Start
Ewolucja polityki zagranicznej II RP - notatka (UW), HISTORIA, 11. Czasy najnowsze, Polityka zagraniczna II RP
Etyka psychologiczna - artykuł - Pomoc psychologiczna czy psychoterapia(1), Psychologia, Pomoc psychologiczna
Evjen.B.Hanselman.S.Rader.D-ASP.NET.4.Z.Wykorzystaniem.C.Sharp.I.VB.Zaawansowane.Programowanie.2013-iNTERnet, NOTATKI
Europejskie prawo pracy i jego wpływ na ustawodawstwo polskie, NASZE materiały notatki
Etap IIIC - Testy założeń - v11, ekonometria prognozowanie, wyklady notatki
estymacja z4, SGH - materiały i notatki, Statystyka PDF
Etap IIIB - v11, ekonometria prognozowanie, wyklady notatki
Etap II i IIIA - v11, ekonometria prognozowanie, wyklady notatki
europejski system ochrony praw czlowieka, Notatki
Erinna z Telos, Opracowania, notatki
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aguilera.opx.pl

  • Etyka dziennikarska1, Dziennikarstwo - notatki uczelniane, etyka dziennikarska

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    //-->DEFINICJAETYKI:•••z języka greckiego „ethos” znaczy zwyczajogół norm moralnych i ocen przyjętych w danej zbiorowości społecznejnauka o moralności, „filozofia moralności”MORALNOŚĆ W SZEROKIM SENSIE:Dziedzina zjawisk o nie zawsze ostrych granicach pojęciowych. Powiązana z faktem, ze człowiekjest osobą, świadomym, wolnym przedmiotem i podmiotem moralnym, który może rozpoznawać,wybierać i realizować różne możliwości, za co staje się odpowiedzialny wobec: Boga, wiecznych,niezmiennych idei, samego siebie, własnego sumienia.Moralność jest powiązana z odkrywaniem lub samodzielnym, dowolnym tworzeniem,hierarchizowaniem i realizowaniem wartości etycznych, z kierowaniem się w życiu regułami inormami etyki, z etycznymi osądami motywów, sposobów postępowania, następstwami wyborów,działań lub zaniechań, z etyczną relacją osoby ludzkiej wobec świata, instytucji, idei, ideologii atakże postawami świata pozaludzkiego.Wyodrębnia się też moralność opartą na religii, filozoficzną, a także moralność charakteryzującąróżne epoki, określone zawody, strefy życia i grupy społeczneMORALNOŚĆ W WĘŻSZYM ZNACZENIU:W sensie NORMATYCZNYM, czyli preferowanie i postulowanie etycznie dodatnich postaw,wzorców osobowych, wyboru dobra, a nie zła, prawdomówności a nie kłamstwa, traktowaniu ichjako celu samego w sobie, a nie jedynie środka co celu, poczuwanie się do odpowiedzialności zamotywy, intencje słowa, czyny ich następstwa, kształtowanie i utrwalanie pozytywnych etyczniepostaw moralnych.Przeciwnościami moralności jest niemoralność i nihilizm (amoralizm, ignorowanie wszelkich normetyki)RODZAJE ETYKIEtyka Normatywna-zajmuje się ustalaniem co jest dobre a co złe, oraz na podstawie przyjętychocen i związanych z nimi powinności-wytyczaniem dyrektyw.Zakres badań: aksjologia (teoria wartości),deontologia (nauka o powinnościach i obowiązkach)Etyka Opisowa-zajmuje się analizą, opisem i wyjaśnianiem moralności rzeczywiście przyjmowanejS t r o n a1 | 21w różnych epokach i środowiskach społecznych, wykazywaniem źródeł, struktury i funkcjimoralności jako formy świadomości społeczeństwa i wykrywaniem prawidłowości jej rozwoju.Zakres badań: socjologia moralności, psychologia moralności, metaetykaŹRÓDŁA ETYCZNEGO POZNANIArozumuczuciawewnętrzny głoswiara w byt nadprzyrodzony (Bóg)WSPÓŁCZESNY PODZIAŁ TEORIICARNAPA:ETYCZNYCH ZAPROPONOWANY PRZEZR.1. Ze względu na zakres obowiązywania norm moralnych:Teorie Obiektywistyczne - zakładką one, że normy etyczne mają charakter uniwersalny i można jewywieść z ogólnych założeń a następnie zastosować do wszystkich ludziTeorie Subiektywistyczne- zakładają one, że normy etyczne są wytworem poszczególnych ludzi.Prowadzi to do wniosku, że jeśli istnieją jakieś wspólne formy, to są one wynikiem podobnejzawartości umysłów większości ludzi, lub nawet że nie ma czegoś takiego jak wspólne normy ikażdy posługuje się swoim prywatnym systemem nakazów moralnych2. Ze względu na źródło pochodzenia norm moralnych:Naturalizm- systemy takie próbują wywodzić normy moralne z nauk przyrodniczych i ewolucjispołecznychAntynaturalizm- systemy takie starają się dowodzić, ze normy moralne muszą pochodzić z „góry”,np. od Boga lub z przesłanek ściśle racjonalnych bez odnoszenia się do danych eksperymentalnych3. Ze względu na ocenę zachowań ludzi:Motywizm- systemy motywistyczne zakładają, ze o moralnej ocenie danego czynu decyduje przedewszystkim motyw. Według tych teorii nie można uznać czynu za moralnie słuszny, niezależnie odjego kocowego efektu, jeśli nie został podjęty z dobrą intencjąEfektywizm- systemy efektywistyczne zakładają, ze o moralnej ocenie danego czynu decydujewyłącznie jego efekt. Jeśli czyn został dokonany bez intencji lub nawet ze złą intencją ale przyniósłdobry efekt, można go uznać za moralnie słuszny.Nromalizm- systemy takie abstrahują zarówno od motywu jak i efektu. Traktują one dobro i zło jakoniedefiniowane pojęcia pierwotne. Dobre w obrębie samego systemu moralnego jest po prostu to, coS t r o n a2 | 21jest zgodne z nakazami tego systemu. Wobec tego ani motyw, ani efekt nie mają znaczenia w oceniemoralnej danego czynu, lecz po prostu zgodność tego czynu z nakazami moralnymi.HISTORIAETYKIW starożytności myśl etyczna stanowiąca część dociekań filozoficznych znalazła wyraz zwłaszcza w:•••Chińskiej filozofii klasycznejIndyjskiej filozofii klasycznejfilozofii greckiejETYKAGRECKA•Etyka grecka zajmowała się głownię badaniem sposobów osiągnięcia szczęścia i doskonałościosobistej człowieka, za inicjatora etyki greckiej uważa się Sokratesa, do którego intelektualizmuetycznego nawiązywali cynicy- uznający cnotę za jedyne dobro i cel życia, i cycernicy- głoszącyhedonizm, a także Demokryt z Adbery, którego poglądy dały początek późniejszemu eudajmonizowy.Pierwszy systematyczny wykład etyki jako odrębnej dyscypliny pochodzi od Arystotelesa. Znacznywpływ na rozwój etyki jako odrębnej dyscypliny wywarły poglądy epikurejczyków i stoikówETYKAŚREDNIOWIECZA•Etyka ściśle związana była z teologią i zasadami religii chrześcijańskiej, miała charakterteocentryczny: jej podstawy stworzył św. Augustin; w XIII w. największe znaczenie zyskał systemetyczny św. Tomasza z AkwinuETYKANOWOŻYTNA•Etyka nowożytna w swych głównych nurtach koncentrująca się wokół ziemskich spraw człowieka ipojmująca moralność jako aspekt stosunków międzyludzkich, odznaczała się humanizmemtendencyjnym do autonomizacji moralności w stosunku do religii, zaczęto zajmować się zwłaszczabadaniem motywów postępowania i namiętności ludzkich praz się wątek społeczny w powiązaniu zteoriami politycznymi- prawami i ideami przebudowy porządku społecznego. W epoce oświecenianajpełniejszy wyraz znalazła idea laicyzacji etyki oraz jej ujęcie utylitarystyczne- zwarty systemstworzył Bentham i Mill•XVIII i XIX wiek wydały koncepcje etyczne Kanta. Fichteg i Hegla, w I połowie XIX w powstałaeudajmonistyczna i humanistyczna koncepcja Feuerbacha, d humanizmu F nawiązywali Marks iEngels, uznając człowieka za wartość najwyższą, rozpatrując moralność jako formę świadomościspołecznej, zdeterminowaną ekonomiczną i klasową struktura społeczeństwa oraz historycznymiS t r o n a3 | 21warunkami jego buty. Etyka od polowy XIX w cechowała duża różnorodność stanowisk, z którychnajwiększy obok utylitaryzmu wpływ wywarły: altruizm etyczny Comte'a, e. EwolucjonistycznaSpensera, która stała się inspiracja wielu niekiedy przeciwstawnych systemów etycznych, wpóźniejszym zaś czasie e. Aksjologiczna wzrosła na gruncie fenomenologii: egzystencjalizm ipersonalizm•W myśl polskiej systematyczne badania nad zagadnieniami etyki podjęto w XIX w.:Etyka Niezależna- KotarbińskiEtyka empiryczna- CzeżowskiEmotywizm- OssowskaEtyka Wartości- TischnneEtyka dziennikarska a Etyka mediówPROFESJA:typy zawodów, w których oprócz sprawności warsztatowych i wiedzy ogólnej potrzebna jestspecyficzna etyka zawodowa. Ich przedstawiciele maja teoretyczna i praktyczną wiedzę, znaczną autonomię,niektórzy autorytet i stosunkowo wysoki status społeczny. Profesję charakteryzuje otwartość na krytykę zzewnątrz.ETYKA DZIENNIKARSKA ZALICZA SIĘ RÓWNIEŻ DOETYKSTOSOWANYCH(E.SZCZEGÓLNE)Etykę stosowaną można utożsamiać z etyką profesjonalną, traktować ją, jako jej część, a niekiedyjako samodzielną etykę, niezwiązaną z żadną profesją (etyka ekologiczna czy feministyczna)Termin „etyka stosowana” zastępuje się czasem pojęciem „etyki dziedziny”, co pozwala uniknąćproblemu, na ile normy i zasady etyki są powszechne„etyki stosowane, których nie można sprowadzić to teoretycznych metamoralności nie są jednakgadżetami. Wyrażają one, często w zagmatwany sposób, chaos epoki, która z braku stałych odniesieńpróbuje odpowiedzialność za przyszłość. Chociaż niekiedy podlegają chwilowym modom, to jednakzakładają pewien „powrót moralności” w czasach przesyconych wszechobecnym niepokojem ilekiem co do odległej przyszłości człowieka”S t r o n a4 | 21Dziennikarska etyka stosowana koncentruje się na problemach praktycznych związanych z profesją,unika normatywności i teoretycznych rozważań o tym, jaki powinien być idealny dziennikarz2OBSZARY REFLEKSJI ETYCZNEJ:Kodeksy etyki(są tworzone w ramach etyki normatywnej ustalającej, co jest etycznie dobre, a co złe,wyznaczającej standardy ocen i na ich podstawie standardy postepowania: co powinniśmy czynić aczego unikać.Kontrowersyjne przypadki(dotyczy konkretnych, niejednoznacznych przypadków. Jest to etykadylematów, trudnych sytuacji, której nie są objęte dyrektywami kodeksówETYKA SYTUACYJNA:rezygnacja z prób ustalenia sztywnych norm społecznych i ogólnych regułpostępowania. Uznaje ona, ze każda sytuacja jest niepowtarzalna i przy rozwiązaniu problemów należykierować się własnym doświadczeniem i głosem sumieniaETYKA DZIENNIKARSKA:•postawa charakteryzująca się dążeniem do prawdy i adekwatności; bezstronnością i uczciwością,szacunkiem do prywatności innych, niezależnością od wpływu grup interesów; szacunkiem dlaprawa; respektowaniem dobrych obyczajów i dobrego smaku•etyka mediów, wtyka dziennikarska, deontologia dziennikarska- ogół ocen, norm zasad i ideałówokreślających poglądy, zachowania i działania uważane za właściwe, dobre, uzasadnione moralnie wpracy dziennikarzy i funkcjonowaniu mediów.ETYKA MEDIÓW:W przeciwieństwie do etyki dziennikarskiej, nikt nie kontestuje etyki mediów. Zasadniczymargumentem przemawiającym za koniecznością jej istnienia jest to, że media a przynajmniej część znich są instytucjami zaufania publicznego funkcjonującymi w przestrzeni społecznejPojęcie etyki mediów, określa całokształt teoretycznej refleksji nad mediosferą jako przestrzeniąmoralności, a więc obszar ludzkich wyborów i działań medialnychEtyka mediów stanowiąc część etyki społecznej kategorii mediów lub „produktów medialnych”,stara się wypracować kryteria ocen etycznych obecnych w nich treści i form medialnychZa potrzeba tyki mediów przemawia to, że media swym istnieniem i działaniami wywołują istotneS t r o n a5 | 21 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.opx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl.