![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Start Ewolucja strategii militarnej NATO, NATO Ethics-ch-23, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-15, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-22, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-14, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-08, Med, Military Medical Ethics Volume 1 Ethics-ch-13, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-19, Med, Military Medical Ethics Volume 2 Ethics-ch-06, Med, Military Medical Ethics Volume 1 Ethics-ch-18, Med, Military Medical Ethics Volume 2 |
Eskortowiec Bridgewater 1928, Encyklopedia militariów MarkaF - morskie[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->WIELKA BRYTANIATechnika morskaBROŃEskortowce1928Eskortowiec typu Bridgewater – HMS Bridgewater L-01, U-01Bridgewater class sloop – HMS Bridgewater L-01, U-01HMS BridgewaterL01, U01. Stocznia:Hawthorn LesliewHerburn-on-Tyne.Datazamówienia:19.09.1927.Położenie stępki:06.02.1928.Wodowanie:14.09.1928.Wejście dosłużby:14.03.1929.Los okrętu: sprzedawany w dniu22 maja 1947roku.Dane taktyczno-techniczne. Wyporność standardowa:1045 t.Wyporność pełna:1600 t.Długość całkowita:81,20 m.Szerokość:10,40 m.Zanurzenie:3,73 m.Napęd:2 trójwalcza-kowe, opalane paliwem płynnym kotły typu Admiralicji, 2 turbiny parowe Parsons o łącznej mocy2000 KM, 2 śruby napędowe.Prędkość maksymalna:projektowana 16,5 w., na próbach 17,24w.Zapas paliwa:282 t.Zasięg:5220 Mm/10 w., 4750 Mm/15 w.Uzbrojenie:2 działa kal. 102mm L/45 QF Mk V (2 x I), 2 działa kal. 47 mm 3pdr Hotchkiss L/40 Mk I (2 x I), 8 km plot kal.12,7 mm Vickers Mk III (2 x IV), 2 zrzutnie bomb głębinowych (z zapasem 4 bomb); późniejzamiast 12,7 mm plot 4 działa plot kal. 20 mm Oerlikon.Załoga:96 osób.Okręt, nazwany późniejBridgewater, został zamówiony wstoczni Hawthorn Leslie w Herburn-on-Tyne w dniu19 września 1927roku. Stępkę pod okręt położono wdniu6 lutego 1928,a wodowano14września 1928roku. HMS Bridgewa-ter wszedł do służby14 marca 1929roku.Jednostka po ukompletowa-niu w Devonport załogi została wmarcu 1929roku skierowana viaAden, uzupełniono ją chińskimiLEP’s do pełnienia służby na StacjiChińskiej, gdzie pozostawała dostycznia 1935roku. Następnie okrętskierowano do Afryki Południowej bypodjąć służbę na tzw. Stacji Afrykań-skiej, a następnie na tzw. Stacji Po-łudniowego Atlantyku. Na wody brytyjskie Bridgewater powrócił wewrześniu 1936roku, po czym został poddany remon-towi. Po zakończeniu remontu i przyjęciu nowej załogi, slup powrócił na wody afrykańskie i podjął służbę w oparciu opołudniowoafrykańską bazę w Simonstown. Tam w roku1938zamieniono rufowe działo kal. 102 mm na wariant umożli-wiający prowadzenie ognia plot. W czasie kryzysu monachijskiego jesienią 1938 roku okręt znalazł się we Freetown, by2następnie powrócić do Simonstown. Do Wielkiej Brytanii slup powrócił w dniu13 kwietnia 1939,by już 17 maja tego rokuwyjść z powrotem z nowa załogą do Simonstown. Tym razem rejs Bridgewater przebiegał powoli wzdłuż zachodnich wy-brzeży Afryki, co spowodowało, że miejsce przeznaczenia osiągnięto dopiero wsierpniu 1939roku.W związku z wybuchemII wojny światowej jednostkęprzesunięto do Freetown, którestało się główną bazą sił tzw.Stacji Południowego Atlantyku,szybko jednak powróciła doCapetown, gdzie pozostawałado stycznia 1940 roku. Następ-nie okręt powrócił do Freetown,gdzie pełnił służbę konwojową,przerywaną jedynie dokowa-niami w Capetown dla usunięciaporastających kadłub w tropikal-nych wodach wodorostów. Wewrześniu 1940roku Bridgewa-ter uczestniczył w nieudanejbrytyjsko-gaullistowskicj operacji desantowej pod kryptonimem Menace zmierzającej do opanowania Dakaru, a następniepowrócił do lokalnej służby konwojowej by ostatecznie wmarcu 1942roku przejść do Capetown w eskorcie konwojuWS-16.Tam wmaju 1942oraz otrzymał zamiast dotychczasowego wkm-u plot. kal. 12,7 mm Vickers Mk III nowe2 pojedyn-cze działa plot kal. 20 mm Oerlikonorazradarobserwacji nawodnej i powietrznej typ 271. Wlipcu 1942roku slup wy-szedł w eskorcie konwoju SL-114 do Wielkiej Brytanii, gdzie został poddany w Tyne pierwszemu od czasu wejścia dosłużby w 1929,remontowi generalnemu.Wyremontowana jednostka odeszławraz z konwojem OS-42 do Freetown, któreosiągnęła9 października 1942roku, by na-stępnie pełnić służbę konwojową na za-chodnioafrykańskich wodach dopołowy1943roku. W maju 1943 roku okręt otrzymałkolejne2 pojedyncze działa plot. kal. 20mm Oerlikon, wyrzutnie pocisków głębi-nowych typu HedgehogorazurządzenieHF/DF,popularnie zwane Huff Duff. Bridge-water eskortował między innymi udający sięna remont do USA uszkodzony brytyjskikrążownik Phoebe na trasie z Freetown naTrynidad. Wewrześniu 1943roku slupostatecznie powrócił na ojczyste wody i zmiejsca został skierowany na remont doSouthampton w związku z zamiarem przy-dzielenia okrętu do składu 40. Grupy Eskor-towej. Z uwagi jednak na zły stan zużytegowskutek długoletniej służby kadłuba zrezy-gnowano z zamiaru przeprowadzenia re-montu i jednostkę skierowano na emeryturęw charakterze okrętu-celu do 3. Flotylli Okrętów Podwodnych w Holy Loch, gdzie pozostała do końca wojny. Już wlipcu1945roku slup odstawiono do rezerwy C w Ardrossan, by22 maja 1947przekazać Bridgewater do dyspozycje BISCO,które złomowało okręt w Galleswick Bay. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
![]() |
|||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Oto smutna prawda: cierpienie uszlachetnia. Design by SZABLONY.maniak.pl. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |