawionych za pomocą schematu.
    W równaniach reakcji nr: 1, 2, 3 i 4 zastosuj wzory strukturalne substancji organicznych.
    C
    2
    H
    5
    Cl
    3

    C
    2
    H
    2
    ¾®
    2
    C
    2
    H
    4
    ¾
    ¾®
    5
    H
    2
    O
    1

    4

    C
    2
    H
    3
    Br C
    2
    H
    4
    Cl
    2
    Zadanie 17.
    Ustal wzór sumaryczny węglowodoru, wiedząc, Ŝe w wyniku spalenia 1 mola
    cząsteczek, czyli 28 gramów tego węglowodoru, otrzymano 88 gramów tlenku węgla (IV)
    i wodę.
    Obliczenia:
    Odpowiedź.
    Zadanie 18.
    Pierwiastek „E” tworzy kwas o wzorze H
    4
    EO
    n
    i masie cząsteczkowej 96u,
    w którym zawartość procentowa tlenu wynosi 66,67%. Ustal wzór tego kwasu.
    Obliczenia:
    Odpowiedź.
    Zadanie 19.
    Ze 120 gramów 20% roztworu cukru najpierw odparowano 30 gramów wody,
    a następnie dosypano 5 gramów cukru. Oblicz stęŜenie procentowe otrzymanego roztworu.
    Obliczenia:
    Odpowiedź.
    ¾
    Zadanie 20.
    W
    naczyniu znajdował się roztwór chlorku wapnia, do którego dodano
    stechiometryczną ilość węglanu sodu. Wytrącił się biały osad, który oddzielono i wysuszono
    do stałej masy, a następnie wypraŜono, otrzymując 6,72 dm
    3
    bezbarwnego gazu. Oblicz, ile
    gramów chlorku wapnia zawierała próbka analizowanego roztworu.
    Równania reakcji:
    Obliczenia:
    Odpowiedź.
    Zadanie 21.
    W czterech nieopisanych cylindrach znajdują się odpowiednio: amoniak, tlenek
    węgla (IV), tlen i azot. Ustal zawartość poszczególnych cylindrów. Opisz tok postępowania,
    obserwacje i wnioski.
    Wykonywana czynno
    ść
    Obserwacje
    Wnioski
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.