![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Ewakuacja szkoły, Ppoż dla szkoły Etapy rozwoju słuchu fonematycznego(1), Prywatne, Przedszkole, LOGOPEDIA, logopedia Etapy zakładania indywidualnej działalności gospodarczej, Biol UMCS, V semestr, Podstawy przedsiębiorczości Ewa Farna - EWAkuacja, Muzyka, Teksty piosenek Ewakuacja i transport poszkodowanego, KSiĄŻKi RATOWNiCTWO MEDYCZNE Ewakuacja, Bezpieczeństwo esprit prog, Alarmy, domofony, P.Poż, Paradox ethm1, Alarmy, domofony, P.Poż, Satel Everyday activities (Codzienne czynności) - scenariusz zajęć, Wychowanie Przedszkolne, Język angielski w przedszkolu Erewhon Samuel Butler, Biblioteka, Butler Samuel |
EWAKUACJA PRZEDSZKOLI - ŻŁOBKÓW(1), p.poż[ Pobierz całość w formacie PDF ]ROZPOZNAWANIE ZAGRO¯EÑ Pro ble my ewa ku a cji z bu dyn ków ¿³ob ków i przed szko li Bez pie cz ne ma lu chy i sta r sza ki Ewa ku a cjê z przed szko li i ¿³ob ków czê sto utrud niaj¹ me be l ki ta ra suj¹ce prze j œcia, ³atwo pa l ne dy wa ni ki i bo a ze rie, nie wy dzie lo ne kla t ki scho do we, nie wie dza pra co w ni ków... Wie lu tych za gro ¿eñ mo ¿ na unikn¹æ bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Na pod sta wie wy ni ków prze pro - wa dzo nych w po prze dnich la tach kon tro li prze strze ga nia prze pi sów prze ciwpo ¿a ro wych w obie k tach mieszcz¹cych ¿³obki i przedszkola mo ¿ na stwier dziæ li cz ne uchy bie - nia i od stê p stwa od obo wi¹ zu - j¹cych przepisów. Na oko³o 1100 ba da nych obie któw ro cz nie œred - nio 25 proc. wy ka zu je nie pra wi d³o - wo œci w sta nie dróg ewa kua cy j - nych, a 20 proc. w zakresie instru- kcji bez pie cze ñ stwa po ¿a ro we go 5 . Dro gi ewa kua cy j ne w przed szko - lach i ¿³obkach czêsto s¹ niedro¿ne z po wo du sk³ado wa nia na nich licznych ma te ria³ów pa l nych, ta - kich jak: ³awki, dekoracje, wysta- wy itp. Brakuje te¿ czêsto oznako- wania dróg ewakuacji lub jest ono nie pra wid³owe albo nie czy te l ne. Wie lu pra co w ni ków tych in sty tu cji nie zna te¿ podstawowych zasad bez pie cze ñ stwa po ¿a ro we go, ze wzglêdu na brak instrukcji bezpie- cze ñ stwa po ¿a ro we go lub nie w³aœ - ci we jej wy ko na nie. A prze cie¿ lu - dzie pra cuj¹cy z dzie æ mi po win ni przywi¹zywaæ do spraw bezpie- cze ñ stwa szcze góln¹ wagê, po nie - wa¿ od ich poziomu wiedzy zale¿y bez pie cze ñ stwo in nych osób. Od czego to zale¿y Li cz ba i wie l koœæ pro ble mów wy stê puj¹cych pod czas ewa ku a cji ludzi, zw³aszcza dzieci, ze ¿³obków i przed szko li jest uza le ¿ nio na od wie lu czyn ni ków. W szcze gó l no œci od: – obiektu, w którym jest usytuo- wany ¿³obek lub przedszkole – czy dany budynek spe³nia wy- ma ga nia obo wi¹zuj¹cych prze - pi sów techni czno- budow la - nych, a jeœli nie, to czy zosta³y za sto so wa ne in ne roz wi¹za nia za pe w niaj¹ce spe³nie nie wy - mo gów bez pie cze ñ stwa po ¿a ro - we go; – ro dza ju ma te ria³ów wy ko ñ cze - nia wnêtrz, szczególnie na dro- gach ewakuacyjnych – czy s¹ to ma te ria³y ³atwo za pa l ne, ka - pi¹ce pod wp³ywem wysokiej tem pe ra tu ry wy stê puj¹cej pod - czas po¿aru lub kopc¹ce albo wy dzie laj¹ce sub stan cje to ksy - czne w czasie rozk³adu termicz- ne go; – sze ro ko œci przejœæ ewa kua cy j - nych oraz spo so bu utrzy ma nia dróg ewa kua cy j nych – czy jest za cho wa na wy ma ga na sze ro - K A ROL G O ŒCI NIAK Bez pie cze ñ stwo ewa ku a cji jest za wsze zde ter mino wa ne cza sem po miê dzy mo men tem uœwia do mie - nia so bie za gro ¿e nia po ¿a rem lub ode bra nia ala r mu o po ¿a rze a cza - sem, w którym ucieczka jest ju¿ nie mo ¿ li wa na sku tek dzia ³a nia czyn ni ków po ¿a ro wych. W zwi¹z - ku z tym w³aœciwe zaprojekto- wanie wa run ków ewa ku a cji lu dzi z bu dyn ków sta no wi je den z pod - sta wo wych wy mo gów bu do w la - nych ochro ny prze ciwpo ¿a ro wej. Li cz ne uchy bie nia ¯³obki i przed szko la zna j duj¹ siê naj czê œ ciej w bu dyn kach wol - no stoj¹cych, jedno- b¹dŸ dwu- kondy gnacy j nych, w nie któ rych przy pa d kach nie przy stoso wa nych do pe³nienia takiej funkcji. Odpo- wie dzia l ny w œwie t le pra wa za bez pie cze ñ stwo osób i mie nia w obiekcie jest w³aœciciel, zarz¹d- ca lub u¿y t ko w nik da ne go obie - ktu 1 . Po dej mu je on de cy zje o ewa - ku a cji w ra zie za gro ¿e nia po ¿a - rem, ata kiem ter rory sty cz nym lub in nym za gro ¿e niem, jest rów nie¿ odpo wie dzia l ny za opra co wa nie in stru kcji bez pie cze ñ stwa po ¿a - ro we go 2 oraz za prze pro wa dza nie pra kty cz ne go spra w dze nia or ga - ni za cji i wa run ków ewa ku a cji 3 . ¯³obki i przedszkola, ze wzglêdu na prze by wa nie w nich dzieci, lu- dzi o ogra ni czo nej zdo l no œci po ru - szania siê i w okreœlonym wieku, kwa lifi ko wa ne s¹ do ka te go rii za - gro ¿e nia lu dzi ZL II 4 . W tej grupie obie któw szcze gó l nie wa ¿ ne jest za pe w nie nie bez pie cz nych wa run - ków ewakuacji, w tym równie¿ za- bez pie cze nie pio no wych i po zio - mych dróg ewakuacji przed zady- mie niem. 16 Przegl¹d Po ¿a r ni czy – 4/2006 Z tego pomieszczenia na parterze mo¿liwa jest ewakuacja przez wyjœcie na taras Ta k ¿e bu do wa nie œwia do mo œci W ka te go rii ZL II, czy li ta k ¿e w bu dyn kach przed szko li i ¿³ob - ków, za ka za ne jest sto so wa nie na dro gach ewa kua cy j nych ma te ria - ³ów ³atwo palnych. Jednak wyma- ganie to czêsto nie jest spe³niane: ko ry ta rze prze wa ¿ nie s¹ po kry te dy wa ni ka mi lub wyk³ad zin¹, któ - ra rza d ko ma ce r ty fi kat ma te ria³u trud no za pa l ne go. Bar dzo po pu - larne w mi nio nych la tach bo a ze - rie w ró¿nym wydaniu s¹ ze wzglêdu na estetykê oraz ³atwoœæ utrzy ma nia chê t nie sto so wa ne przez admi ni stra to rów bu dyn ków na ko ry ta rzach i kla t kach scho do - wych. Nie ste ty, ty l ko nie wie l ki pro cent tych bo a ze rii jest za bez - pie czo ny spe cja l ny mi œro d ka mi og nio chron ny mi do sto p nia co naj - mniej trud noza pal no œci. Po zo - sta³e s¹ kla syfi ko wa ne jako ³atwo za pa l ne i w cza sie po ¿a ru sta no - wi¹ re a l ne za gro ¿e nie, tworz¹c œcia nê og nia szy b ko roz prze strze - nia j¹c¹ siê na dro dze ewa kua cy j - nej. Po do b nie nie bez pie cz ne s¹, do nie da w na po wszech nie sto so wa - ne, lekkie œcianki dzia³owe z p³yt drew no po chod nych. Œcian ki z ta - kich p³yt nie tylko nie maj¹ wyma- ga nej od po rno œci og nio wej, ale tak ¿e w wiê kszo œci przy pa d ków s¹ ele men ta mi si l nie roz prze strze - niaj¹cymi ogieñ. Ponadto nierzad- ko mo ¿ na zaob se r wo waæ na dro - gach ewa kua cy j nych ró ¿ ne go ro - dza ju me b le: sza f ki, sto li cz ki itp., koœæ przejœæ ewa kua cy j nych oraz czy na drogach komunika- cji ogó l nej nie zna j duj¹ siê przed mio ty ta kie jak me b le, sza f ki, utrud niaj¹ce bez pieczn¹ ewa ku a cjê i zmnie j szaj¹ce sze - ro koœæ przejœæ po ni ¿ej wy ma ga - nej wa r to œci; – oz na ko wa nia dróg ewa ku a cji; – przy go to wa nia opie ku nów i pra - s¹ usy tu o wa ne w bu dyn kach spe³ niaj¹cych wa run ki bez pie - cze ñ stwa po ¿a ro we go. Po nie wa¿ w bu dyn ku za gra - ¿aj¹cym ¿yciu ludzi czas potrzeb- ny na ich ewakuacjê jest d³u¿szy ni¿ czas, w którym warunki wyni- kaj¹ce z roz wo ju po ¿a ru (za dy - mie nie, tem pe ra tu ra, pro mie nio - wa nie cie p l ne, spa dek stê ¿e nia tle nu) za czy naj¹ za gra ¿aæ ¿yciu, rozwi¹zania zamienne maj¹ na celu: – skró ce nie cza su trwa nia ewa - ku a cji (np. przez zmnie j sze nie li cz by osób jej pod le gaj¹cych); – przy spie sze nie wy kry cia po ¿a - ru (np. przez za sto so wa nie sy - ste mu syg na li za cji po ¿a ro wej); – spo wo l nie nie roz wo ju po ¿a ru (np. przez za sto so wa nie sta - ³ych urz¹dzeñ ga œ ni czych, usu - niê cie ma te ria³ów pa l nych z miejsc niepo¿¹danych); – zmnie j sze nie mo ¿ li wo œci od - dzia³ywa nia po ¿a ru na ewa ku - uj¹cych siê ludzi (np. przez po- pra wie nie ochro ny dróg ewa - kua cy j nych przed za dy mie - niem). Na pod sta wie wy ni ków prze pro wa dzo nych w po prze dnich la tach kon tro li prze strze ga nia prze pi sów prze ciwpo ¿a ro wych w obie ktach mieszcz¹cych ¿³obki i przed szko la mo ¿ na stwier dziæ li cz ne uchy bie nia i od stê p stwa od obo wi¹zuj¹cych prze pi sów. Na oko³o 1100 badanych obiektów rocznie œrednio 25 proc. wy ka zu je nie pra wid³owo œci w sta nie dróg ewa kua cy j nych, a 20 proc. w zakresie instrukcji bezpieczeñstwa po¿arowego. ç cowników przedszkoli i ¿³ob- ków do prze pro wa dze nia spra - wnej ewakuacji – czy znaj¹ oni pro ce du ry po stê po wa nia na wy - padek po¿aru i czy wiedz¹, kto za co jest odpo wie dzia l ny pod - czas pro wa dze nia dzia³añ do cza su przy by cia jed no stek stra - ¿y po ¿a r nej; – prze szko le nia i sta nu wie dzy dzieci na temat po¿aru i sposo- bu za cho wa nia siê po wy da niu przez opie ku na po le ce nia o na - ty ch mia sto wym opu sz cze niu bu dyn ku. W bu dyn ku uz na nym za za gra - ¿aj¹cy ¿y ciu lu dzi nie zbêd ne jest za sto so wa nie roz wi¹zañ za pe w - niaj¹cych spe³nie nie wy ma gañ bez pie cze ñ stwa po ¿a ro we go. Ich nie spe³nie nie po wo du je du ¿e utrud nie nia pod czas ewa ku a cji, a za pe w nie nie szy b kiej i bez pie cz - nej ewa ku a cji sta no wi o bez pie - cze ñ stwie da ne go obie ktu. Jed nak nie wszystkie ¿³obki i przedszkola Prawid³owo oznakowana droga ewakuacyjna Przegl¹d Po ¿a r ni czy – 4/2006 17 ç zmnie j szaj¹ce sze ro koœæ przejœæ ewa kua cy j nych oraz przy czy nia - j¹ce siê do rozwoju po¿aru. Czêsto te¿ klatki schodowe nie s¹ wydzie- lo ne ani za bez pie czo ne przed za - dy mie niem i za my ka ne drzwia mi. Dym mo¿e po prostu swobodnie roz prze strze niaæ siê po ca³ym budynku. Czas prze zna czo ny na bez - pieczn¹ ewakuacjê jest w g³ównej mie rze uza le ¿ nio ny od li cz by dzie ci i opie ku nów prze by waj¹cych w da - nym czasie w obiekcie. Budynek przed szko la czy ¿³obka po wi nien byæ tak skon stru o wa ny i za pe w niæ ta kie wa run ki te ch ni cz ne, ¿eby wszy s cy mo gli bez pie cz nie opu œciæ go w cza sie wy st¹ pie nia za gro ¿e - nia. Nale¿y wzi¹æ pod uwagê ko- nie cz noœæ wy no sze nia naj mnie j - szych dzieci na rêkach. ¯³obki i przedszkola znajduj¹ siê najczêœciej w budynkach wolno stoj¹cych, jedno- b¹dŸ dwukondygnacyjnych W czasie prowadzenia ewakuacji ma³ych dzieci chyba najwiêkszym problemem jest panika. Ustrzec przed ni¹ mo¿e tylko czêste æwiczenie ewakuacji – dziêki temu w czasie realnego zagro¿enia dziecko nie bêdzie czu³o, ¿e znalaz³o siê w nowej, nietypowej sytuacji. Tym samym nie bêdzie odczuwa³o strachu, wiêc te¿ nie wpadnie w panikê, tylko podda siê przeæwiczonym nawykom – wybiegnie np. na boisko. w pa ni kê, ty l ko pod da siê prze æwi - czo nym na wy kom – wy bie g nie np. na bo i sko. Wy ma ga ne æwi cze nia ewa ku a cji obie ktu prze pro wa dza - ne raz na dwa lata to zdecydowa- nie za ma³o w tego typu obiektach. Oso b nym pro ble mem jest ewa- ku a cja najm³od szych dzie ci w ¿³ob - kach. Tu wa ¿ ne jest roz mie sz cze - nie po koi. Po mie sz cze nia, w któ - rych prze by waj¹ naj mnie j sze dzieci, te, które bêdzie trzeba wy- no siæ, po win ny zna j do waæ siê na pa r te rze. Ewa ku a cjê mo ¿ na wów - czas prowadziæ przez okna, drzwi ba l ko no we czy przez drzwi ewa - kua cy j ne. W oma wia nej gru pie obie któw mo ¿ na zna cz nie pod nieœæ po ziom bez pie cze ñ stwa bez du ¿ych na - k³adów fi nan so wych. Wa ¿ ne jest po dej œcie dy re kto rów oœro d ków i stra ¿a ków pro wadz¹cych sta³y nad zór nad ta ki mi obie kta mi – liczy siê tu g³ównie œwiadomoœæ, po nie wa¿ czê sto wy sta r czy ty l ko za pe w niæ od po wied ni¹ dro ¿ noœæ dróg ewa kua cy j nych. Bar dzo wa ¿ - na jest te¿ oczywiœcie edukacja na szych najm³od szych oby wa te li, na po cz¹tku w fo r mie za ba wy. Czê sto prze pro wa dza ne w obie k - tach æwi cze nia ewa ku a cji s¹ bar - dzo dobr¹ form¹ prewencji, jed- nak przy okazji takich æwiczeñ mo¿na zawsze zor ga ni zo waæ krótki kurs ppo¿. dla maluchów. Li te ra tu ra 1. Roz porz¹dze nie mi ni stra spraw we - wnê trz nych i ad mi ni stra cji z 16 cze r w ca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpo¿aro- wej bu dyn ków, in nych obie któw bu do w la - nych i terenów (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 2. Roz porz¹dze nia mi ni stra in fra stru k - tu ry w spra wie wa run ków te ch ni cz nych, ja kim po win ny opo wia daæ bu dyn ki i ich usy tu o wa nie z 12 kwie t nia 2002 r. (Dz. U. nr 75, poz. 690). 3. Biu le ty ny info rma cy j ne Pa ñ stwo wej Stra ¿y Po ¿a r nej 1999-2004. 4. M³. bryg. mgr in¿. Ireneusz Naworol, Ewa ku a cja ze ¿³ob ków i przed szko li pod - czas po ¿a rów, „Pra ce Ka te dry Dzia³añ Ratow niczo- Gaœ ni czych”, ze szyt nr 6, SGSP Wa r sza wa, gru dzieñ 1999 r. 5. W³od zi mierz Ku szak, Jak ewa ku o waæ ludzi i mienie. 6. An to ni Ce lej: Bez pie cze ñ stwo lu dzi w szpi ta lach, „Ochro na Prze ciw po¿a ro - wa” nr 1/2005. 7. Wa l de mar Ku bik, Ewa ku a cja przed - szko li – dzia³ania per so ne lu. 8. Materia³y z wyk³adów st. bryg. dr. in¿. Da riu sza Ra ta j cza ka. 9. St. bryg. mgr Piotr Bielicki: Ra tow ni c - two i ewa ku a cja lu dzi pod czas po ¿a ru, „W akcji” nr 4/2005, czerwiec-lipiec. St. ogn. pchor. Karol Goœciniak jest studentem pi¹tego roku SGSP. Bardzo wa¿n¹ rolê odgrywaj¹ szko le nia pra co w ni ków przed - szkoli i ¿³obków, a w szczególno- œci osób pracuj¹cych z dzieæmi. Maluchy nie s¹ w stanie oceniæ ani sku t ków za gro ¿e nia, ani jego Ÿród³a. Dla te go wa ¿ ne jest, aby po le ce nie ewa ku a cji do tar³o prze - de wszy stkim do bez po œred nio sprawuj¹cych opiekê nad przed- szkolakami. Rola tych osób nie ogra ni cza siê ty l ko do zna jo mo œci pro ce dur po stê po wa nia i sto so wa - nia siê do zaleceñ zawartych w in- stru kcji bez pie cze ñ stwa po ¿a ro - we go, po le ga ta k ¿e na spra w nym i jed no cze œ nie spo ko j nym wy pro - wa dze niu gru py dzie ci w bez pie cz - ne miejsce, np. na boisko czy plac za baw. Opie ku no wie po win ni czu - waæ nad bez pie cze ñ stwem dzie ci i stosowaæ siê do przepisów bez- pie cze ñ stwa. Nie dopu sz czal ne jest za my ka nie drzwi wyj œcio - wych, po wo duj¹ce od ciê cie drogi ucieczki 6 . Opie ku no wie i lu dzie pra cuj¹cy z dzie æ mi po win ni bu do waæ œwia - do moœæ za gro ¿eñ, ja kie wy ni kaj¹ z nie prze strze ga nia bez pie cze ñ - stwa po ¿a ro we go. Za po zna nie siê z in strukcj¹ bez pie cze ñ stwa po ¿a - ro we go sta no wi obo wi¹zek ka ¿ de - go pra co w ni ka. Po win ny zna leŸæ siê w niej informacje m.in. na te- mat wa run ków ochro ny prze ciw - po ¿a ro wej, spo so bów po stê po wa - nia na wypadek po¿aru, jak rów- nie¿ spo so by za zna ja mia nia u¿yt - ko w ni ków obie ktu (opie ku nów i wy cho wa w ców) z tre œci¹ przed - mio to wej in stru kcji oraz z prze pi - sa mi prze ciwpo ¿aro wy mi 7 . W przedszkolach i ¿³obkach nie- zbêd na jest przy ja z na at mo s fe ra, a opie kun po wi nien byæ uz na wa ny przez dzie c ko za przy ja cie la. Stan psy chi cz ny dzie cka jest bar dzo isto t ny, zw³asz cza w ra zie wy - st¹pie nia za gro ¿e nia. Nie któ re dzie ci w sy tu a cji stre so wej mog¹ uciekaæ lub siê schowaæ, np. pod ³awk¹, gdzie wed³ug nich bêdzie bez pie cz nie. Dla te go tak wa ¿ ne jest pro wa dze nie na uki dla dzie ci w formie zabawy na temat profila- kty ki przeciwpo¿arowej. Bez pie cz niej, a bez wy da t ków W cza sie pro wa dze nia ewa ku a - cji ma³ych dzieci chyba najwiê- kszym pro ble mem jest pa ni ka. Ustrzec przed ni¹ mo¿e tylko czê- ste æwi cze nie ewa ku a cji – dziê ki temu w cza sie re a l ne go za gro ¿e nia dziecko nie bêdzie czu³o, ¿e zna- laz³o siê w nowej, nietypowej sytu- acji. Tym samym nie bêdzie odczu- wa³o strachu, wiêc te¿ nie wpadnie 1 Par. 4-6 roz porz¹dze nia mi ni stra spraw we wnê trz nych i ad mi ni stra cji z 16 cze r w ca 2003 r. w spra wie ochro ny prze ciwpo ¿a ro wej bu dyn ków, in nych obie któw bu do w la - nych i terenów (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 2 Par. 6 (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 3 Par. 13 (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 4 Par. 209.2 roz porz¹dze nia mi ni stra in fra stru ktu ry w spra wie wa run ków te ch ni cz - nych, ja kim po win ny opo wia daæ bu dyn ki i ich usy tu o wa nie z 12 kwie t nia 2002 r. (Dz. U. nr 75, poz. 690). 5 Biu le ty ny info rma cy j ne Pa ñ stwo wej Stra ¿y Po ¿a r nej 1999-2004. 6 Par. 4.1.12 roz porz¹dze nia mi ni stra spraw we wnê trz nych i ad mi ni stra cji z 16 cze r - w ca 2003 r. w spra wie ochro ny prze ciwpo ¿a ro wej bu dyn ków, in nych obie któw bu do w - lanych i terenów (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 7 Par. 6 (Dz. U. nr 121, poz. 1138). 18 Przegl¹d Po ¿a r ni czy – 4/2006 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |