Start
Ewangelizacja w więzieniu, Więzienie
Ewangelia+wed c5 82u+ c5 9bwi c4 99tego+ c5 81ukasza, INNE - RÓŻNOŚCI, teologia
Ewangelie apokryficzne OCR, apokryfy biblijne
Ewangelie - omówienie, Artykuły różne, biblia i nie biblia
Ewangelia+wed c5 82ug+ c5 9bwi c4 99tego+Jana, INNE - RÓŻNOŚCI, teologia
Ewangelia+wed c5 82ug+ c5 9bwi c4 99tego+Marka, INNE - RÓŻNOŚCI, teologia
Ewangelia+wed c5 82ug+ c5 9bwi c4 99tego+Mateusza, INNE - RÓŻNOŚCI, teologia
Ewangelia wg św. Łukasza, Wiara, Pismo Święte - teksty, Nowy Testament
Ewangelia wg św. Mateusza, Wiara, Pismo Święte - teksty, Nowy Testament
Ewangelia według św Marii Magdaleny(1), 2 najlepsze z chomika JAROSŁAW KACZYŃSKI
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pomorskie.pev.pl

  • Ewangelik - Katolik, Protestantyzm(1)

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    tytu�: "Ewangelik - Katolik"autor: *.*SPIS TRE�CIPrzedmowaObjawienieB�gB�g OjciecSyn Bo�yDuch �wi�tyB�g w Tr�jcy �wi�tej jedynyCz�owiekGrzechUsprawiedliwienieKo�ci�Lud ko�cielny i urz�d ko�cielnyCelibatZakonyHierarchia ko�cielnaPapiestwoStanowisko ewangelickie wobec papie�aKult Mar��SakramentyChrzestKomunia �w.MszaEwangelicka nauka o w�adzy klucz�wInne sakramenty Ko�cio�a RzymskokatolickiegoBierzmowaniePokutaMa��e�stwoKap�a�stwoNamaszczenie chorychPobo�no��Kult �wi�tychRzeczy ostateczneEkumeniaKonieczno�� ReformacjiKr�tki zarys Reformacji w PolsceKonfesja Augsburska, PRZEDMOWAOddaj� do r�k Czytelnika kolejne wydanie ksi��eczki "Ewangelik - katolik" S�dz�, �e powinna ona spe�ni� podw�jne zada-nie. Ma przypomnie� ewangelikom rozproszonym w �rodowiskukatolickim nauk� naszego Ko�cio�a i zorientowa� ich w r�nicachwyznaniowych, z drugiej za� strony mo�e ona trafi� i do r�kkatolik�w, kt�rzy zainteresuj� si� r�nicami wyznaniowymi,; i wtedy ksi��eczka spe�ni rol� informacyjn�.Por�wnanie nauk dwu Ko�cio��w nie jest spraw� naj�atwiejsz�,stara�em si� uczyni� to z szacunkiem dla stanowiska obu Ko�-' cio��w.Dla informacji Czytelnika dodaj�, i� ka�dy problem przedsta-wi�em, zgodnie z tytu�em pracy, najpierw z punktu widzeniaewangelickiego, potem katolickiego. Gdy rozwa�ania by�y d�u�sze,zamieszcza�em na ich ko�cu - zestawienie. Je�li problematykadotyczy�a tylko Ko�cio�a Rzymskokatolickiego, podawa�em pojej om�wieniu stanowisko ewangelickie.Ze wzgl�du na to, i� podstawowym pismem doktrynalnymKo�cio�a EwangelickoAugsburskiego jest Konfesja Augsburska,a w roku 1980 przypad�o jej 450-lecie, wydajemy w niniejszej' pozycji przek�ad tej ksi�gi symbolicznej z j�zyka �aci�skiego.AutorObjawienieBoga poznajemy o tyle, o ile daje si� sam pozna�. Daje si� za�On pozna� w objawieniu. Znamy objawienie: w stworzeniu,w S�owie Bo�ym i w chwale.Jak cz�owieka, tak i Boga poznajemy w Jego dzie�ach. Wiarachrze�cija�ska widzi dzie�o Bo�e w stworzeniu wszech�wiata.Ogl�daj�c �wiat w �wietle wiary poznajemy wszechmoc Bo��,mi�o�� Pana i Jego chwa�� (Ps.19;104; Rzym.1,201. B�g odzywasi� r�wnie� do cz�owieka w sumieniu (Rzym. 2,141.Podstawowym �r�d�em objawienia dla chrze�cijan jest S�owoBo�e. Jego zasadnicz� tre�� stanowi zbawienie dokonane w JezusieChrystusie. W Nim B�g daje si� pozna� jako Zbawca (Jan 20,30).Ostateczne objawienie Boga nast�pi wtedy, gdy wierz�cy ujrz�Go w chwale (I Kor.13,10-121.Oba Ko�cio�y - Ewangelicki i Rzymskokatolicki - przyjmuj�te trzy formy objawienia, istniej� jednak r�nice w nauce o obja-wieniu w S�owie Bo�ym.Ko�ci� Ewangelicki stoi na stanowisku, �e S�owo Bo�e znaj-duje si� tylko w Pi�mie �w. G�osi wi�c zasad� "tylko Pismo �w."Biblia sama m�wi o sobie, �e powsta�a pod dzia�aniem Ducha�wi�tego (II Piotra 1,211 i jest �wiadectwem o Jezusie Chrystusie(Jan 5,39). Ewangelia, stanowi�ca j�dro Pisma �w., jest moc�Bo��, kt�ra powoduje zbawienie cz�owieka (Rzym.1,16). Zwiasto-wanie S�owa Bo�ego jest warunkiem istnienia Ko�cio�a. Ko�ci�jest tam, gdzie si� wiernie zwiastuje Ewangeli� i gdzie si� udzielaSakrament�w wed�ug ustanowienia Chrystusa.Oba Ko�cio�y Chrze�cija�skie przyj�y kanon Pisma �w., tojest zbi�r ksi�g biblijnych zestawiony ostatecznie w II wieku poChr. Dla Ko�cio�a Ewangelickiego miernikiem warto�ci ksi�gbiblijnych jest to, czy one "tchn� Chrystusem" (I Kor. 3,111.Ko�ci� Katolicki uznaje poza ksi�gami kanonicznymi r�wnie�ksi�gi apokryficzne, dodatkowe, kt�re maj� znaczeniedrugorz�dne.Ko�ci� Ewangelicki k�adzie du�y nacisk na �ywe zwiastowanieS�owa Bo�ego (viva vox - tj. "�ywy g�os"). Oczekuje si�, �eS�owo b�dzie zwiastowane w mocy Ducha �wi�tego (I Tes. 1,5],budz�c pewno�� zbawienia (II Tym. 1,12). Kazanie nie jest tylkoinformacj�, lecz jest zwiastowaniem Ewangelii.Pismo �w. ma w Ko�ciele Ewangelickim najwy�szy autorytet,pierwsze miejsce, prymat. Ono stanowi kryterium nauki ko�cielnej.Ko�ci� Rzymskokatolicki przyjmuje dwa �r�d�a objawienia:Pismo �w. i tradycj�. Zasad� t� sformu�owano w Konstytucjio Objawieniu II Soboru Watyka�skiego.Konstytucja ta akcentuje silniej znaczenie Pisma �w. ni� daw-niejsze dekrety Ko�cio�a Katolickiego. Konstytucja uwa�a Pismo�w. za "najwy�sze prawid�o wiary", por�wnuje S�owo Bo�e doCia�a Chrystusowego (Sakramentu O�tarza, wzywa do nauczaniai czytania Biblii (r. VI, 211. Konstytucja przyjmuje wsp�czesnemetody badania Pisma �w., dlatego istnieje mo�liwo�� wywodze-nia z niego dogmat�w maryjnych i in. Wybitny teolog katolickiKarl Rahner powiedzia�, �e Pismo �w. jest jednorazowym, niepo-wtarzalnym wydarzeniem zbawczym, jest S�owem Bo�ym, a nietylko je zawiera.Lecz Ko�ci� Katolicki przyjmuje obok Pisma �w. drugie�r�d�o objawienia, a jest nim tradycja. Tradycja wchodzi w sk�addepozytu apostolskiego. M�wi�c o nim Konstytucja o Objawieniug�osi: "�wi�ta Tradycja i Pismo �w. stanowi� �wi�ty depozytS�owa powierzony Ko�cio�owi".A wi�c i tradycja, nie tylko Pismo �w., ma znaczenie kanonicz-ne. W Ko�ciele Katolickim g�osi si�, i� istnieje Biblia tripartita(trzycz�ciowa), sk�adaj� si� na ni� Stary i Nowy Testament oraztradycja. Pismo �w. i tradycja s� wi�c r�wnorz�dne. Konstytucjao Objawieniu zwykle wymienia na pierwszym miejscu tradycj�,a na drugim Pismo �w. Do tradycji nale�y wszystko, co przynosi�ycie Ko�cio�a, co Ko�ci� zgromadzi� i gromadzi, jest wi�c ona�ywa i si� rozrasta. W sk�ad jej wchodz� pisma ojc�w Ko�cio�a,dekrety sobor�w i papie�y, formy obrz�d�w, zwyczaje. Ko�ci�przez urz�d nauczaj�cy dysponuje tre�ci� tradycji i j� reguluje.W Konstytucji o Objawieniu wiele miejsca po�wi�cono tradycji.Powiedziano, i� "Tradycja �w. i Pismo �w. �ci�le si� ze sob� ��cz�i komunikuj�. Obydwoje bowiem wyp�ywaj� z tego samego�r�d�a Bo�ego i zrastaj� si� jako� w jedno" (r. II,9). Konstytucjastwierdza: "Albowiem Pismo �w. jest mow� Bo�� utrwalon� poddzia�aniem Ducha �wi�tego na pi�mie, a �wi�ta Tradycja, S�owoBo�e przez Chrystusa Pana i Ducha �wi�tego powierzone aposto-�om, przekazuje w ca�o�ci ich nast�pcom, by o�wieceni Duchemprawdy, wiecznie je w swym nauczaniu zachowywali (...], tote�obydwoje nale�y z r�wnym uczuciem czci i powa�aniem przyjmo-wa�" r. 11,91.Ko�ci� Ewangelicki nie widzi w tradycji ko�cielnej �r�d�aobjawienia, cho� z ni� nie zrywa jako ze �wiadectwem wiary,je�li jest zgodna z Pismem �w. i zwiastuje Jezusa Chrystusa. Luterpowiedzia�: "Jest rzecz� niebezpieczn� i straszn� wierzy� wbrew�wiadectwu, wierze i nauce ca�ego Ko�cio�a chrze�cija�skiego".Reformator stwierdzi� jednak w roku 1521, i� Ko�ci� si� myli,"je�li naucza wbrew S�owu Bo�emu". Ko�ci� Ewangelicki od-rzuca wi�c tradycj�, o ile zawiera ona nauki ludzkie (Mat. 15,31,nie uzasadnione w Pi�mie �w., jak mariologia, kult obraz�w, reli-kwii i in. Ko�ci� Ewangelicki ma swe ksi�gi symboliczne, lecz ichautorytet jest wt�rny, zale�y od Pisma �w., i mog� one by� inaczejformu�owane, aby lepiej odda� tre�� Pisma �w.W Ko�ciele Katolickim tradycja ma podw�jne znaczenie: jestuzupe�nieniem Pisma �w., co grozi niebezpiecze�stwem wprowa-dzenia nauk niebiblijnych, a jednocze�nie jest podstaw� wyk�adu(interpretacji Pisma �w.Konstytucja o Objawieniu g�osi: "Poniewa� Pismo �w. powinnoby� czytane i interpretowane w tym samym Duchu, w jakim zo-sta�o napisane, nale�y (...] uwzgl�dnia� tre�� i jako�� ca�ej Biblii,maj�c na oku �yw� Tradycj� ca�ego Ko�cio�a oraz analogi� wiary(r. III,121".Tradycja jest wi�c probierzem wyk�adu Pisma �w. wbrewewangelickiej zasadzie: "tylko Pismo �w.". Takie traktowanie tra-dycji grozi niebezpiecze�stwem, �e wyk�ad S�owa Bo�ego staniesi� podstawowym obowi�zuj�cym tekstem.Ostatecznym, nadrz�dnym kryterium wyk�adu Pisma �w. jesturz�d nauczaj�cy Ko�cio�a. "Wszystko, co dotyczy sposobu inter-pretowania Pisma �w., podlega ostatecznie s�dowi Ko�cio�a,kt�ry ma od Boga polecenie i pos�annictwo strze�enia i wyja�nia-nia S�owa Bo�ego".Konstytucja o Objawieniu g�osi dalej: "Zadanie za� autentycz-nej interpretacji S�owa Bo�ego, spisanego czy przekazanego przezTradycj�, powierzone zosta�o samemu tylko �ywemu Urz�dowiNauczycielskiemu Ko�cio�a" (r. II,10). Zasada ta jest zwi�zanaz dogmatem o nieomylno�ci papie�a. Konstytucja o Objawieniustawia ostatecznie na jednym poziomie trzy warto�ci: "Jasne wi�cjest, �e �wi�ta Tradycja, Pismo �w. i Urz�d Nauczycielski Ko�-cio�a (...) tak �ci�le ze sob� si� ��cz� i zespalaj� (...), �e jedno bezpozosta�ych istnie� nie mo�e" (r. II,10). Mimo wi�c podniesieniapowagi Pisma �w. w ostatnim czasie, jego znaczenie w Ko�cieleKatolickim jest wobec silnego podkre�lania znaczenia tradycjii urz�du ko�cielnego nadal bardzo zredukowane.To stanowi najwi�ksz� r�nic� mi�dzy Ko�cio�ami. Reformacjaprzyj�a tylko jeden autorytet - Pismo �w. Luter g��boko prze-�y� upadek autorytet�w, kt�re zna� od m�odo�ci - tradycji i pa-piestwa. Odrzuci� je jednak, gdy urz�d ko�cielny na podstawietradycji pot�pi� nauk� o usprawiedliwieniu z �aski przez wiar�w Jezusa Chrystusa. Wtedy Luter pozosta� przy wy��cznym auto-rytecie Pisma, pozosta�e bowiem autorytety nie wytrzyma�y kry-tyki w �wietle Biblii.Reformacja przyj�a zasad�, i� Pismo �w. jest samo instrumen-tem wyk�adu. Prawdy nale�y w nim szuka�, por�wnuj�c r�newypowiedzi S�owa Bo�ego i pami�taj�c, �e istotnym j�drem Bibliijest zbawcze dzie�o Jezusa Chrystusa.Ko�ci� Ewangelicki wzywa swych wsp�wyznawc�w do pilnejlektury Pisma �w., przypominaj�c wypowied� Pana Jezusa: "S�o-wa, kt�re powiedzia�em do was, s� duchem i �ywotem" (Jan 6,63).B�gB�g OjciecB�g jest wznios�y, pe�en chwa�y, jest ponad �wiatem, w istocieSwej niepoj�ty (Job 11,17 i n.; Rzym: 11,33-36l. Jest On nie-dost�pny dla naszego poznania. Prorok Izajasz m�wi, i� jestBogiem ukrytym (Izaj. 45,15). My�l ta wysuwa si� na czo�oLutrowy... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.